MIM518 Sürdürülebilirlik ve Yeşil Yapılarİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM518
Ders İsmi: Sürdürülebilirlik ve Yeşil Yapılar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. İREM YERGÜN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. HALİL SEMİH ERYILDIZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, temel amaç kenti ve kentsel mekânı tanıma, anlama sorun tanımlama ve çözüm önerileri geliştirilmesidir. Bu amaca yönelik olarak tespit ve analiz çalışmaları ile fizik mekânın sorun ve potansiyellerinin belirlenmesi, çevre ilişkilerinin kurgulanması, yürürlükteki imar planları kararlarının irdelenmesi, sosyal, ekonomik ve fiziksel mekâna yönelik yeni yaklaşımların geliştirilerek, tasarım ilkelerinin oluşturulması dersin çerçevesini oluşturmaktadır.
Bu bağlamda, Türkiye planlama kurumlarının ve sisteminin anlaşılması, ölçek, mekân kademelenmesi, planlama yaklaşımları gibi kavramların da öğrenilmesi beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği, kent ve kentleşme kavramları, sürdürülebilirlik kavramı, kent kavramı ve sürdürülebilirlik anlayışının birleştirilmesi, kentleşme sürecinden doğan sorunlar; nüfus, ekolojik sorunlar, konut yerleşme vb. sağlıklı ve sürdürülebilir kent kavramının doğuşu ve kabul görüşü Türkiye’de kentleşme süreci ve sorunları kent ve bölge planlaması, kent planlama çalışmaları, kent planlamasının yasal uygulama araçları yerleşim sorunları, kamu hizmeti ve konut, konut ve kentleşme ilişkileri, kent güvenliği, kentli hakları , dünyada ve Türkiye’de sürdürülebilirlik anlayışıyla geliştirilen kent hizmetlerinin karşılaştırılması konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Plan kademelenmesini anlar
2) Kentsel tasarımın şehir dokusuyla etkileşimi ve kentsel tasarım mekanizmalarını kavrar
3) Kentlerin sosyal-ekonomik-fiziksel analiz yöntemleri öğrenir.
4) Kentleşme sürecini kavrar
5) Plan yapım ve gösterim tekniklerini uygular
6) Planlama kavramlarını öğrenir
7) Mimarlık ve planlama arasındaki ilişkiyi anlar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı, tanışma. Kaynak kitaplar, Proje konusu -
2) Proje görsel belge ve haritalarının temini, Planlama kavramı ve plan kademelenmesi, Türkiye’de Planlama sistemi (PE) Planlama kavramı ve plan kademelenmesi, Türkiye’de Planlama sistemi (PE) -
3) Proje alanı gruplarının belirlenmesi- Proje Alanının Alt bölgelere ayrılması Planlama ve mimaride Sürdürülebilirlik (SE) -
4) Proje Alanı Gezisi I: Gruplar ile Çalışma Alanı Analizleri -
5) Kevin Lynch (Yol, Kenar, Düğüm/Odak noktası, Bölge, Nirengi noktaları) ile kenti analiz etmek, analiz Paftası hazırlama (PE), Sınıf İçi Kritikler -
6) Sınıf içi Kritikler Kavramsal şema- Gösterim (legend) teknikleri, Planlamada ölçekler (PE) -
7) Ara Teslim-Jüri: Arazi Kullanımı, Sorun ve analiz paftaları -
8) Öneri Planlara geçiş, Kentsel donatı alanlarının belirlenmesi- Konut alanları tasarımı, Sınıf içi kritikler -
9) Öneri Planlar, 1/1000 Plan: Konut yoğunlukları ve tipleri Eko-kent, Ekolojik Mimarlık (SE) -
10) Proje Alanı Gezisi II, Kentsel ve Mimari Tasarım ölçeği -
11) Mimarlık ve Planlama ilişkisi, 1/1000 ölçekten 1/500 ve 1/200 ölçeğe geçiş -
12) 1/500 ve 1/200 ölçekte tasarım -
13) 1/500 ve 1/200 ölçekte tasarım -
14) Proje Jüri: 1/1000 Arazi Kullanımı, Sorun, Analiz ve Öneri Planlar, 1/500 ve 1/200 ölçekte detaylı tasarımlar -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar: Eryıldız, S. Ekokent, Çevreyi Geliştirici Kentleşme Gece Yayınları
Eryıldız, S. Ekopeyzaj, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları
Keleş, R. Kentleşme Politikası, Özkan Matbaacılık
Keleş, R. Kentbilim Terimleri Sözlüğü, İmge Kitabevi
Lynch, K. Kent İmgesi.
Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği
Gecekondu Kanunu
Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun
75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, Tarih Vakfı Yayınları
Tekeli, İ., Modernite Aşılırken Kent Planlaması
Yeang, K. Ekotasarım, Ekolojik Tasarım Rehberi, YEM yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Ödev
Seminer

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 55
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ara Sınavlar 1 3 3
Rapor Teslimi 2 8 16
Juri 3 6 18
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 180