MMRS204 Genel Restorasyon Teknikleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mimari Restorasyon ( İkinci Öğretim )Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimari Restorasyon ( İkinci Öğretim )
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MMRS204
Ders İsmi: Genel Restorasyon Teknikleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ARZU KURUN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MEHMET UĞUR YAĞMURDERELİ
Öğr.Gör. ARZU KURUN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrenciye, yapının, tarihsel, toplumsal ve kültürel değerini kaybetmeden, nasıl yaşatılabileceğine dönük düşünme yeteneğinin kazandırılması, amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Tarihi yapıların bozulma nedenleri ve bunların ortadan kaldırılmasına yönelik tekniklerin yanında, sağlamlaştırma, bütünleme, yenileme, çağdaş ek, temizleme, ve taşıma teknikleri gibi konular bu ders kapsamındadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Koruma ve Restorasyon uygulamalarında yapı-malzeme-bozulma ve onarım ilişkilerini yorumlayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Koruma ve Restorasyon uygulamalarında, analizlerden sonra koruma amaçlı uygun onarım önerileri geliştirebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Koruma alanında teknik konular ilgili görüşmek üzere, üniversite ve kurumlarla iletişime geçebilme
Öğrenme Yetkinliği
1) Bozulma süreçlerinin tespiti ve onarım tekniklerindeki güncel gelişmeleri takip etme gereksiniminde olma
Alana Özgü Yetkinlik
1) Geleneksel yapılarda kullanılan taş, ahşap, toprak ve metal bazlı malzeme türleri ve yapı içinde kullanıldıkları yerler ile bu malzemelerdeki bozulma nedenleri ile onarım teknikleri hakkında yorum yapabilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Koruma proje ve uygulamalarında bağımsız ya da ekip içinde sorumluluk alabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içerik ve programının tanıtılması, çalışma grupları ve konu seçimlerinin yapılması yok
2) Geleneksel yapılarda kullanılan malzeme türleri ve yapı içinde kullanıldıkları yerler Verilen ders notları
3) Taşıyıcı sistem ve yapı malzemeleri bazında bozulma ve onarım yöntemlerinin gruplanarak incelenmesi Verilen ders notları
4) Yapısal bozulmalar ve sağlamlaştırma teknikleri Verilen ders notları
5) Taş esaslı malzeme türlerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri. Verilen ders notları
6) Toprak esaslı malzeme türlerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri. Verilen ders notları
7) Ahşap esaslı malzemeler türlerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri. Verilen ders notları
8) Ara Sınav Verilen tüm ders notları
9) Örnek yapıların seçimi ve inceleme konularının görüşülmesi Verilen ders notları
10) Metal esaslı malzeme türlerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri. Verilen ders notları
11) Harç/sıva ve yapay taş malzeme türlerinde bozulma faktörleri ve onarım yöntemleri. Verilen ders notları
12) Haritalama yöntemi ile bozulma faktörleri ve müdahale önerilerini görsel olarak ifade etme Verilen ders notları
13) Seçilen örnek proje kapsamında, haritalama yöntemi ile bozulma faktörleri ve müdahale önerileri, grup sunumları Verilen tüm ders notları
14) Seçilen örnek proje kapsamında, haritalama yöntemi ile bozulma faktörleri ve müdahale önerileri, grup sunumları Verilen tüm ders notları
15) Final Sınavı Verilen tüm ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tayla, H., Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, İstanbul 2007.
Zakar L., Eyüpgiller K.K., Mimari Restorasyon, Koruma Teknik ve Yöntemleri, İstanbul, 2014.
Diğer Kaynaklar: Uluengin, M. B., Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2006.
Günay, R., Geleneksel Ahşap Yapılar, Sorunları ve Çözüm Yolları,Birsen Yayınevi, İstanbul, 2002.
Bektaş, C. Koruma, Onarım, İstanbul, 2001.
Küçükkaya, A. G., Taşların Bozulma Nedenleri ve Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2004.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Koruma ve Restorasyon alanlarında ara eleman olarak katkı sağlayabilme.
2) Koruma, tarihi çevre koruma, geleneksel yapı malzemeleri, mimarlık ve sanat tarihi ile ilgili konularında yorum yapabilme
3) Mesleği ile ilgili hizmet veren kurum ve kuruluşlar ile bilgi alışverişi yapabilme.
4) Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme öz güvenine sahip olmak.
5) Restorasyon teknikleri hakkında yorum yapabilme.
6) Restorasyon alanı ile ilgili şantiyelerde görev alabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Koruma ve Restorasyon alanlarında ara eleman olarak katkı sağlayabilme. 5
2) Koruma, tarihi çevre koruma, geleneksel yapı malzemeleri, mimarlık ve sanat tarihi ile ilgili konularında yorum yapabilme 3
3) Mesleği ile ilgili hizmet veren kurum ve kuruluşlar ile bilgi alışverişi yapabilme. 4
4) Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme öz güvenine sahip olmak. 5
5) Restorasyon teknikleri hakkında yorum yapabilme. 5
6) Restorasyon alanı ile ilgili şantiyelerde görev alabilme. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Teknik gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Web Tabanlı Öğrenme
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Uzman / Jüri Değerlendirmesi
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 72
Uygulama 14 42
Derse Özgü Staj 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Ödevler 2 6
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 210