MOD273 Giyside Kumaş Bilgisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Moda TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Moda Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MOD273
Ders İsmi: Giyside Kumaş Bilgisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerimizin, tekstil hammaddeleri bilgisi edinmeleri, tekstil kültürlerini ve kumaşı tanıma becerilerini geliştirme amacıyla uygulanan bir derstir.
Tasarlanan giysi formunun ve uygulama sonrası hayal edilen etkinin hangi kumaş ile alınabileceğinin ön görülmesini destekleyen Giyside Kumaş Bilgisi; öğrencilerimizin elyaf, iplik ve kumaşı kavramalarına imkan verir.
Öğrencilerimiz, doğal ve sentetik elyafları ayrıştırabilir, kumaş çeşitlerini sınıflandırabilir, kartela okumayı becerebilir, meryl, dupont, woolmark gibi tekstil markalarını tanımlayabilir, dokunma hissi ile kumaş tanımlamaya başlayabilir, ana dili ve en az bir yabancı dili kullanarak terminolojileri algılayabilir, etik ilkeleri uygulayabilir, yaşam boyu araştırmanın önemini kavrayabilir, çevre bilincini geliştirebilir.
Dersin İçeriği: Öğrencilerimizin, tekstil hammaddeleri bilgisi edinmeleri, tekstil kültürlerini ve kumaşı tanıma becerilerini geliştirme amacıyla uygulanan bir derstir.
Tasarlanan giysi formunun ve uygulama sonrası hayal edilen etkinin hangi kumaş ile alınabileceğinin ön görülmesini destekleyen Giyside Kumaş Bilgisi; öğrencilerimizin elyaf, iplik ve kumaşı kavramalarına imkan verir.
Öğrencilerimiz, doğal ve sentetik elyafları ayrıştırabilir, kumaş çeşitlerini sınıflandırabilir, kartela okumayı becerebilir, meryl, dupont, woolmark gibi tekstil markalarını tanımlayabilir, dokunma hissi ile kumaş tanımlamaya başlayabilir, ana dili ve en az bir yabancı dili kullanarak terminolojileri algılayabilir, etik ilkeleri uygulayabilir, yaşam boyu araştırmanın önemini kavrayabilir, çevre bilincini geliştirebilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciye kumaşı tasarlama yeteneği kazandırabilme
2) Doğru alanda doğru kumaşı kullanmayı öğretebilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yeniden üretebilme yeteneğini kazandırabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Kumaş Bilgisi dersinin içeriğinin tanımlanması • Kumaşlar hakkında genel bilgi verilmesi • İngilizce mesleki terimlerin tanımlanması -
2) • Tekstil yüzeylerinin tanımının yapılması • Tekstil yüzeylerinin sınıflandırılması • Çözgü ve atkının tanımlarının yapılması • İngilizce mesleki terimlerin incelenmesi -
3) • Örgü çeşitlerinin incelenmesi • Örgü çeşitlerinin tanımlanması ve örneklerle anlatılması • Bez ayağı, Dimi, Saten Örgülerin nasıl dokunduğunun anlatılması • İngilizce mesleki terimlerin incelenmesi -
4) • Kumaş çeşitleri incelenmesi • Gabardin, Trikotin, Gölgeli Satenlerin incelenmesi • İngilizce mesleki terimlerin incelenmesi -
5) • Tahar’ın ne olduğunun açıklanması • Taharlamaya örnekler gösterilmesi • Tahar deseninin çıkarılması • Armür’ün nasıl yapıldığının incelenmesi • Renkli ipliklerin Örgüye Tesirlerinin anlatılması -
6) • Bezayağı, dimi, saten kumaş örneklerinin öğrencilere dağıtılması • Bu parça kumaşların çözgü ve atkılarının nasıl analiz edileceğinin gösterilmesi • Bu parça kumaşların desenlerinin kareli kağıda çıkarılması -
7) Fantezi Dokumaların neler olduğunun tanımlanması Kord, Pike ve Atkı Kadifesinin ne olduğunun anlatılması Anlatılan kumaşların analizinin yapılması -
8) Vize Sınavı -
9) Havlu, Goblen, Peluş, Battaniye ve Etiket dokumaların nasıl yapıldığının açıklanması İlmek yapıları neler olduğunun anlatılması Ilmek yapılarının oluşum aşamalarının incelenmesi -
10) • Kumaş örneklerinin öğrencilere dağıtılması • Bu parça kumaşların çözgü ve atkılarının nasıl analiz edileceğinin gösterilmesi • Bu parça kumaşların desenlerinin kareli kağıda çıkarılması -
11) Atkı Takviyesi nin anlatılması Çözgü Takviyesi’nin anlatılması Kuvvetlendirilmiş Dokuların neler olduğunun açıklanması Dolgu Atkısı ve Dolgu Çözgüsünün ne olduğunun tanımlanması -
12) Çift Katlı Örgülerde Bağlantı Yöntemlerinin açıklanması Çift Katlı Örgülerde Özel Bağlantı Çözgüsü ve Atkısının nasıl olacağının anlatılması -
13) Tek Katlı Jakarlı Dokumaların nasıl yapıldığının anlatılması Çift Katlı Jakarlı Dokumaların neler olduğunun örneklerle anlatılması Kadifenin tanımlanması Kadifeciliğin ne şekilde yapıldığının anlatılması -
15) Tek Katlı Jakarlı Dokumaların nasıl yapıldığının anlatılması Çift Katlı Jakarlı Dokumaların neler olduğunun örneklerle anlatılması Kadifenin tanımlanması Kadifeciliğin ne şekilde yapıldığının anlatılması -
16) Final sınavı konularının tekrarı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kumaş Yapı Bilgisi - Yrd. Doç. Burhan Bahriyeli
Diğer Kaynaklar: Kumaş Yapı Bilgisi - Yrd. Doç. Burhan Bahriyeli

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

Program Kazanımları
1) Moda disiplininin evrimi ve güncel moda sistemi hakkında bilgi sahibi olma.
2) Tekstil teknolojileri ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma.
3) Topluluk önünde gelişmiş konuşma becerisi ve sunum kabiliyeti geliştirme.
4) Çalışma ortamında ve uygulama süreçlerinde sorumluluk alabilme, karşılaşılan sorunlara çözüm üretebilme ve ekip çalışmasında yatkın olma.
5) Birlikte çalıştığı ekip üyeleri ve sorumluluğu altında çalışanlarla düzgün iş ilişkileri kurabilme; ekibini yönlendirme ve yönetme becerilerine sahip olma.
6) Zaman yönetimi ve hareket planı yaparak üzerinde çalıştığı işi sonuçlandırma becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Moda disiplininin evrimi ve güncel moda sistemi hakkında bilgi sahibi olma. 3
2) Tekstil teknolojileri ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma. 5
3) Topluluk önünde gelişmiş konuşma becerisi ve sunum kabiliyeti geliştirme.
4) Çalışma ortamında ve uygulama süreçlerinde sorumluluk alabilme, karşılaşılan sorunlara çözüm üretebilme ve ekip çalışmasında yatkın olma.
5) Birlikte çalıştığı ekip üyeleri ve sorumluluğu altında çalışanlarla düzgün iş ilişkileri kurabilme; ekibini yönlendirme ve yönetme becerilerine sahip olma.
6) Zaman yönetimi ve hareket planı yaparak üzerinde çalıştığı işi sonuçlandırma becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Ödevler 6 2 12
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 48