MZK112 Ses Eğitimi IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MüzikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Müzik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MZK112
Ders İsmi: Ses Eğitimi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 2 1 1
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SETA KÜRKÇÜOĞLU
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. SETA KÜRKÇÜOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ses ve nefes kullanımının gerekliliği üzerine genel bilgiler, diyaframın yeri ve nefes alma çalışmaları, doğru nefes alımının üzerine ses egzersizleri, öğrencinin ses eğitimi alanında ilerleyeceği dala göre sözlü eserlerin icrasıdır.
Dersin İçeriği: • Ses ve nefes kullanımı
• Diyafram nefesi bilgisi
• Diyafram nefesi üzerine alıştırmalar
• Başlangıç seviyesinde sözlü eser icrası

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) • Ses ve nefes kullanımı
2) • Diyafram nefesi bilgisi
3) • Diyafram nefesi üzerine alıştırmalar
4) • Başlangıç seviyesinde sözlü eser icrası
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Beden farkındalığı sağlamaya yönelik duruş şekilleri üzerine uygulama. • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait (G.Carissimi, A.Scarlatti, A.Caldara, v.b.) bir aria’nın / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun bir eserin / Halk Müziği dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun bir türkünün verilmesi. • Uygulama, anlatım, bireysel çalışma
2) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’nın / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçanın / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkünün çalıştırılması. • Verilen eserin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri. • Uygulama, anlatım, bireysel çalışma
3) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’nın / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçanın / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkünün çalıştırılmaya devam edilmesi. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait yeni bir aria’nın / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik yeni bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun yeni bir eserin / Halk Müziği dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun yeni bir türkünün verilmesi. • Verilen eserin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri. • Anlatım, uygulama, bireysel çalışma
4) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’nın / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçanın / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkünün çalıştırılmaya devam edilmesi. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait yeni bir aria’nın / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik yeni bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun yeni bir eserin / Halk Müziği dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun yeni bir türkünün verilmesi. • Verilen eserin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri. • Anlatım, uygulama, bireysel çalışma
5) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’ların / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçaların / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserlerin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkülerin çalıştırılmaya devam edilmesi. • Verilen eserin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri • Anlatım, uygulama, bireysel çalışma
6) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. Ses oktavını register (ses aralığı) geçiş yerlerini duyurmadan aşağı ve yukarı yönlü genişletme egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. Tutulu tonlarda solunum desteğini güçlendirme egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’ların / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçaların / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserlerin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkülerin çalıştırılmaya devam edilmesi. • Verilen eserlerin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri. • Anlatım, uygulama, bireysel çalışma
7) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. Ses oktavını register (ses aralığı) geçiş yerlerini duyurmadan aşağı ve yukarı yönlü genişletme egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. Tutulu tonlarda solunum desteğini güçlendirme egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’ların / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçaların / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserlerin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkülerin çalıştırılmaya devam edilmesi. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait yeni bir aria’nın / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun yeni bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun yeni bir eserin / Halk Müziği dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun yeni bir türkünün verilmesi. • Verilen eserlerin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri. • Anlatım, uygulama, bireysel çalışma
8) • MIDTERM EXAM • Uygulaması öğrenilmiş olan egzersizlerin ses ve nefes organlarımızın hangi bölgelerine etki ettiğine dair genel bilgi • Öğrencinin dalına yönelik verilen eserin dönemine / bestecisine/ güftecisine/yöresine ait bilgi • Öğrencinin alanına göre dersin yürütücüsü tarafından çalıştırılmış olan, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik bir aria’nın / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik bir eserin / Halk Müziği dalına yönelik bir türkünün enstrüman eşliği ile icrası. • Eser icrası, anlatım
9) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. Ses oktavını register (ses aralığı) geçiş yerlerini duyurmadan aşağı ve yukarı yönlü genişletme egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. Tutulu tonlarda solunum desteğini güçlendirme egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’nın / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçanın / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkünün çalıştırılması. • Verilen eserin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri. • Anlatım, uygulama, bireysel çalışma
10) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. Ses oktavını register (ses aralığı) geçiş yerlerini duyurmadan aşağı ve yukarı yönlü genişletme egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. Tutulu tonlarda solunum desteğini güçlendirme egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’nın / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçanın / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkünün çalıştırılmaya devam edilmesi. • Verilen eserin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri. • Anlatım, uygulama, bireysel çalışma
11) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. Ses oktavını register (ses aralığı) geçiş yerlerini duyurmadan aşağı ve yukarı yönlü genişletme egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. Tutulu tonlarda solunum desteğini güçlendirme egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’nın / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçanın / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkünün çalıştırılmaya devam edilmesi. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait yeni bir aria’nın/ Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun yeni bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun yeni bir eserin / Halk Müziği dalına yönelik başlangıç seviyesine uygun yeni bir türkünün verilmesi. • Verilen eserlerin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri. • Anlatım, uygulama, bireysel çalışma
12) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. Ses oktavını register (ses aralığı) geçiş yerlerini duyurmadan aşağı ve yukarı yönlü genişletme egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. Tutulu tonlarda solunum desteğini güçlendirme egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’ların / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçaların / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserlerin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkülerin çalıştırılmaya devam edilmesi. • Verilen eserlerin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri. • Anlatım, uygulama, bireysel çalışma
13) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. Ses oktavını register (ses aralığı) geçiş yerlerini duyurmadan aşağı ve yukarı yönlü genişletme egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. Tutulu tonlarda solunum desteğini güçlendirme egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’ların / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçaların / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserlerin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkülerin çalıştırılmaya devam edilmesi. • Verilen eserlerin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri. • Anlatım, uygulama, bireysel çalışma
14) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. Ses oktavını register (ses aralığı) geçiş yerlerini duyurmadan aşağı ve yukarı yönlü genişletme egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. Tutulu tonlarda solunum desteğini güçlendirme egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’ların / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçaların / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserlerin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkülerin çalıştırılmaya devam edilmesi. • Verilen eserlerin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri. • Anlatım, uygulama, bireysel çalışma
15) • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin uygulanması. • Doğal fonasyonu (ses verme) gerçekleştirme amaçlı vokal ve konsonant kullanımına dayalı ses egzersizleri. Ses oktavını register (ses aralığı) geçiş yerlerini duyurmadan aşağı ve yukarı yönlü genişletme egzersizleri. • Diyafram çalışmasına yönelik gevşeme ve innervasyon (uyarılma) egzersizleri. Tutulu tonlarda solunum desteğini güçlendirme egzersizleri. • Öğrencinin alanına göre, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik Antik Döneme ait verilen aria’ların / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik verilen parçaların / Türk Müziği dalına yönelik verilen eserlerin / Halk Müziği dalına yönelik verilen türkülerin çalıştırılmaya devam edilmesi. • Verilen eserlerin iyi telaffuz edilebilmesine yönelik Artikülasyon (Dudak, dil ve çene bölgesini çalıştırma) egzersizleri. • Anlatım, uygulama, bireysel çalışma
16) • FİNAL SINAVI • Uygulaması öğrenilmiş olan egzersizlerin ses ve nefes organlarımızın hangi bölgelerine etki ettiğine dair genel bilgi • Öğrencinin dalına yönelik verilen eserin dönemine / bestecisine/ güftecisine/yöresine ait bilgi • Öğrencinin alanına göre dersin yürütücüsü tarafından çalıştırılmış olan, Opera Şarkıcılığı dalına yönelik bir aria’nın / Müzikal Şarkıcılık dalına yönelik bir parçanın / Türk Müziği dalına yönelik bir eserin / Halk Müziği dalına yönelik bir türkünün enstrüman eşliği ile icrası. • Eser icrası, anlatım

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Arie Antiche Band 1,2,3
2- Ultimate Broadway Fake Book (Hal Leonard Publishing Corporation)
3- Kültür Bakanlığı TRT Türk Sanat Müziği Nota Arşivi
Diğer Kaynaklar: 1- Arie Antiche Band 1,2,3
2- Ultimate Broadway Fake Book (Hal Leonard Publishing Corporation)
3- Kültür Bakanlığı TRT Türk Sanat Müziği Nota Arşivi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır.
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. 5
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 1 16
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 18