Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Halk Müziği Bilgileri dersinin içeriği |
|
2) |
• Etnomüzikoloji’nin tarihçesi, çalışma alanları ve çalışma metodunun anlatılması
• Müzikoloji’nin tarihçesi, çalışma alanları ve çalışma metodunun anlatılması
• Folklor ve Kültürel Antropolojinin çalışma alanları ve çalışma metodlarının anlatılması
• Halk müziğinin bu disiplinlerle ilişkisi |
|
3) |
Bir ezginin halk müziği olabilmesi için gerekli olan kriterler
• Anonimlik
• Zaman içerisinde derinlik
• Bulunduğu mekânda yaygınlık
• Bulunduğu yörenin dil ve müzik özelliklerini bünyesinde barındırması |
|
4) |
Bir ezginin halk müziği olabilmesi için gerekli olan kriterler
• “Kulaktan kulağa”, “ustadan çırağa” yöntemiyle yayılması
• Halk tarafından benimsenip, halkın ifadesine bürünmesi
• Statik değil, dinamik olması
• Varyantlarının olması |
|
5) |
Çeşitli araştırmacıların halk müziği tanımlamaları
• Yerli ve yabancı müzik adamlarının yaptığı tanımlamalar ışığında konunun açıklanması |
|
6) |
Halk müziğinin içerdiği konular ve yayıldığı alanlar
• Din dışı halk müziği
• Dinî halk müziği
• Türkiye dışındaki Türklerin halk müzikleri ve yayıldığı coğrafyalar |
|
7) |
• Halk müziğinin kaynakları: türkü yakıcılar, âşıklar, ağıtçı kadınlar
• Göç, askerlik, egzogami, kitle iletişim araçları ve internet yoluyla halk müziğinin yayılış öyküsü
|
|
8) |
• Türk, halk, müzik, bilgi, kültür kavramlarının açıklanması
• Etnomüzikoloji’nin tarihçesi, çalışma alanları ve çalışma metodunun anlatılması
• Müzikoloji’nin tarihçesi, çalışma alanları ve çalışma metodunun anlatılması
• Folklor ve Kültürel Antropolojinin çalışma alanları ve çalışma metodlarının anlatılması
• Halk müziğinin bu disiplinlerle ilişkisi
• Anonimlik
• Zaman içerisinde derinlik
• Bulunduğu mekânda yaygınlık
• Bulunduğu yörenin dil ve müzik özelliklerini bünyesinde barındırması
• “Kulaktan kulağa”, “ustadan çırağa” yöntemiyle yayılması
• Halk tarafından benimsenip, halkın ifadesine bürünmesi
• Statik değil, dinamik olması
• Varyantlarının olması
• Yerli ve yabancı müzik adamlarının yaptığı tanımlamalar ışığında konunun açıklanması
• Din dışı halk müziği
• Dinî halk müziği
• Türkiye dışındaki Türklerin halk müzikleri ve yayıldığı coğrafyalar
• Halk müziğinin kaynakları: türkü yakıcılar, âşıklar, ağıtçı kadınlar
• Göç, askerlik, egzogami, kitle iletişim araçları ve internet yoluyla halk müziğinin yayılış öyküsü
|
|
9) |
Türk halk müziğinin edebî yapısı
• Yazılı halk edebiyatı
• Sözlü halk edebiyatı |
|
10) |
Sözlü halk edebiyatı
• Âşık edebiyatı
• Anonim halk edebiyatı |
|
11) |
Halk Şiiri
• Halk şiirinde nazım birimi
• Halk şiirinde ölçü düzeni
• Halk şiirinde uyak
|
|
12) |
Halk şiirinde tür ve biçim örnekleri
• Mâni
• Koşma |
|
13) |
Halk şiirinde tür ve biçim örnekleri
• Varsağı
• Semaî
• Destan |
|
14) |
Halk müziğinde usüller
• Ana/Temel usûller
• Birleşik usûller |
|
15) |
Halk müziğinin edebî yapısı
Sözlü halk edebiyatı
Halk şiiri
Halk şiirinde tür ve biçim örnekleri |
|
16) |
Halk şiirinde tür ve biçim örnekleri
Halk müziğinde usüller |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi |
|
2) |
Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek. |
|
3) |
Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması |
|
4) |
Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır. |
|
5) |
Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır. |
|
6) |
Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. |
5 |
7) |
Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. |
|
8) |
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. |
|
9) |
Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. |
|
10) |
Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır. |
|