MZK172 Halk Müziği Bilgileri Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MüzikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Müzik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MZK172
Ders İsmi: Halk Müziği Bilgileri I
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ERHAN ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ERHAN ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Halk müziğini kültürle olan ilişkisi üzerinden genel kriterleriyle tanıtmak.
Dersin İçeriği: • Türk, halk, müzik, bilgi, kültür kavramlarının sosyal bilimler disiplinlerinin bakış açısıyla tanıtılması
• Etnomüzikoloji, Folklor, Antropoloji disiplinlerine genel bakış
• Halk müziği ve kültür ilişkisi
• Halk edebiyatı
• Halk müziğinde usûller

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Etnomüzikoloji disiplininin perspektifiyle yerel müziklerin kültürle olan ilişkisini anlamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Halk Müziği Bilgileri dersinin içeriği
2) • Etnomüzikoloji’nin tarihçesi, çalışma alanları ve çalışma metodunun anlatılması • Müzikoloji’nin tarihçesi, çalışma alanları ve çalışma metodunun anlatılması • Folklor ve Kültürel Antropolojinin çalışma alanları ve çalışma metodlarının anlatılması • Halk müziğinin bu disiplinlerle ilişkisi
3) Bir ezginin halk müziği olabilmesi için gerekli olan kriterler • Anonimlik • Zaman içerisinde derinlik • Bulunduğu mekânda yaygınlık • Bulunduğu yörenin dil ve müzik özelliklerini bünyesinde barındırması
4) Bir ezginin halk müziği olabilmesi için gerekli olan kriterler • “Kulaktan kulağa”, “ustadan çırağa” yöntemiyle yayılması • Halk tarafından benimsenip, halkın ifadesine bürünmesi • Statik değil, dinamik olması • Varyantlarının olması
5) Çeşitli araştırmacıların halk müziği tanımlamaları • Yerli ve yabancı müzik adamlarının yaptığı tanımlamalar ışığında konunun açıklanması
6) Halk müziğinin içerdiği konular ve yayıldığı alanlar • Din dışı halk müziği • Dinî halk müziği • Türkiye dışındaki Türklerin halk müzikleri ve yayıldığı coğrafyalar
7) • Halk müziğinin kaynakları: türkü yakıcılar, âşıklar, ağıtçı kadınlar • Göç, askerlik, egzogami, kitle iletişim araçları ve internet yoluyla halk müziğinin yayılış öyküsü
8) • Türk, halk, müzik, bilgi, kültür kavramlarının açıklanması • Etnomüzikoloji’nin tarihçesi, çalışma alanları ve çalışma metodunun anlatılması • Müzikoloji’nin tarihçesi, çalışma alanları ve çalışma metodunun anlatılması • Folklor ve Kültürel Antropolojinin çalışma alanları ve çalışma metodlarının anlatılması • Halk müziğinin bu disiplinlerle ilişkisi • Anonimlik • Zaman içerisinde derinlik • Bulunduğu mekânda yaygınlık • Bulunduğu yörenin dil ve müzik özelliklerini bünyesinde barındırması • “Kulaktan kulağa”, “ustadan çırağa” yöntemiyle yayılması • Halk tarafından benimsenip, halkın ifadesine bürünmesi • Statik değil, dinamik olması • Varyantlarının olması • Yerli ve yabancı müzik adamlarının yaptığı tanımlamalar ışığında konunun açıklanması • Din dışı halk müziği • Dinî halk müziği • Türkiye dışındaki Türklerin halk müzikleri ve yayıldığı coğrafyalar • Halk müziğinin kaynakları: türkü yakıcılar, âşıklar, ağıtçı kadınlar • Göç, askerlik, egzogami, kitle iletişim araçları ve internet yoluyla halk müziğinin yayılış öyküsü
9) Türk halk müziğinin edebî yapısı • Yazılı halk edebiyatı • Sözlü halk edebiyatı
10) Sözlü halk edebiyatı • Âşık edebiyatı • Anonim halk edebiyatı
11) Halk Şiiri • Halk şiirinde nazım birimi • Halk şiirinde ölçü düzeni • Halk şiirinde uyak
12) Halk şiirinde tür ve biçim örnekleri • Mâni • Koşma
13) Halk şiirinde tür ve biçim örnekleri • Varsağı • Semaî • Destan
14) Halk müziğinde usüller • Ana/Temel usûller • Birleşik usûller
15) Halk müziğinin edebî yapısı Sözlü halk edebiyatı Halk şiiri Halk şiirinde tür ve biçim örnekleri
16) Halk şiirinde tür ve biçim örnekleri Halk müziğinde usüller

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Türk Halk Müziği Sözlüğü- Melih Duygulu
Diğer Kaynaklar: Türk Halk Müziği Sözlüğü- Melih Duygulu

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır.
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. 5
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 34