PAT502 Delme-Patlatma Teknolojisine Girişİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Patlayıcı Mühendisliği (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Patlayıcı Mühendisliği (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PAT502
Ders İsmi: Delme-Patlatma Teknolojisine Giriş
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SADETTİN BAĞDATLI
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SADETTİN BAĞDATLI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı; patlayıcılar, delme ekipmanları, ateşleme sistemleri, patlatma tipleri, güvenlik kuralları, patlatma yönetmelikleri hakkında genel olarak bilgi vermektir.
Dersin İçeriği: Patlatma mühendisliğinin tarihsel gelişimi, patlatma terminolojisi, patlatma ekipmanları, delme ekipmanları, ateşleme sistemleri, güvenlik uygulamaları, yönetmelikler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Patlatmanın ana konularını tanıtmak.
2) Mühendislik ve patlayıcı mühendisliği kavramlarını açıklayabilme
3) Patlayıcı mühendisliğinin tarihçesi hakkında bilgi sahibi olur
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Patlayıcı mühendisliği mesleğinin disiplinlerini tanımak
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrencilere, patlayıcı mühendisliği problemlerinin jeolojik bilgi bağlamındaki çözümlerini açık ve eleştirel düşünmeleri için bilgi vermek
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders ana hatlarının Tartışılması Yok
2) Patlayıcı ve patlatmanın tarihçesi Yok
3) Patlayıcılar, patlamalar. Ders notu okumaları.
4) • Kaya patlatma • Patlayıcı çeşitleri
5) • Kaya delme • Delme makineleri • Delme ekipmanları
6) • Ateşleme sistemleri • Elektrikli kapsüller • Kapsüller
6) • Patlayıcılar • Basamak patlatması ateşleme sistemleri
7) Elektriksiz kapsüller
8) Ara sınav
9) • Basamak patlatması ateşleme sistemleri
10) Yeraltı patlatmaları
11) Patlatma verimlilik değerlendirmesi
12) Yönetmelikler ve kanunlar
13) İş güvenliği kuralları
14) Genel değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim elemanı notları / Lecturer notes

ISEE Blasters’ Handbook 18th Edition
Jon F. STIEHR
2011 |International Society of Explosive Engineers |
ISBN-978-1-892396-19-8

Diğer Kaynaklar: Rock Blasting and Explosive Engineering
Per-Anders Persson, Roger Holmberg, Jaimin Lee
1994 CRC Press
ISBN 0-8493-8978-X

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Öğrencilerin, lisans seviyesinde edinmiş oldukları yer bilimleri ve fen bilimleri alanlarındaki teorik bilgiler, patlayıcı mühendisliği uygulamaları doğrultusunda detaylandırılarak ilgili konularda uzmanlaşmaları sağlanır.
2) Öğrenciler, lisans seviyesinde almış oldukları bilgilerin, patlayıcı mühendisliği planlama ve uygulamalarında nasıl faydalanılabileceğini kavrar.
3) Patlatmalı kazı uygulamaları için planlama ve ön tasarım yapabilir.
4) Patlatma kaynaklı çevresel sorunları tahmin eder, sorunların önlenebilmesi veya sınırlanabilmesi için çalışmalar yapar.
5) Uygulamalarda ihtiyaç duyulan malzeme ve ekipmanların özelliklerini bilir.
6) Patlayıcı Mühendisliği ile ilgili gelişmeleri takip eder.
7) Çalışma sonuçlarını değerlendirir, verimin artırılabilmesi için düzenlemeler yapabilirler.
8) Patlatmalı kazı uygulamalarını planlayıp, yönetebilirler.
9) Alanı ile bilimsel ve teknik ilgili araştırmalar yapabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrencilerin, lisans seviyesinde edinmiş oldukları yer bilimleri ve fen bilimleri alanlarındaki teorik bilgiler, patlayıcı mühendisliği uygulamaları doğrultusunda detaylandırılarak ilgili konularda uzmanlaşmaları sağlanır. 4
2) Öğrenciler, lisans seviyesinde almış oldukları bilgilerin, patlayıcı mühendisliği planlama ve uygulamalarında nasıl faydalanılabileceğini kavrar. 4
3) Patlatmalı kazı uygulamaları için planlama ve ön tasarım yapabilir. 1
4) Patlatma kaynaklı çevresel sorunları tahmin eder, sorunların önlenebilmesi veya sınırlanabilmesi için çalışmalar yapar. 1
5) Uygulamalarda ihtiyaç duyulan malzeme ve ekipmanların özelliklerini bilir. 3
6) Patlayıcı Mühendisliği ile ilgili gelişmeleri takip eder. 3
7) Çalışma sonuçlarını değerlendirir, verimin artırılabilmesi için düzenlemeler yapabilirler. 1
8) Patlatmalı kazı uygulamalarını planlayıp, yönetebilirler.
9) Alanı ile bilimsel ve teknik ilgili araştırmalar yapabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Uygulama 2 3 6
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 10 100
Sunum / Seminer 3 10 30
Ödevler 10 12 120
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 301