PAT504 Basamak Patlatma Tasarımıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Patlayıcı Mühendisliği (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Patlayıcı Mühendisliği (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PAT504
Ders İsmi: Basamak Patlatma Tasarımı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SADETTİN BAĞDATLI
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ALİ KAHRİMAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrencilere; açık ocak madenciliğinde kullanılan basamak patlatma tasarımlarının oluşturulması, patlayıcı şarj hesaplamaları, parçalanma, kabarma, kaya fırlaması, temel kazıları, ateşleme sistemleri, ön/son kesme, mini basamak uygulamaları ve kontrollü patlatma tasarımları öğretilmektedir.
Dersin İçeriği: Bu dersin sonunda öğrenciler;
- basamak patlatma parametrelerini analiz edebilir
- basamak patlatma paterni oluşturabilir
- kontrollü patlatma tasarımı yapabilir
- öğrencilere patlayıcıların mühendislik sorunlarının basamak patlatma bilgisi bağlamında net ve kritik bir şekilde çözüm üretmelerini sağlar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Basamak patlatma parametrelerini tanımlar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Basamak patlatma parametrelerini hesaplar
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Patlatma kaynaklı çevresel sorunları çözümler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Basamak patlatma uygulamasını yapar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve genel bilgilendirme Ders izlencesinin incelenmesi
2) Açık ocak madenciliğinin temelleri Açık ocak işletmeciliği hakkında literatür taraması
3) Kaya parçalanma teorisi Kaya parçalanma yöntemleri
4) Basamak patlatma parametreleri Basamak patlatması literatür araştırması
5) Basamak patlatma parametreleri
6) Basamak patlatma parametrelerinin hesaplanması
7) Basamak patlatması tasarım kriterleri; tasarım faktörü, jeolojik faktör, delme faktörü.
8) Ara Sınav
9) Mini basamak tasarımı
10) Ateşleme sistemi, kabarma, ön/son kesme tasarımı
11) Öğrenci sunumları
12) Öğrenci sunumları
13) Öğrenci sunumları
14) Genel değerlendirme, örnek tasarımlar
15) Yılsonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim elemanı ders notları
Diğer Kaynaklar: ISEE Blasters’ Handbook 18th Edition
Jon F. STIEHR
2011 |International Society of Explosive Engineers |
ISBN-978-1-892396-19-8

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Öğrencilerin, lisans seviyesinde edinmiş oldukları yer bilimleri ve fen bilimleri alanlarındaki teorik bilgiler, patlayıcı mühendisliği uygulamaları doğrultusunda detaylandırılarak ilgili konularda uzmanlaşmaları sağlanır.
2) Öğrenciler, lisans seviyesinde almış oldukları bilgilerin, patlayıcı mühendisliği planlama ve uygulamalarında nasıl faydalanılabileceğini kavrar.
3) Patlatmalı kazı uygulamaları için planlama ve ön tasarım yapabilir.
4) Patlatma kaynaklı çevresel sorunları tahmin eder, sorunların önlenebilmesi veya sınırlanabilmesi için çalışmalar yapar.
5) Uygulamalarda ihtiyaç duyulan malzeme ve ekipmanların özelliklerini bilir.
6) Patlayıcı Mühendisliği ile ilgili gelişmeleri takip eder.
7) Çalışma sonuçlarını değerlendirir, verimin artırılabilmesi için düzenlemeler yapabilirler.
8) Patlatmalı kazı uygulamalarını planlayıp, yönetebilirler.
9) Alanı ile bilimsel ve teknik ilgili araştırmalar yapabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrencilerin, lisans seviyesinde edinmiş oldukları yer bilimleri ve fen bilimleri alanlarındaki teorik bilgiler, patlayıcı mühendisliği uygulamaları doğrultusunda detaylandırılarak ilgili konularda uzmanlaşmaları sağlanır. 2
2) Öğrenciler, lisans seviyesinde almış oldukları bilgilerin, patlayıcı mühendisliği planlama ve uygulamalarında nasıl faydalanılabileceğini kavrar. 2
3) Patlatmalı kazı uygulamaları için planlama ve ön tasarım yapabilir. 5
4) Patlatma kaynaklı çevresel sorunları tahmin eder, sorunların önlenebilmesi veya sınırlanabilmesi için çalışmalar yapar. 5
5) Uygulamalarda ihtiyaç duyulan malzeme ve ekipmanların özelliklerini bilir. 4
6) Patlayıcı Mühendisliği ile ilgili gelişmeleri takip eder. 1
7) Çalışma sonuçlarını değerlendirir, verimin artırılabilmesi için düzenlemeler yapabilirler. 5
8) Patlatmalı kazı uygulamalarını planlayıp, yönetebilirler. 5
9) Alanı ile bilimsel ve teknik ilgili araştırmalar yapabilir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 10 % 30
Ara Sınavlar 10 % 30
Final 20 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 20 280
Sunum / Seminer 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 287