Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı; psikolojinin her alt alanında karşılaşılan psikolojik test kavramının derinlemesine incelenmesi, içerik ve kullanımı, teknik ve kuramsal temelleri ve test geliştirmedeki geçerlilik ve güvenilirlik, standardizasyon, madde oluşturma, etik boyutlar gibi önemli konuların yanında günümüzde çok sık kullanılan ölçeklerin değerlendirilmesi, uygulanma amaçları ve kullanım alanlarının öğretilmesidir.
|
Dersin İçeriği: |
Bu dersin amacı; psikolojinin her alt alanında karşılaşılan psikolojik test kavramının derinlemesine incelenmesi, içerik ve kullanımı, teknik ve kuramsal temelleri ve test geliştirmedeki geçerlilik ve güvenilirlik, standardizasyon, madde oluşturma, etik boyutlar gibi önemli konuların yanında günümüzde çok sık kullanılan ölçeklerin değerlendirilmesi, uygulanma amaçları ve kullanım alanlarının öğretilmesidir.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Psikolojik Ölçme ve Değerlendirme |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
2) |
Psikolojik Değerlendirmede Tarihsel, Kültürel, Yasal ve Etik Faktörler |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
3) |
Normlar ve Psikolojik Testler için Temel İstatistik |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
4) |
Geçerlik |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
5) |
Güvenirlik |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
6) |
Test Geliştirme |
Ara sınav için okuma
|
7) |
6 hafta boyunca derste işlenen bütün konular |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
8) |
Test Uygulama ve Öngörüşme Teknikleri |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
9) |
Zekâ Kuramları ve Binet Ölçekleri |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
10) |
Wechsler Zekâ Ölçekleri |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
11) |
Okul öncesi dönemde ölçme ve değerlendirme |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
|
12) |
Okul döneminde ölçme ve değerlendirme (Eğitim Testleri) |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
|
13) |
Grup Testleri |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
|
14) |
Psikolojik Testlerde Yanlılık (önyargı) |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
|
15) |
14 hafta boyunca derste işlenen bütün konular |
Öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. |
|
2) |
Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. |
5 |
3) |
Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. |
|
4) |
En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. |
|
5) |
İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. |
|
6) |
Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. |
|
7) |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
8) |
Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. |
|
9) |
Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. |
|
10) |
TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
|