Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, insanın yaşadığı çevre içinde onunla etkileşimlerini incelemek, çevre ve onun yaşamdaki rolünü tanıtmak, fiziksel ve sosyal çevrenin insan psikolojisi üzerine etkisini incelemek, çevre psikolojisinin alanını, ana kavramlarını, kuramlarını ve yöntemini açıklamak, insanı çevreleyen fiziksel, kimyasal, biyolojik, sosyal çevrenin sağlık üzerine etkisini incelemek, insan hayatındaki önemini vurgulamak, çevreye duyarlılık hislerini kazandırmak, bütün bunların psikoloji ile ilişkilerini kurmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin amacı, insanın yaşadığı çevre içinde onunla etkileşimlerini incelemek, çevre ve onun yaşamdaki rolünü tanıtmak, fiziksel ve sosyal çevrenin insan psikolojisi üzerine etkisini incelemek, çevre psikolojisinin alanını, ana kavramlarını, kuramlarını ve yöntemini açıklamak, insanı çevreleyen fiziksel, kimyasal, biyolojik, sosyal çevrenin sağlık üzerine etkisini incelemek, insan hayatındaki önemini vurgulamak, çevreye duyarlılık hislerini kazandırmak, bütün bunların psikoloji ile ilişkilerini kurmaktır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Çevre psikolojisi açısından insan-mekan ilişkileri
• Çevre psikolojisinin temel ilkeleri
|
- |
2) |
• Çevre psikolojisinin tarihsel gelişimi |
Gerekli materyalleri okuma |
3) |
• Çevrenin algılanması ve temsili |
Gerekli materyalleri okuma |
4) |
• İnsanı çevreleyen fiziksel, kimyasal, biyolojik çevre |
Gerekli materyalleri okuma |
5) |
• Gürültü |
Gerekli materyalleri okuma |
6) |
• Hava kirliliği |
Gerekli materyalleri okuma |
7) |
• Stres |
Gerekli materyalleri okuma |
8) |
• Sosyal çevre |
Gerekli materyalleri okuma |
9) |
• Çevre ve kişilik |
Gerekli materyalleri okuma |
10) |
• Mahremiyet, kuramları, etkenleri |
Gerekli materyalleri okuma |
11) |
• Kişisel mekan ve alansallık |
Gerekli materyalleri okuma |
12) |
• Ev ve yerleşim çevreleri |
Gerekli materyalleri okuma |
13) |
• Yere bağlılık ve yer kimliği |
Gerekli materyalleri okuma |
14) |
• Çevre tasarım süreci |
Gerekli materyalleri okuma |
15) |
Final Sınavı |
- |
Ders Notları / Kitaplar: |
• Melek Göregenli “Çevre psikolojisi” Bilgi iletişim grubu yayıncılık 2010
• Göregenli, M. (2005). Çevre Psikolojisinde temel konular. İzmir, Ege Üniversitesi basımevi, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları No:130.
• Kağıtçıbaşı, Ç.(2001). Yeni İnsan ve insanlar, Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, Sosyal Psikoloji dizisi:1, İst.Yayınları, No:48.
• Kışlalıoğlu, M. ve Berkes, F. (1999). Çevre ve Ekoloji. İstanbul: Remzi Kitapevi.
• Nihat Şişi (1999) “Ekoloji” Ankara Gazi kitapevi
|
Diğer Kaynaklar: |
• Melek Göregenli “Çevre psikolojisi” Bilgi iletişim grubu yayıncılık 2010
• Göregenli, M. (2005). Çevre Psikolojisinde temel konular. İzmir, Ege Üniversitesi basımevi, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları No:130.
• Kağıtçıbaşı, Ç.(2001). Yeni İnsan ve insanlar, Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi, Sosyal Psikoloji dizisi:1, İst.Yayınları, No:48.
• Kışlalıoğlu, M. ve Berkes, F. (1999). Çevre ve Ekoloji. İstanbul: Remzi Kitapevi.
• Nihat Şişi (1999) “Ekoloji” Ankara Gazi kitapevi
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. |
|
2) |
Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. |
5 |
3) |
Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. |
|
4) |
En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. |
|
5) |
İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. |
|
6) |
Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. |
|
7) |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
8) |
Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. |
|
9) |
Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. |
|
10) |
TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
|