Dersin Amacı: |
Çeşitli vücüt kompartmanları sıvıları, farklı organlardan elde edilen aspirasyon sitolojileri, jinekolojik sitolojik örneklerin sitopreparasyonu, mikroskobik incelenmesi ve rapor edilmesi konusunda bilgi kazandırmak. Klinik sitoloji ve sitoteknolojinin temel özelliklerinin bilinmesi, uygulama alanlarının tanımlanması, sitolojide temel hücre yapı ve fonksiyonların kavranması, jinekolojik materyallerde normal ve normal dışı hücrelerin tanınması.
|
Dersin İçeriği: |
Çeşitli vücüt kompartmanları sıvıları, farklı organlardan elde edilen aspirasyon sitolojileri, jinekolojik sitolojik örneklerin sitopreparasyonu, mikroskobik incelenmesi ve rapor edilmesi konusunda bilgi kazandırmak. Klinik sitoloji ve sitoteknolojinin temel özelliklerinin bilinmesi, uygulama alanlarının tanımlanması, sitolojide temel hücre yapı ve fonksiyonların kavranması, jinekolojik materyallerde normal ve normal dışı hücrelerin tanınması.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Öğrencilere ders hakkında ön bilgilendirme verme
Sitolojinin tanımı
Sitoteknoloji kavramları
Sitoloji tanımı, sitolojik materyallerin fiksasyonu ve sitopreprasyon yöntemleri
Ders müfredatını gözden geçirme.
Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
|
|
2) |
• Jinekolojide temel terminoloji (histerektomi, konizasyon, vaginal cuff smear, vb) açıklama.
• Jinekolojik sıvıları tanımlama.
• Jinekolojik sistem normal epitelyal hücreleri
• Jinekolojik anatomi ve histoloji
Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
|
|
3) |
• Hormon yapılarını açıklama.
• Klinik sitoloji ve sitoteknoloji prensiplerini kavrama
• Serviks-vaginadan sitolojik materyal elde etmek için kullanılan örnekleme yöntemleri ve temel prensiplerini açıklama.
• Hormonal sitoloji
Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
|
|
4) |
• Serviks-vaginadan elde edilen örneklerin sitopreparasyonu tanımlama.
• Normal skuamözepitel hücrelerinin sitomorfolojik özelliklerini açıklama.
• Serviks-vaginadan sitolojik materyal elde etmek için kullanılan örnekleme yöntemleri ve temel prensiplerini açıklama.
• Servikovajinal sitolojide isimlendirilmesi
Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
|
|
5) |
• İnflamasyon sebeplerini öğrenme.
• Sitolojide inflamasyonla karşılaşıldığında yapılması gerekenleri tartışma.
• Servikovajinal inflamasyonda yapılması gerekenleri öğrenme.
• Servikovajinal sitolojide inflamasyon
Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
|
|
6) |
• Serviks hastalık çeşitlerini öğrenme.
• Serviks hastalıklarında sitolojik yayma yapma.
• Serviks hastalıkların nedenini öğrenme.
• Serviks hastalıkları
Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
|
|
7) |
• Human papilloma virus enfeksiyonlarını öğrenme
• Sitolojik olarak human papilloma virus enfeksiyonların preparatlarını hazırlama
•
• Human papilloma virus enfeksiyonları
Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar
Jinekolojik sitoloji hakkında genel kavramlar
Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
|
|
8) |
• Vize sınavı ile öğrencileri değerlendirir.
• Vize Sınavı
Yok
Yok
|
|
9) |
• İnce iğne aspirasyon tekniklerini tanımlar ve uygular.
• İnce iğne aspirasyon materyalinin hazırlanmasını yapar.
• Güncel preparasyon yöntemlerini tanımlayıp uygulayabilir
• İnce iğne aspirasyon teknikleri
Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
|
|
10) |
• Jinekolojik enfeksiyon çeşitlerinin açıklanması.
• Enfeksiyonların sıvı hücresi üzerindeki değişikliklerinin açıklanması
• Jinekolojik sıvıların etkisi.
• Jinekolojik enfeksiyon etkenleri
• Enfeksiyon çeşitliliklerinin tanımı
Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar
Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
|
|
11) |
• Jinekolojik sitolojide Atipinin tanımı.
• Sıvı hücrelerindeki Atipinin özelliklerinin açıklanması.
• Skuamöz hücreli karsinom özelliklerini anlatma
• İnvasiv adenokarsinom özelliklerini anlatma
• Skuamöz hücreli karsinom ve invasiv adenokarsinom açıklanması
• Sitolojik Atipinin genel özellikleri
• A tipi sıvıların kavramları
• Skuamöz hücreli karsinom ve invasiv adenokarsinom
• İnvasiv adenokarsinomun açıklanması
Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
|
|
12) |
• Sıvı bazlı preparatlarda Skuamöz Hücre Anormalliklerinin açıklanması.
• Sıvı bazlı preparatlarda Glandüler Hücre Anormalliklerinin açıklanması.
• Jinekolojik sıvılarda hücre anormalliklerinin sınıflandırılması.
• Hücre anormallikleri
• Jinekolojik hücre anormallerinin açıklanması
Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
Ödev: Bir dahaki hafta için soru verme.
|
|
13) |
• Servikste "Skuamöz ve Adeno Karsinoma İn-situ" tanımı,
• Skuamöz ve Adeno Karsinomanın histopatolojik ve sitolojik özelliklerini açıklama.
• Skuamöz ve Adeno Karsinoma İn-situ özellikleri
• Skuamöz ve Adeno Karsinoma İn-situ
• Skuamöz tanımının öğrenilmesi
• Adeno karsinomanın öğrenilmesi
Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
Ödev: Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
|
|
14) |
• Sıvı bazlı preparatlarda Skuamöz hücreli karsinom özelliklerini açıklama.
• Sıvı bazlı preparatlarda İnvasiv adenokarsinom özelliklerini açıklama.
• Skuamöz hücreli karsinom ve invasiv adenokarsinom tanımı.
• Skuamöz hücreli karsinom ve invasiv adenokarsinom
• İnvasiv adenokarsinomun açıklanması
Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
Ödev: Jinekolojik sitoloji preparatlarını tarar.
|
|
15) |
• Vize sınavı ile öğrencileri değerlendirir.
• Final Sınavı
Yok
Yok
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
2) |
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma |
|
3) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme |
|
4) |
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme |
|
5) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme |
|
6) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme |
|
7) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
|
8) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme |
|
9) |
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme |
|
10) |
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma |
|
11) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma |
|
12) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma |
|
13) |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
|
14) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
|
15) |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme |
|