Sağlık Yönetimi (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SAY563 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık Eğitimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. AYSUN DANAYİYEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı; program geliştirme yaklaşımları-modelleri ve süreçleri ile bunlar arasındaki ilişkileri kavramış,sağlık alanında program tasarlayabilen bireyler yetiştirmek ve sağlığın korunması ve geliştirilmesi ve bunlarla ilgili kavramları öğreterek, birey, aile ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik bilgiler kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | Program geliştirme yaklaşımları-modelleri ve süreçleri, sağlık alanında program tasarlama,birey, aile ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirme. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sağlık, sağlığı geliştirme ve sağlık eğitimi kavramları | . |
2) | Sağlık kavramını etkileyen sosyal, ekonomik ve politik faktörler | . |
3) | Sağlığı geliştirme ve sağlık eğitimi kavramaların gelişimini etkileyen sosyal faktörler | . |
4) | Sağlığı geliştirme ve sağlık eğitimi kavramaların gelişimini etkileyen ekonomik faktörler | . |
5) | Sağlığı geliştirme ve sağlık eğitimi kavramaların gelişimini etkileyen politik faktörler | . |
6) | Günümüzde yaygın kullanılan sağlığı geliştirme modelleri | . |
7) | Sağlık davranışları ve sağlığı geliştirici yaşam tarzı değişkenleri | . |
8) | Sağlığı geliştirme yaklaşımında iletişimin önemi | . |
9) | Gebelik öncesi ve gebelik döneminde sağlığı geliştirme aktiviteleri ve sağlık eğitimi gereksinimleri | . |
10) | Çocukluk ve adölesan döneminde sağlığın geliştirilmesi sağlık eğitimi gereksinimleri | . |
11) | Erişkin ve yaşlılık döneminde sağlığın geliştirilmesi sağlık eğitimi gereksinimleri | . |
12) | Sağlığın geliştirilmesinde Dünyada ve Türkiye'de mevcut durum | . |
13) | Toplum sağlığının geliştirilmesine yönelik yapılan çalışmaların analizi ve öneriler | . |
14) | Sunumlar | . |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Saglıgın gelistirilmesi (2017). Edt; Sultan AA., Hedef yayıncılık ve mühendislik, 1. baskı, Ankara. 2. Halk saglıgı temel bilgiler III. cilt (2012). Edt; Çagatay G, Levent A., Hacettepe üniversitesi yayınları, Genisletilmis ikinci baskı, Ankara. 3. Saglıgın tesviki ve gelistirilmesi alanındaki degerlendirmeler, ilkeler ve bakıs açıları (2011). Edt; Irving R, Michael G, Brian H, David V.M., Louise P, Jane S ve Erio Z. Çeviri; T.C. Saglık Bakanlıgı,Temel Saglık Hizmetleri Genel Müdürlügü. Bakanlık yayın, 1. baskı, Ankara. 4. Saglıgı koruma ve gelistirme (2016 )Edt; Birsel C.D. Göktug yayıncılık, 1. baskı, Ankara. 5. Özvarıs S,B. (2011). Saglıgı gelistirme ve saglık egitimi. Hacettepe üniversitesi yayınları, Ankara. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Saglıgın gelistirilmesi (2017). Edt; Sultan AA., Hedef yayıncılık ve mühendislik, 1. baskı, Ankara. 2. Halk saglıgı temel bilgiler III. cilt (2012). Edt; Çagatay G, Levent A., Hacettepe üniversitesi yayınları, Genisletilmis ikinci baskı, Ankara. 3. Saglıgın tesviki ve gelistirilmesi alanındaki degerlendirmeler, ilkeler ve bakıs açıları (2011). Edt; Irving R, Michael G, Brian H, David V.M., Louise P, Jane S ve Erio Z. Çeviri; T.C. Saglık Bakanlıgı,Temel Saglık Hizmetleri Genel Müdürlügü. Bakanlık yayın, 1. baskı, Ankara. 4. Saglıgı koruma ve gelistirme (2016 )Edt; Birsel C.D. Göktug yayıncılık, 1. baskı, Ankara. 5. Özvarıs S,B. (2011). Saglıgı gelistirme ve saglık egitimi. Hacettepe üniversitesi yayınları, Ankara. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||
---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||
1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. - Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. - Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | ||||
1) -Develop and deepen knowledge in the same or in a different field to the proficiency level based on Bachelor level qualifications. -Conceive the interdisciplinary interaction which the field is related with | ||||
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | ||||
2) - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | ||||
3) 1-Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirir ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. 2-Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. 3-Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. 4-Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. 5-Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 6-Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. 7-Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. - Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. - Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | |
1) | -Develop and deepen knowledge in the same or in a different field to the proficiency level based on Bachelor level qualifications. -Conceive the interdisciplinary interaction which the field is related with | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |
2) | - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | |
3) | 1-Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirir ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. 2-Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. 3-Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. 4-Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. 5-Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 6-Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. 7-Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 14 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 7 | 3 | 21 |
Ödevler | 14 | 10 | 140 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 206 |