SHT110 Farmakolojiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Ameliyathane Hizmetleri (İkinci Öğretim)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ameliyathane Hizmetleri (İkinci Öğretim)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHT110
Ders İsmi: Farmakoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi HALİL SOYAL
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Farmakolojinin tanımı ve temel farmakoloji bilgilerinin öğretilmesi, tıpta ilaçların kullanımının öğretilmesi.
Dersin İçeriği: Hastalıkların tedavisinde önemli yeri olan ilaçların elde edilmeleri, kullanılmaları, yan etkileri, zehirlenme durumları, vücuda etkileri, vücutta uğradığı değişimler, ilaçların kullanıldığı ve kullanılmadığı durumlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı güncel bilgiler, uygulama gereçleri ve diğer kaynakları içeren ders kitaplarının desteklediği teorik ve pratik bilgileri edinir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) - Alanında edindiği temel düzeyde teorik ve pratik bilgileri yükseköğretim seviyesinin aynı alanında veya aynı düzeyde bir alanda kullanma becerisini kazanma. - Alanında edindiği temel düzeyde bilgi ve uygulamaları kullanarak verileri yorumlamak, değerlendirmek, problem tanımlamak, analiz yapmak, ispat temelli çözümler üretmek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarın. - Alandaki sorunlara ilişkin fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayanlarla paylaşın. - Alandaki gelişmeleri izlemek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak meslektaşlarınızla iletişim kurmak. - En az düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Seviye yazılım bilgisine sahip bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanın.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yapmak. - Alandaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alın. - Bir proje içinde astların gelişimine yönelik faaliyetlerde bulunmak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Farmakolojiye Giriş: Tanımlar, Temel İlkeler, İlaç Uygulama Yolları Temel Farmakoloji Kitabı, 1. Bölüm
2) Farmasötik şekiller ve ilaç formülasyonları Eczacılık Teknolojisi ders notları
3) Farmakokinetik I: Emilim ve Dağılım Rang & Dale's Pharmacology
4) Farmakokinetik II: Metabolizma ve Eliminasyon Goodman & Gilman, Bölüm 2-3
5) Farmakodinami: Reseptörler, Doz-Cevap Eğrisi, Etki Türleri Klinik Farmakoloji El Kitabı
6) İlaç Etkileşimleri ve Tolerans / Bağımlılık Kavramı Psikofarmakoloji kaynakları
7) İlaçların Yan Etkileri ve Advers Reaksiyonlar WHO ADR Kılavuzu, vaka örnekleri
8) Ara Sınav (Vize) -
9) Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisi I: Sempatik Sistem Katzung Temel Klinik Farmakoloji
10) Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisi II: Parasempatik Sistem Farmakoloji Atlası
11) Kardiyovasküler Sistem Farmakolojisi Hipertansiyon ve antiaritmik ilaç notları
12) Sıvı-Elektrolit Dengesinde Farmakolojik Yaklaşımlar Dahiliye + Farmakoloji vaka birleşik materyalleri
13) Hormonal İlaçlar: İnsülin, Tiroid, Kortikosteroidler Endokrinoloji ders kaynakları
14) Genel Tekrar ve Klinik Senaryo Tartışmaları Önceki haftaların vaka örnekleri
15) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.CİNGİ, I; EROL, K. (1996); Anadolu Üni. Açık Öğretim Fakültesi Sağlık Personeli Önlisans Eğitimi, Farmakoloji.
2. DÖKMECİ, I. (2001); M.Y. Okulları için Farmakoloji Dersleri. Nobel Tıp Kitapevleri.
Diğer Kaynaklar: SÜZER, O. (2002); Farmakolojinin Temelleri.. Nobel Tıp Kitapevleri.
KAYAALP, S O. (2005); Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. Hacettepe-Taş

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

3

4

Program Kazanımları
1) Alanına ilişkin temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilir.
2) Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve enfeksiyon kontrolüne yönelik temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
3) Cerrahi işlem öncesi, sırası ve sonrasında ameliyathane ortamında uygun teknikleri uygular.
4) Mesleki bilgi ve becerileri, hasta güvenliği ve bakım kalitesi çerçevesinde kullanır.
5) Karşılaşılan sorunlara çözüm üretme ve hızlı karar alma becerisine sahiptir.
6) Ekip çalışmasına uyum sağlar, sağlık ekibi üyeleri ile etkili iletişim kurar.
7) Hasta ve hasta yakınlarıyla empati kurar, iletişim ilkelerine uygun davranır.
8) Kendi öğrenme ihtiyaçlarını belirler, mesleki gelişimini sürekli kılacak etkinliklerde bulunur.
9) Sağlık hizmetlerinde mesleki etik, gizlilik ve yasal sorumluluklara uygun davranır.
10) Hasta hakları, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilinçlidir.
11) Bireysel olarak ya da ekip içinde sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar.
12) Cerrahi süreçlerde görev ve sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanına ilişkin temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilir.
2) Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve enfeksiyon kontrolüne yönelik temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
3) Cerrahi işlem öncesi, sırası ve sonrasında ameliyathane ortamında uygun teknikleri uygular.
4) Mesleki bilgi ve becerileri, hasta güvenliği ve bakım kalitesi çerçevesinde kullanır.
5) Karşılaşılan sorunlara çözüm üretme ve hızlı karar alma becerisine sahiptir.
6) Ekip çalışmasına uyum sağlar, sağlık ekibi üyeleri ile etkili iletişim kurar.
7) Hasta ve hasta yakınlarıyla empati kurar, iletişim ilkelerine uygun davranır.
8) Kendi öğrenme ihtiyaçlarını belirler, mesleki gelişimini sürekli kılacak etkinliklerde bulunur.
9) Sağlık hizmetlerinde mesleki etik, gizlilik ve yasal sorumluluklara uygun davranır.
10) Hasta hakları, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilinçlidir.
11) Bireysel olarak ya da ekip içinde sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar.
12) Cerrahi süreçlerde görev ve sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirir

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Sunum / Seminer 1 5
Ödevler 14 14
Küçük Sınavlar 2 2
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 107