Ameliyathane Hizmetleri (İkinci Öğretim) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHT110 | ||||||||
Ders İsmi: | Farmakoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi HALİL SOYAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Farmakolojinin tanımı ve temel farmakoloji bilgilerinin öğretilmesi, tıpta ilaçların kullanımının öğretilmesi. |
Dersin İçeriği: | Hastalıkların tedavisinde önemli yeri olan ilaçların elde edilmeleri, kullanılmaları, yan etkileri, zehirlenme durumları, vücuda etkileri, vücutta uğradığı değişimler, ilaçların kullanıldığı ve kullanılmadığı durumlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Farmakolojiye Giriş: Tanımlar, Temel İlkeler, İlaç Uygulama Yolları | Temel Farmakoloji Kitabı, 1. Bölüm |
2) | Farmasötik şekiller ve ilaç formülasyonları | Eczacılık Teknolojisi ders notları |
3) | Farmakokinetik I: Emilim ve Dağılım | Rang & Dale's Pharmacology |
4) | Farmakokinetik II: Metabolizma ve Eliminasyon | Goodman & Gilman, Bölüm 2-3 |
5) | Farmakodinami: Reseptörler, Doz-Cevap Eğrisi, Etki Türleri | Klinik Farmakoloji El Kitabı |
6) | İlaç Etkileşimleri ve Tolerans / Bağımlılık Kavramı | Psikofarmakoloji kaynakları |
7) | İlaçların Yan Etkileri ve Advers Reaksiyonlar | WHO ADR Kılavuzu, vaka örnekleri |
8) | Ara Sınav (Vize) | - |
9) | Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisi I: Sempatik Sistem | Katzung Temel Klinik Farmakoloji |
10) | Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisi II: Parasempatik Sistem | Farmakoloji Atlası |
11) | Kardiyovasküler Sistem Farmakolojisi | Hipertansiyon ve antiaritmik ilaç notları |
12) | Sıvı-Elektrolit Dengesinde Farmakolojik Yaklaşımlar | Dahiliye + Farmakoloji vaka birleşik materyalleri |
13) | Hormonal İlaçlar: İnsülin, Tiroid, Kortikosteroidler | Endokrinoloji ders kaynakları |
14) | Genel Tekrar ve Klinik Senaryo Tartışmaları | Önceki haftaların vaka örnekleri |
15) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.CİNGİ, I; EROL, K. (1996); Anadolu Üni. Açık Öğretim Fakültesi Sağlık Personeli Önlisans Eğitimi, Farmakoloji. 2. DÖKMECİ, I. (2001); M.Y. Okulları için Farmakoloji Dersleri. Nobel Tıp Kitapevleri. |
Diğer Kaynaklar: | SÜZER, O. (2002); Farmakolojinin Temelleri.. Nobel Tıp Kitapevleri. KAYAALP, S O. (2005); Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. Hacettepe-Taş |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
1 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Alanına ilişkin temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilir. | |||||||||||
2) Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve enfeksiyon kontrolüne yönelik temel kavramları ve ilkeleri açıklar. | |||||||||||
3) Cerrahi işlem öncesi, sırası ve sonrasında ameliyathane ortamında uygun teknikleri uygular. | |||||||||||
4) Mesleki bilgi ve becerileri, hasta güvenliği ve bakım kalitesi çerçevesinde kullanır. | |||||||||||
5) Karşılaşılan sorunlara çözüm üretme ve hızlı karar alma becerisine sahiptir. | |||||||||||
6) Ekip çalışmasına uyum sağlar, sağlık ekibi üyeleri ile etkili iletişim kurar. | |||||||||||
7) Hasta ve hasta yakınlarıyla empati kurar, iletişim ilkelerine uygun davranır. | |||||||||||
8) Kendi öğrenme ihtiyaçlarını belirler, mesleki gelişimini sürekli kılacak etkinliklerde bulunur. | |||||||||||
9) Sağlık hizmetlerinde mesleki etik, gizlilik ve yasal sorumluluklara uygun davranır. | |||||||||||
10) Hasta hakları, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilinçlidir. | |||||||||||
11) Bireysel olarak ya da ekip içinde sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. | |||||||||||
12) Cerrahi süreçlerde görev ve sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirir |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanına ilişkin temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilir. | |
2) | Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve enfeksiyon kontrolüne yönelik temel kavramları ve ilkeleri açıklar. | |
3) | Cerrahi işlem öncesi, sırası ve sonrasında ameliyathane ortamında uygun teknikleri uygular. | |
4) | Mesleki bilgi ve becerileri, hasta güvenliği ve bakım kalitesi çerçevesinde kullanır. | |
5) | Karşılaşılan sorunlara çözüm üretme ve hızlı karar alma becerisine sahiptir. | |
6) | Ekip çalışmasına uyum sağlar, sağlık ekibi üyeleri ile etkili iletişim kurar. | |
7) | Hasta ve hasta yakınlarıyla empati kurar, iletişim ilkelerine uygun davranır. | |
8) | Kendi öğrenme ihtiyaçlarını belirler, mesleki gelişimini sürekli kılacak etkinliklerde bulunur. | |
9) | Sağlık hizmetlerinde mesleki etik, gizlilik ve yasal sorumluluklara uygun davranır. | |
10) | Hasta hakları, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilinçlidir. | |
11) | Bireysel olarak ya da ekip içinde sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. | |
12) | Cerrahi süreçlerde görev ve sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirir |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 5 |
Ödevler | 14 | 14 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 107 |