Dersin Amacı: |
Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin, sağlık hukuku ve mevzuatları hakkında genel bilgi sahibi olmalarını, meslek yaşamları boyunca yasal düzenlemelere erişerek anlayabilme ve araştırma yapabilme farkındalığı oluşturmalarını, iş yaşamlarında etik ilkeler ve hukuki mevzuatlara uygun mesleklerini icra etmelerinin önemini anlamalarını, manevi değerleri yüksek sağlık mesleklerinin önemini anlayarak özverili ve duyarlı sağlık çalışanları yetiştirmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Dersin içeriğinde, hukuk ve sağlık hukuku genel tanım ve kavramları, tıbbi dokümanlar ve aydınlatılmış onam formu, hastanın ayırt etme ve imza ehliyetleri, hasta haklarının gelişim süreci, hasta hakları ve sorumlulukları, çalışan hakları, tıbbi müdahale ve hukuka uygun tıbbi müdahalenin gerekleri, kişisel verilerin genel ve sağlık alanındaki düzenlemeleri, tıbbi uygulama hataları, komplikasyon ve malpraktis, kast ve taksir, sağlık hizmetlerinde sözleşme ilişkileri, suç ve ceza düzenlemeleri, sağlık hizmetlerinde dijitalleşme ve yapay zeka ve yasal düzenlemelerin vaka çalışmaları ile değerlendirmeleri yer almaktadır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş Dersi, Dersin İşlenişi ile İlgili Genel Açıklamalar |
Sunum |
2) |
Hukuk Ve Sağlık Hukuku Genel Tanım Ve Kavramlar |
Sunum
|
3) |
Tıbbi Dokümanlar, Aydınlatılmış Onam, Hastanın Ayırt Etme Ve İmza Ehliyetleri |
Sunum |
4) |
Haklar Ve Sorumluluklar, Hasta Hakları Gelişim Süreci, Hasta Hakları Ve Sorumlulukları |
Sunum |
5) |
Tıbbi Müdahale, Hukuka Uygun Tıbbi Müdahale, İstisnalar Ve Temel Hükümler |
Sunum |
6) |
Kişisel Verilerin Korunması Kanunun (6698 Sayılı Kanun), Kişisel Sağlık Verilerine Erişim Yönetmelik Ve Vaka Örnekleri |
Sunum |
7) |
Sağlık Meslek Mensupları İle İlgili Yasal Düzenlemeler, Sağlık Çalışanlarının Hakları |
Sunum |
8) |
Ara sınav |
Yok |
9) |
Tıbbi Uygulama Hataları, Malpraktis Ve Komplikasyon Ayrımı, Yasal Sorumluluklar
|
Sunum |
10) |
Kast Ve Taksir Kavramları, Tıbbi Vaka Örnek Analizler |
Sunum |
11) |
Sağlık Hizmetlerinde Kabul-Hizmet-Vekalet Sözleşme İlişkileri, Suç Ve Ceza Hukuki Düzenlemeler |
Sunum |
12) |
Sağlıkta Dijitalleşme Ve Yapay Zeka Araştırma Ve Münazara |
Sunum |
13) |
Türkiye Sağlık Hizmetlerinde Stratejik Dönüşümler |
Sunum |
14) |
Vaka Analiz Ve Tartışma |
Sunum |
15) |
Final Sınavı |
Yok |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
2) |
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. |
|
3) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
4) |
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. |
|
5) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
|
6) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
|
7) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
|
8) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. |
|
9) |
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. |
|
10) |
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
|
11) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. |
|
12) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
|
13) |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
|
14) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
|
15) |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
|