Radyoterapi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SKI205 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık İletişimi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi HAVVA PALACI | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sağlık Çalışanları olarak görev yapacak öğrencilerin iletişim becerilerini geliştirmek Ekip iletişiminin önemini ve özelliklerini anlatmak Hasta ve hasta yakınları ile iletişimde başarılı olabilmeleri için gerekli bilgileri vermek Sağlık kurumlarında iletişimin işleyişini öğretmek İletişim türlerini öğretmek ve sağlık iletişimi kavramı ile önemini anlamalarını sağlamak |
Dersin İçeriği: | İletişim kavramı ve özellikleri İletişim türleri Kişilerarası İletişim ve Beden Dili İletişim Engelleri Örgütsel İletişim Özellikli Hastalarla İletişim İletişim Süreçleri ve Sağlık İletişimi Sağlık Personeli Hasta İletişimi Kitle İletişimi /Medya okuryazarlığı Sağlık İletişimi Kavramı ve düzeyleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İletişim ve iletişimin özellikleri İletişimin öğeleri Kaynak Mesaj Alıcı Geribildirim Gürültü İletişimin türleri İletişim düzeyleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
2) | Sözlü ve sözsüz iletişim Sözlü iletişimin özellikleri Sözsüz iletişim ve beden dili Jestler Mimikler Oturuş Duruş İletişimde alanlar ve kullanımı Ortam etmenleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
3) | Ben dili ve sen dilinin kullanımı İletişim engelleri ve çatışmalar Varoluş çatışması Aktif ve pasif çatışma Beklentiler Kişisel yetersizlikler ve korkular Statü ve rol farklılıkları | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
4) | Etkili iletişim Etkili dinleme Beden dilinin etkili kullanımı Empati Sempati Önyargılar Kalıp yargılar | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
5) | Stres ve stres nedenleri Stresin bedensel sonuçları Stresin duygusal sonuçları Stresi yönetme teknikleri Hayır deme ve diyememe nedenleri Nasıl hayır denir | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
6) | Öfke ve öfke yönetimi Öfkenin nedenleri Öfkenin bedensel ve duygusal belirtileri Öfkenin sonuçları Öfke yönetim teknikleri Trafik ışıkları yöntemi Kaplumbağa yöntemi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
7) | Hasta tipleri Pasif, saldırgan, atılgan ve manüplatif davranış Hasta tiplerine göre iletişim teknikleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
8) | Hasta ve sağlık profesyoneli iletişimi Hasta beklentileri Hasta güvenliği Hasta ile işbirliğinin yararları Hasta ile iletişimde adımlar selamlama tanışma yer gösterme açık uçlu ve kapalı uçlu sorular etkili dinleme uygun açıklama yapma | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
9) | VİZE SINAVI - Özellikli hastalarla iletişim İşitme engelli hasta ile iletişim Görme engelli hasta ile iletişim Felçli hasta ile iletişim Zihinsel engelli hasta ile iletişim | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
10) | Özellikli hastalarla iletişim 2 Yaşlı hastalarla iletişim Çocuk hasta ve hasta yakınları ile iletişim Ergen hasta ve yakınları ile iletişim Terminal dönemdeki hasta ile iletişim Yoğun bakımda yatan ve bilinci kapalı hastaya yaklaşım Kas hastalığı olan hastalara yaklaşım Ruh sağlığı bozuk hastaya yaklaşım | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
11) | Sağlık İletişimi tanımı Sağlık iletişimin gelişimi Sağlık İletişimi düzeyleri İç iletişim düzeyinde sağlık iletişimi Kişilerarası düzeyde sağlık iletişimi Örgütsel düzeyde sağlık iletişimi Kitle iletişimi düzeyinde sağlık iletişimi Toplumsal düzeyde sağlık iletişimi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
12) | Örgütsel düzeyde sağlık iletişimi Hedef kitleler Örgütsel iletişimin önemi Örgütsel İletişim düzeyleri Dikey İletişim Yatay iletişim Çapraz iletişim | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
13) | Kitle İletişim Düzeyinde sağlık iletişimi Kitle iletişim araçlarının özellikleri Kitle iletişim araçlarının işlevleri Sağlık iletişimin kitle iletişim araçlarının işlevleri Sağlık İletişimi kampanyaları Kampanya örneklerinin tartışılması | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
15) | Hasta hekim iletişimi Hasta hekim iletişim modelleri Ataerkil model Görüşmeye dayalı model Müzakereci model | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması Ders notlarının okunması |
16) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | *Sağlık Kurumlarında İletişim Nobel akademik yayıncılık Ramazan Erdem *Sağlık İletişimi - Ayla Okay Derin Yayınları *Kişilerarası İletişim Yazar: Demet Gürüz , Ayşen Temel Eğinli Yayınevi: Nobel Akademik Yayıncılık *Course notes |
Diğer Kaynaklar: | *Sağlık Kurumlarında İletişim Nobel akademik yayıncılık Ramazan Erdem *Sağlık İletişimi - Ayla Okay Derin Yayınları *Kişilerarası İletişim Yazar: Demet Gürüz , Ayşen Temel Eğinli Yayınevi: Nobel Akademik Yayıncılık *Course notları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | ||||||||||||||
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. | ||||||||||||||
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | ||||||||||||||
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | ||||||||||||||
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | ||||||||||||||
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | ||||||||||||||
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||||||||||
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. | ||||||||||||||
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. | ||||||||||||||
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | ||||||||||||||
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | ||||||||||||||
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | ||||||||||||||
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | ||||||||||||||
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | ||||||||||||||
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |
2) | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. | |
3) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
4) | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | |
5) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | |
6) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | |
7) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |
8) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. | |
9) | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. | |
10) | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | |
11) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | |
12) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
13) | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
14) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |
15) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
Anlatım | |
Ders | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |