SOS102 Sosyolojiye Giriş-IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS102
Ders İsmi: Sosyolojiye Giriş-II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr. BİLİNMİYOR BEKLER
Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere sosyoloji alanındaki temel yaklaşımların, yöntemlerin, kavramların, toplumsal örgüt ve süreçlerin açıklanmasını amaçlar.
Dersin İçeriği: Toplumsal eşitsizlik, ırksal ve dinsel ilişkiler, toplumsal cinsiyet (ayrımcılığı) ve cinsel farklılıklar, toplumsal yapıda bu kavramlara dayalı olarak yaratılan dikey ve hiyerarşik sınıflar ve toplumsal gruplar, tarihsel bir bakışla ele alınır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sosyoloji alanındaki temel yaklaşımları, yöntemleri ve kavramları açıklar
2) Toplumsal örgüt ve süreçleri açıklar
3) Mikro ve makro sosyolojik yaklaşımlar arasındaki merkezi farkı tanımlar
4) Kuramların zamanla nasıl değişebildiğini açıklar.
5) Günlük yaşamdaki aktörler ile toplumsal analizcileri ve bunlara özgü bilgileri ayırt eder
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sosyologların mevcut veri kaynaklarını veri oluşturmak için nasıl kullanabileceğini ve bu yöntemin avantaj ve dezavantajlarını açıklar
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel bir giriş Course Syllabus
2) Toplumsal Etkileşim ve Gündelik Hayat Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
3) Yaşam akışı Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
4) Yoksulluk, Toplumsal Dışlanma ve Refah Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
5) Küresel Eşitsizlik Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
6) Medya Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
7) Eğitim Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
8) Vize Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
9) Kentler ve Kent Yaşamı Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
10) Çevre Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
11) Suç ve Sapma Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
12) Siyaset, Hükümet ve Toplumsal Hareketler Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
13) Uluslar, Savaş ve Terörizm Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
14) Tartışma Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013.
15) Final sınavı Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Anthony Giddens. Kırmızı Yayıncılık. İstanbul. 2013
Diğer Kaynaklar: John. J. Macionis, Sosyoloji, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2012.
Martin Slattery, Sosyolojide Temel Fikirler, İstanbul: Sentez Yayınları, 2007.
Zygmunt Bauman, Sosyolojik Düşünmek, İstanbul: Ayrıntı Yayınevi, 1999.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. 5
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. 2
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Seminer
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 210
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 254