SOS204 Sosyal Bilimlerde İstatistikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS204
Ders İsmi: Sosyal Bilimlerde İstatistik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. OYA KENT BIRIK
Doç. Dr. AYNUR PALA
Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sosyal bilimler için istatistik kullanımına ilişkin temel becerilerin kazanılması, istatistik kavramlarını ve uygulamalarını öğrenme ve bu bilgilerden faydalanabilme becerisinin kazanılmasıdır.
Dersin İçeriği: Temel istatistik analiz tipleri, Frekans tablolarını oluşturma ve yorumlama, Merkezi eğilim ve yayılım ölçülerini hesaplama, Temel olasılık hesaplamaları, Kesikli ve sürekli rastgele değişkenlere ait olasılık dağılımları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sosyal bilimlerde istatistiksel modellemelere karar verebilmek
2) Sosyal bilimlerde istatistiksel modellemelere karar verebilmek
3) Uygulamalı sosyolojik çalışmalarda istatistik kullanabilmek
4) Sosyal bilim çalışmalarındaki verileri ve bulguları istatistik bilgisiyle yorumlayabilmek
5) Niceliksel çalışmaların yararları ve sınırları konusunda fikir sahibi olabilmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İstatistiğin Tanımı ve Önemi Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları,İstanbul, 2000.
2) Sosyal Bilim Araştırmaları ve İstatistik Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları,İstanbul, 2000.
3) İstatistiğin Temel Kavramları: Kitle, Parametre, Örneklem, Değişkenler, Ölçme Düzeyi. Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları,İstanbul, 2000
4) İstatistiksel Verilerin Toplanması ve Düzenlenmesi Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları,İstanbul, 2000
5) İstatistik serileri Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000
6) Grafikler Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000
7) Merkezi eğilim ölçüleri: Aritmetik ortalama, Medyan, Mod Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000.
8) Değişkenlik Ölçüleri Ranj, Mutlak Sapma, Varyans, Standart sapma Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000.
9) Genel Tekrar Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000
10) Vize Sınavı Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000
11) Temel Olasılık Kavramları Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000
11) Temel Olasılık Kavramları Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000
11) Temel Olasılık Kavramları Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000
12) Rastgele Değişken ve Olasılık Dağılımı Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, 2000
13) Normal Dağılım, Standart Normal Dağılım Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000
14) Değerlendirme Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000
Diğer Kaynaklar: Filiz Çakır Sosyal Bilimlerde İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul, 2000

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. 5
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. 5
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Uygulama 1 40
Ara Sınavlar 1 40
Final 1 60
Toplam İş Yükü 182