SOS305 Kent Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS305
Ders İsmi: Kent Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr. BİLİNMİYOR BEKLER
Dr.Öğr.Üyesi CEM ZAFER
Öğr.Gör. ALPER ÇELİKEL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere kent yaşamı ve sorunları üzerine bilgi vermek ve eleştirel düşünebilme yeteneğini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Kent sosyolojisine ait kuramsal sorunsallar ele alınır. Kentleşme olgusu ve sorunlarına odaklanılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kent sosyolojisine ait kuramsal sorunsalları öğrenir.
2) Kent ve kentsel süreçler konusunda bilgi sahibi olur.
3) Kentleşme olgusunun ve beraberinde getirdiği sorunların farkına varır.
4) Kentsel ortamda gelişen farklı toplumsal ilişkilerin sosyolojik çözümlemesini yapılabilme becerisi edinir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtılması ve içeriğinin sunulması İzlence
2) Kentlerin Oluşumu, Temel Kavramlar • Ruşen Keleş, Kentleşme Politikası, İstanbul:İmge Kitabevi Yayınları, 2017. 37-66s.
3) Endüstriyel-modern kentler David. C. Thorns, Kentlerin Dönüşümü: Kent Teorisi ve Kentsel Yaşam, İstanbul: Soyak Yay., 2004.
4) Kentlileşme ve Kent Kuramlarına Genel Bir Bakış David. C. Thorns, Kentlerin Dönüşümü: Kent Teorisi ve Kentsel Yaşam, İstanbul: Soyak Yay., 2004.
5) Klasik Sosyolojide Kent Kuramları: Marx-Engels, Weber ve Simmel’in yaklaşımları David. C. Thorns, Kentlerin Dönüşümü: Kent Teorisi ve Kentsel Yaşam, İstanbul: Soyak Yay., 2004.
6) Neo-Marxist Kent Kuramları: Lefebvre, Castells ve Harvey’in yaklaşımları Ruşen Keleş, Kentleşme Politikası, İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları,
7) Chicago Ekolü/Kentsel Ekoloji: Park, Burgess, Mckenzie ve Wirth’in Kuramları David. C. Thorns, Kentlerin Dönüşümü: Kent Teorisi ve Kentsel Yaşam, İstanbul: Soyak Yay.,
8) AraSınav Tüm kaynaklar
9) Postmodern Kentte Mekan Kullanımı, Hız ve Sakin Şehir Örneği Beril Özer Tekin, Türkiye’de Kapitalizmin Gelişimi Sürecinde Sakin Şehir Hareketi: Seferihisar Örneği, Doktora Tezi, 2018. (111-143s.,168-187s.)
10) Soylulaştırma ve kentsel yenileme Beril Özer Tekin, Türkiye’de Kapitalizmin Gelişimi Sürecinde Sakin Şehir Hareketi: Seferihisar Örneği, Doktora Tezi, 2018. (168-260s.)
11) Türkiye’de kentleşme, gecekondulaşma, yoksulluk ve çevre Mübeccel B. Kıray, Modern Şehirlerin Gelişmesi ve Türkiye’ye Has Bazı Eğilimler”, Kentleşme Yazıları, İstanbul: Bağlam Yayınları 2003. ss. 9-27 Mübeccel B. Kıray, “Gecekondu: Azgelişmiş Ülkelerde Hızla Topraktan Kopma ve Kentle Bütünleşememe”, Kentleşme Yazıları, İstanbul: Bağlam Yayınları 2003. ss. 90-119.
12) Kentsel Yenileme ve Soylulaştırma Pelin Pınar Özden, “Kentsel Yenileme Olgusuna Kavramsal, Kuramsal ve Tanımsal Yaklaşım”, Kentsel Yenileme, İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları, 2008. Ss. 39-158. Nilgün Ergün, “Gentrification Kuramlarının İstanbul'da Uygulanabilirligi”, İstanbul'da "Soylulaştırma: Eski Kentin Yeni Sahipleri, D. Behar, ve T. lslam. (Der.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. 2006. Ss.15-58.
13) Kentsel Ayrışma, Uydu Kentler, Kapalı Yerleşmeler Ayfer Bartu, “Kentsel İstanbul'daki Yeni Yerleşimler ve Kemer Country Örneği”, F. Gümüşoğlu (Der.). 21. Yüzyıl Karşısında Kent ve İnsan. İstanbul: Bağlam Yayınları. 2001. ss. 145-149. Didem Danış, “İstanbul’da Uydu Yerleşmelerin Yaygınlaşması: Bahçeşehir Örneği”, F. Gümüşoğlu (Der.). 21. Yüzyıl Karşısında Kent ve İnsan. İstanbul: Bağlam Yayınları. 2001. ss. 151-160. Hatice Kurtuluş, “İstanbul’da Kapalı Yerleşmeler: Beykoz Konakları Örneği”, İstanbul'da Kentsel Ayrışma, İstanbul: Bağlam Yayınları. 2005. ss. 161-186.
14) Final Sınavı Tüm Kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Ruşen Keleş, Kentleşme Politikası, İstanbul:İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
• David. C. Thorns, Kentlerin Dönüşümü: Kent Teorisi ve Kentsel Yaşam, İstanbul: Soyak Yay., 2004.
• Mumford, Lewis.Tarih Boyunca Kent Kökenleri, Geçirdiği Dönüşümler ve Geleceği. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2007.
• Don Martindale. (Der.) Şehir ve Cemiyet. MaxWeber, GeorgSimmel, Ferdinand Tönnies.). İstanbul: İz Yayıncılık, 2000.
• Simmel, Georg. “Metropol ve Zihinsel Yaşam”. Benjamin, Walter. Pasajlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2009.
• Der.Bülent Dur ve Ayten Alkan. 20.Yüzyıl Kenti. İstanbul: İmge Kitabevi, 2000.
• Harvey, David. “Sosyal Adalet ve Şehir”. İstanbul: Metis Yayınları, 2013.
• Ayşe Öncü ve PetraWeyland. Mekân, Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim, 2010.
• Robert E. Park & Ernest W. Burgess (2015): “Şehir: Kent Ortamındaki İnsan Davranışlarının Araştırılması Üzerine Öneriler, Ankara: Heretik Yayıncılık.
• Harvey, David. “Günümüzde Küreselleşme” & “Eşitsiz Coğrafi Gelişme ve Evrensel Haklar”. Umut Mekânları. İstanbul: Metis, 74-122.

Diğer Kaynaklar: • Harvey, David. “Ütopik Moment”. Umut Mekânları. İstanbul: Metis, 193-242.
• Harvey, David. “Asi Şehirler”. Asi Şehirler. İstanbul: Metis, 2013, 171-216.
• Giddens, Anthony. “Kent: Kentsellik ve Gündelik Hayat”. Sosyoloji. Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş. Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım, 2013, 91-109.
• Simmel, Georg. “Metropol ve Zihinsel Hayat”. Bireysellik ve Kültür. İstanbul: Metis, 2009, S. 317-329.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. 5
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. 4
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. 5
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 112
Ödevler 1 10
Ara Sınavlar 1 15
Final 1 30
Toplam İş Yükü 209