Tıbbi Görüntüleme Teknikleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | TGT102 | ||||||||
Ders İsmi: | Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi HAVVA PALACI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi HAVVA PALACI |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Radyasyondan korunmanın amacı, radyasyona maruz kalmaya yol açan faydalı eylemleri gereksiz yere sınırlamadan insanlar için uygun bir koruma seviyesi sağlamaktır. Radyasyondan korunma, zararlı deterministik etkilerin ortaya çıkmasını önlemek ve stokastik etkilerin (örneğin kanser ve kalıtsal etkiler) ortaya çıkma olasılığını azaltmaktır. Dersler sırasında öğrenciler, sözlü iletişim yeteneklerini ve sunum becerilerini geliştirirken liderlik sorumluluklarını üstlenecek ve takımlardaki diğer insanlarla birlikte çalışacaklardır. Bu dersin sonunda öğrenciler: • radyasyonun zararlarını tanımlayabilir • radyasyondan korunmanın önemini vurgulamak • radyasyona karşı neyin korunacağının farkında olmak için sorunları tanımlamak ve tartışmak • uluslararası standartları tartışmak • ülkemizde radyasyondan korunma için güvenlik standartlarını tartışmak |
Dersin İçeriği: | adyasyondan korunmanın amacı, radyasyona maruz kalmaya yol açan faydalı eylemleri gereksiz yere sınırlamadan insanlar için uygun bir koruma seviyesi sağlamaktır. Radyasyondan korunma, zararlı deterministik etkilerin ortaya çıkmasını önlemek ve stokastik etkilerin (örneğin kanser ve kalıtsal etkiler) ortaya çıkma olasılığını azaltmaktır. Dersler sırasında öğrenciler, sözlü iletişim yeteneklerini ve sunum becerilerini geliştirirken liderlik sorumluluklarını üstlenecek ve takımlardaki diğer insanlarla birlikte çalışacaklardır. Bu dersin sonunda öğrenciler: • radyasyonun zararlarını tanımlayabilir • radyasyondan korunmanın önemini vurgulamak • radyasyona karşı neyin korunacağının farkında olmak için sorunları tanımlamak ve tartışmak • uluslararası standartları tartışmak • ülkemizde radyasyondan korunma için güvenlik standartlarını tartışmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse ait konu başlıklarının ve sylabuss un tartışılması | Dersin öğrencilere tanıtılması için sunum materyalleri hazırlanması |
1) | Week 1. Syllabus • Discuss Course Outline, Instructor to verify completion An overview of the course and course content. Review the Syllabus Homework: assigned reading for next class session | Homework: assigned reading for next class session |
2) | -Radyasyon kavramının açıklanması -X ışınlarının keşfinin tarihsel açıklaması -Elektro manyetik spekturumun açıklanması -Radyasyondan korunmanın tarihsel gelişimi | Radyasyon, elektromenyetik spekturum konusunda görsel materyallerin hazırlanması ve anlatım |
2) | 2. Hafta Radyasyon kavramının açıklanması X ışınlarının keşfinin tarihsel gelişimi Elektromanyetik spektrumun açıklanması | kaynak kitap ve yayınlardan power point ve görsellerin bulunması ve hazırlanması |
3) | 3. Hafta radyasyonun biyolojik etkilerinin açıklanması radyasyonun fiziksel etkilerinin açıklanması Kansertedavisinde kullanılan araçların tanıtılması Radyasyonun biyolojik etkileri | İlgili görsel ve bilgileri içerin sunumların hazırlanması |
4) | Vücudumuzdaki organizmaları tanımlamak • Radyasyondan en çok etkilenen dokuları tanımlamak • Radyasyondan korunma yöntemlerini ve radyasyonun çevresel etkilerini açıklar. • Radyasyon dozu miktarının tartışılması | Radyasyonun organizma üzerindeki etkileri Ödev: sonraki ders oturumu için belirli okuma |
5) | • Describe the state of radiation exposure • Explain identify the effects of radiation on our body • Distinguish the harmful effects of radiation • Acute and chronic effects of radiation Bunu mu demek istediniz? • Describe the state of radiation exposure • Explain identify the effects of radiation on your body • Distinguish the harmful effects of radiation • Acute and chronic effects of radiation 187/5000 • Radyasyona maruz kalma durumunu tanımlama • Radyasyonun vücudumuz üzerindeki etkilerini tanımlamak • Radyasyonun zararlı etkilerini ayırt eder • Radyasyonun akut ve kronik etkileri | Tartışma , Çeşitli örnekler üzerinden tartışma , araştırma |
6) | Radyolojide kullanılan cihazların belirlenmesi • Oda ve ekipmanlarda da kullanılan Radyoloji listesi ve açıklaması • Işınlama ilkelerinin gerekliliklerini tanımlamak • Radyasyondan korunma için kullanılan radyasyon tespit yöntemleri | Videolar ve vak'a çalışmaları. Radyoloji bölümünü gözlemledi. Ödev: gelecek haftanın konusuna ilişkin araştırma okuma |
7) | Radyasyon ünitesinin açıklanması • Geçmiş radyasyon birimini güncel radyasyon birimleriyle tanımlayabilme • Uluslararası Radyolojik Koruma Komisyonu'nu (ICRP) tanımlamak • Radyasyon tespitinde kullanılan birimler | Vize sınavlarına hazırlık |
8) | Dönem Arası Sınavı (Vize) Öğrencilerin değerlendirilmesi | |
9) | Tanımlama cihazları ve radyasyon riskleri • Yüksek radyasyonu açıklar • Uluslararası radyasyon standartlarını tartışın • Radyasyon riski analizi | Sınav sorularının sınıfta değerlendirilmesi. Gelecek ders için hazırlık okumaları |
10) | Radyasyon atığını belirleme • Radyasyon atığının nasıl ortaya çıktığını açıklamak • ICRP tarafından önerilen doz sınırlarına ve ulusal düzenlemelere en son girenleri açıklamak • Radyasyon atığı toplama | Video ve vak'a örnekleri. Tartışma |
11) | Radyasyondan korunma yöntemlerinin açıklanması • Radyasyondan korunmak için kullanılan araç ve gereçleri açıklamak •Radyasyonun araç ve malzemeleri temizlemek için kullanılımı (Sterilizasyon) • Zararsız duruma getirilmesi | Tartışma, video ve vak'a çalışması |
12) | • Radyasyondan korunmak için kullanılan cihazların özelliklerini tanımlamak • İnsan vücudunun radyasyondan korunma yollarını yorumlar • Elektronik cihazlarda kullandığımız günlük yaşamımızdaki radyasyon miktarının tartışılması • Radyasyon zırhlaması | Videolar ve vaka çalışmaları. Ödev: sonraki ders oturumu için atanmış okuma |
13) | • Hamilelerde dozların açıklanması • Radyasyondan etkilenen bebeklerde teşhis • Bebeklerde radyasyon dozunu tartışın • Fetus Dozları | Tartışma |
14) | Uluslararası radyasyondan korunma standartlarının açıklanması • Uluslararası radyasyon güvenliğinde kullanılan araçlar ve cihazlar • Radyasyondan korunma ve radyasyon güvenliği hakkında öğrendiklerimizin yorumlanması • Radyasyondan korunmanın yasal statüsü | Veri ve eleştirel düşünme analizi Ev ödevi: Final Sınavlarına Hazırlık |
15) | Final Sınavları | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Week 1. Syllabus • Discuss Course Outline, Instructor to verify completion An overview of the course and course content. Review the Syllabus Homework: assigned reading for next class session Week 2. • Identify the meaning of the word radiation • Describe the historical development of X-ray • Explain the electro magnetic spectrum • The historical development of radiation protection. Week 3. • Describe biological effects of radiation. • Describe and recognize the physical effects of radiation. • Explain devices used in cancer treatment • Biological effects of radiation. Week 4. • Identify organisms in our bodies • Identify the most affected tissues from radiation • Explain the methods of radiation protection and environmental impact of radiation. Week 5; • Describe the state of radiation exposure • Explain identify the effects of radiation on our body • Distinguish the harmful effects of radiation • Acute and chronic effects of radiation Week 6. • Identify of the devices used in radiology • List and explain of Radiology also used in the rooms and equipment • Identify the requirements of the principles of Irradiation • Radiation detection means used for radiation protection • Discuss of the amount of radiation dose Week 7. • Explain of the radiation unit • Describe the history radiation unit with the current radiation units • Identify the International Commission on Radiological Protection (ICRP) • Units used in the radiation detection Week 8. • MIDTERM EXAM Week 9. • Identification devices and radiation risks • Explain high radiation • Discuss international radiation standards • Radiation risk analysis Week 10. • Identify radiation waste • Explain of how the emergence of radiation waste • Explain the latest entrants to the recommended dosage limits and national regulations by ICRP • Radiation waste collection Week 11. • Describe of the methods of protection from radiation • Explain the tools and equipment used to protect against radiation • Report radiation is used to clean tools and materials • Harmless condition to be brought to Week 12. • Identify the characteristics of the devices used to protect against radiation • İnterpret ways of radiation protection of the human body • Discuss of the amount of radiation in our daily life we use in electronic devices • Radiation shielding Week 13. • Explain doses in pregnant • Identify in infants affected by radiation • Discuss radiation dose in infants • Fetus Doses Week 14. • Explain international standards of radiation protection • DescribeTools and equiment used in the international radiation safety • Interpretation of what we have learned about radiation protection and radiation safety • The legal status of radiation protection Week 15. • FINAL EXAM |
Diğer Kaynaklar: | -Kumas, A., (2009) . ,Radiation Health and Safety. Istanbul. Palme Yayincilik - Bor, Doğan., (2016) Radyasyon: Sağlık Riskleri ve Tanısal İncelemelerde Korunma, Ankara, Dünya Tıp Kitabevi TAEK web Sitesi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak temel düzeyde güncel bilgi içeren ders kitapları, uygulama araçları ve diğer kaynaklarla desteklenen teorik ve pratik bilgilere sahip olur. | ||||||
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve uygulamaları kullanarak verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir, problemleri tanımlayabilir, analiz yapabilir, kanıta dayalı çözümler üretebilir. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | ||||||
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | ||||||
4) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yürütür. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunların çözümü için ekip üyesi olarak sorumluluk almak. - Bir proje kapsamında astlarının gelişimine yönelik faaliyetler yürütmek. | ||||||
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | ||||||
6) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak temel düzeyde güncel bilgi içeren ders kitapları, uygulama araçları ve diğer kaynaklarla desteklenen teorik ve pratik bilgilere sahip olur. | |
2) | - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve uygulamaları kullanarak verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir, problemleri tanımlayabilir, analiz yapabilir, kanıta dayalı çözümler üretebilir. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
3) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | 3 |
4) | - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yürütür. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunların çözümü için ekip üyesi olarak sorumluluk almak. - Bir proje kapsamında astlarının gelişimine yönelik faaliyetler yürütmek. | 5 |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 5 |
6) | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 5 |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Kurul-Committee | 15 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 2 | 30 |
Ödevler | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 130 |