TLT207 Klinik Biyokimyaİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Tıbbi Laboratuvar TeknikleriÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TLT207
Ders İsmi: Klinik Biyokimya
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 2 4 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi FAZİLET ÖZDENOĞLU
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. GİZEM GÜLMEZ
Dr.Öğr.Üyesi HADI KARIMKHAN
Dr.Öğr.Üyesi ŞÜKRAN CENİKLİ BAŞEREN
Dr.Öğr.Üyesi FAZİLET ÖZDENOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı hastalara uygulana tüm klinik biyokimya testlerinin hastalıklarla olan ilişkisini açıklamaktır.
Dersin İçeriği: Karbohidrat, lipit, aminoasit, pürin metabolizması ve hastalıkları, Klinikte kullanılan enzimleri karaciğer, kalp, GİS, pankreas hastalıkları ve ilgili testleri, vücut sıvıları biyokimyası, su ve asit baz dengesi ile bozuklukları,

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
2) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Amino asit ve proteinler • Plazma proteinleri • Protein anormallikleri Laboratuar güvenliği Klinik laboratuvar malzemeleri
2) Proteinsiz azot bileşikleri • Enzimlerin sınıflandırılması • Klinik önemi olan enzimler Amino asitlerin ve proteinlerin genel reaksiyonu Plazma protein elektroforezi
3) Karbonhidratlar • Hiperglisemi • Hipoglisemi Karbonhidratların genel reaksiyonları Kan örneği
4) • Lipidler • Lipoproteinler • Lipid bozuklukları Lipidlerin genel reaksiyonu Lipoprotein elektroforezi
5) • Elektrolitler • pH ve tampon sistemleri • Vücut Sıvıları Çözüm Çeşitleri PH kavramı
6) • Hemoglobin • Myoglobin • Porphyrins Basic seperation techniques Assesment of hemoglobin and bilirubin
7) ara sınav
8) Hipofiz Fonksiyonu • Adrenal fonksiyon • Gonadal fonksiyon Spektrofotometri
9) • Tiroid bezi • Kalsiyum homeostazı ve hormonal düzenleme serum ve idrarda kalsiyum ve fosfor analizi İdrar taşlarının analizi
10) Karaciğer fonksiyonu Karaciğer fonksiyon enzimlerinin analizi
11) Kardiyak fonksiyon Kalp fonksiyonu enzimlerinin analizi
12) • Böbrek fonksiyonu İdrar analizi
13) Pancreatic and gastrointestinal sistem fonksiyonları Oral glucose tolerance test (OGTT)
14) final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Tietz Klinik Kimyada Temel İlkeler. Carl A. Burtis ve David E. Bruns. Beşinci baskıdan
çeviri. Çeviri editörü: Diler Arslan. Palme Yayıncılık.
2. Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, 7th Edition. Carl A.
Burtis and David E. Bruns.
3. Clinical Chemistry Theory, analysis, correlation, 5th Edition . Lawrence A. Kaplan and Amadeo J.
Pesce.
4. Clinical Chemistry: Principles, Techniques, and Correlations Hardcover 2013. 7th Edition.
Mihael L. Bishop, Edward P. Fody and Larry E. Schoeff.
5. Medical Biochemistry. 3rd. John Baynes, Marek H. Dominiczak.
Diğer Kaynaklar: 1. Tietz Klinik Kimyada Temel İlkeler. Carl A. Burtis ve David E. Bruns. Beşinci baskıdan
çeviri. Çeviri editörü: Diler Arslan. Palme Yayıncılık.
2. Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, 7th Edition. Carl A.
Burtis and David E. Bruns.
3. Clinical Chemistry Theory, analysis, correlation, 5th Edition . Lawrence A. Kaplan and Amadeo J.
Pesce.
4. Clinical Chemistry: Principles, Techniques, and Correlations Hardcover 2013. 7th Edition.
Mihael L. Bishop, Edward P. Fody and Larry E. Schoeff.
5. Medical Biochemistry. 3rd. John Baynes, Marek H. Dominiczak.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) İnsanın vücudunun temel yapısı ve işleyişi hakkında bilgiye sahiptir. Sistemleri ve anatomik yapılarını tanımlar.
2) Alanına ilişkin terimleri açıklar.
3) Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanındaki güncel bilgileri içeren temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
4) Bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip olur.
5) Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olur.
6) Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanında elde ettiği bilgiler doğrultusunda analizlerle ilgili beklenmeyen bir durum ile karşılaştığında sorunları tanımlar.
7) Alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
8) Yaralanmalarda ve diğer acil durumlarda sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
9) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir düzeyde geliştirir.
10) Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.
11) Meslek ahlâkı bilincini kazanır ve mesleği ile ilgili verilerin toplanması aşamasında bilimsel ve ahlaki kurallara uyar.
12) Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
13) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kaynakları izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Güncel bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular.
16) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanın vücudunun temel yapısı ve işleyişi hakkında bilgiye sahiptir. Sistemleri ve anatomik yapılarını tanımlar.
2) Alanına ilişkin terimleri açıklar.
3) Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanındaki güncel bilgileri içeren temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
4) Bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip olur.
5) Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olur.
6) Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanında elde ettiği bilgiler doğrultusunda analizlerle ilgili beklenmeyen bir durum ile karşılaştığında sorunları tanımlar.
7) Alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
8) Yaralanmalarda ve diğer acil durumlarda sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
9) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir düzeyde geliştirir.
10) Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.
11) Meslek ahlâkı bilincini kazanır ve mesleği ile ilgili verilerin toplanması aşamasında bilimsel ve ahlaki kurallara uyar.
12) Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
13) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kaynakları izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Güncel bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular.
16) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Laboratuvar 16 2 32
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 170