Sosyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TRD101 | ||||||||
Ders İsmi: | Türk Dili I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HALİDE GAMZE İNCE YAKAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. GÜVEN KESKİN Öğr.Gör. ÖNDER GENÇ Öğr.Gör. SEDA DONAT Öğr.Gör. BELGİN KIZILÇAY Doç. Dr. HALİDE GAMZE İNCE YAKAR Öğr.Gör. ABDURRAHMAN ALBAY Öğr.Gör. BEYZA GÜMÜŞ BUYURUCU Dr. BİLİNMİYOR BEKLER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, Türk dilinin özelliklerini ve gramer kurallarını incelemek, okuma, yazma,dinleme ve konuşma becerilerini geliştirmektir. Türk kültürü ve edebiyatının yanı sıra dünya edebiyatları ve kültürleri konularında da bilgi verilmektedir. |
Dersin İçeriği: | • Definition of “language” • Language-communication relationship • The importance of communication in daily life • Body language • Place of Turkish language between the other languages • Types of language • Alphabets of Turkish Language • Description of language • Origin of languages • Language-thought relationship • Language-literature relationship • Language-communication relationship • Language-culture relationship . Communication • Body language • Types of language • World languages |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Öğrenciler “dili” tanımlar. • Öğrenciler dilin özelliklerini listeler. • Öğrenciler dünya dillerinin özelliklerini yorumlar. • Öğrenciler, Türkçenin özelliklerini anlatır. • Öğrenciler dilin işlevini tartışırlar. | |
2) | • Öğrenciler dilin kökenini yorumlar. • Öğrenciler dili düşünce ile ilişkilendirir. • Öğrenciler dili edebiyatla ilişkilendirir. • Öğrenciler dili iletişim türleri ile ilişkilendirir. • Öğrenciler dili kültürle ilişkilendirir. | |
3) | • Öğrenciler iletişimi tanımlar. • Öğrenciler iletişim birimlerini listeler. • Öğrenciler iletişim türlerini tanırlar. • Öğrenciler iletişim birimlerine örnekler verir. • İletişimin günlük yaşamdaki önemini tartışır. | |
4) | • Öğrenciler beden dilinin diğer iletişim türleri arasındaki yerini tanır. • Öğrenciler beden dilini iletişim için kullanırlar. • Öğrenciler beden dili örneklerini değerlendirir. • Öğrenciler tespit edilen örnekleri dramatize eder. • Öğrenciler beden dilinin anlamını etiketler. | |
5) | • Öğrenciler dil türlerini tanımlar. • Öğrenciler dil türlerini tanır. • Öğrenciler dil türlerini sınıflandırır. • Öğrenciler dünya dillerini sınıflandırır. • Öğrenciler dünya dillerini sıralarlar. | |
6) | • Türk dilinin diğer diller arasındaki yerini açıklar. • Öğrenciler, Türk dilinin diğer diller arasındaki yerini yorumlar. • Öğrenciler, Türkçenin önemi hakkında bir çıkarım yapar. | |
7) | • Öğrenciler, Türk dilinin tarihini ifade eder. • Öğrenciler, Türk dilinin tarihi dönemini listeler. • Öğrenciler, Türk dilinin tarihi dönemlerini karşılaştırır. • Öğrenciler, Türk dilinin alfabelerini listeler. • Öğrenciler, Türk dilinin alfabelerini karşılaştırır. | |
8) | • Öğrenciler “dili” tanımlar. • Öğrenciler dili iletişim türleri ile ilişkilendirir. • İletişimin günlük yaşamdaki önemini tartışır. • Öğrenciler beden dilinin anlamını etiketler. • Türk dilinin diğer diller arasındaki yerini açıklar. • Öğrenciler dil türlerini tanır. • Öğrenciler, Türk dilinin alfabelerini listeler. | |
9) | • Türk dilinin konuşma kurallarını tanır. • Öğrenciler, Türk dilinin konuşma kurallarını uygular. • Öğrenciler, Türk dilinin konuşma kurallarını analiz eder. • Öğrenci, anlamı vurgu ile ilişkilendirir. • Öğrenciler vurguyu uygular. • Öğrenciler sağlığın korunmasının önemini belirtir. | |
10) | • Fonetik rehber kurallarını açıklar. • Öğrenciler, Türk dilinin ses olaylarını hak ederler. • Öğrenciler ses olaylarını örneklerle belirler. • Öğrenciler Türkçenin ünsüzlüğünü sınıflandırır. • Ünlü ve ünsüz harflerin uyum kurallarını belirler. • Türkçenin fonetik kurallarına örnekler verir. | |
11) | • Öğrenciler, Türkçe metindeki konuları tanır. • Öğrenciler Türkçe metinleri üzerine temel masajı tanır. • Öğrenciler, Türkçe metinlerin konusunu ve temel masajlarını ifade eder. • Öğrenciler metinleri çoğaltırlar. • Öğrenciler metinlerin mesajlarını okurlar. | |
12) | • Türkçe metinlerdeki ifade türlerini tanır. • Öğrenciler ifade türlerini sınıflandırır. • Öğrenciler öznel ifadeleri tanır. • Öğrenciler nesnel ifadeleri tanırlar. • Öğrenciler öznel ve nesnel ifadeleri karşılaştırır. | |
13) | • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişim yollarını belirler. • Öğrenciler farklı düşünce tarzlarını tanırlar. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce geliştirme yöntemlerini karşılaştırır. • Öğrenciler, Türk metinlerinde düşünce gelişim yollarındaki farklılıkları gösterir. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişiminin yolları hakkında tartışırlar. | |
14) | • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişim yollarını belirler. • Öğrenciler farklı düşünce tarzlarını tanırlar. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce geliştirme yöntemlerini karşılaştırır. • Öğrenciler, Türk metinlerinde düşünce gelişim yollarındaki farklılıkları gösterir. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişiminin yolları hakkında tartışırlar. | |
14) | • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişim yollarını belirler. • Öğrenciler farklı düşünce tarzlarını tanırlar. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce geliştirme yöntemlerini karşılaştırır. • Öğrenciler, Türk metinlerinde düşünce gelişim yollarındaki farklılıkları gösterir. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişiminin yolları hakkında tartışırlar. | |
15) | • Türk dilinin konuşma kurallarını tanır. • Öğrenciler, Türk dilinin konuşma kurallarını uygular. • Öğrenciler ses olaylarını örneklerle belirler. • Ünlü ve ünsüz harflerin uyum kurallarını belirler. • Öğrenciler, Türkçe metni ile ilgili konuları anlatır. • Öğrenciler Türkçe metinleri temel masajla anlatırlar. • Öğrenciler öznel ifadeleri tanır. • Öğrenciler nesnel ifadeleri tanırlar. |
Ders Notları / Kitaplar: | • Çotuksöken,Y., 2010,Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, Papatya Yayıncılık, İstanbul. ISBN:9789756797655 • Ergin, M., 2011,Üniversiteler için Türk Dili, Bayrak Basım/Yayım/Tanıtım, İstanbul. ISBN:9789757728055 • Tekalan Toman, H., 2010, Konuşan Türkçe, Kent Kitap Yayıncılık, Ankara ISBN:9789944915168 • Kolektif, 2012, Türkçe Sözlük, TDK, Ankara. ISBN:9789751600707 • Kolektif, 2005, Yazım Kılavuzu, TDK, Ankara. ISBN:9751618177 |
Diğer Kaynaklar: | • Çotuksöken,Y., 2010,Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, Papatya Yayıncılık, İstanbul. ISBN:9789756797655 • Ergin, M., 2011,Üniversiteler için Türk Dili, Bayrak Basım/Yayım/Tanıtım, İstanbul. ISBN:9789757728055 • Tekalan Toman, H., 2010, Konuşan Türkçe, Kent Kitap Yayıncılık, Ankara ISBN:9789944915168 • Kolektif, 2012, Türkçe Sözlük, TDK, Ankara. ISBN:9789751600707 • Kolektif, 2005, Yazım Kılavuzu, TDK, Ankara. ISBN:9751618177 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |||||||||
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |||||||||
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |||||||||
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |||||||||
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |||||||||
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |||||||||
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |||||||||
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |||||||||
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |||||||||
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |
2) | Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | 5 |
3) | Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |
4) | En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |
5) | İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |
6) | Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |
7) | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |
8) | Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |
9) | Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |
10) | TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Anlatım | |
Ders | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 1 | 28 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 45 |