AAY104 Afetlerde Salgın Hastalıklarİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Acil Durum ve Afet Yönetimi Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Acil Durum ve Afet Yönetimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AAY104
Ders İsmi: Afetlerde Salgın Hastalıklar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi CÜNEYT BAŞBUĞU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CÜNEYT BAŞBUĞU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, enfeksiyon kontrolünü teşvik etmek ve hastane enfeksiyonlarını önlemek için sterilizasyon yöntemi hakkında bilgi vermektir. Doğal felaketleri takip eden bulaşıcı hastalıkların olasılıkları hakkında öğrencilere bilgi vermek.
Dersin İçeriği: . Enfeksiyonu ve felaketlerle olan ilişkisini tanımlamak
• ortak bulaşıcı hastalıkları ve enfeksiyon bulgularını tanımlamak
• Afet tıbbının özelliklerini belirlemek
• Kalabalıktan kaynaklanan enfeksiyonlardan korunma yollarını tanımlamak
• Kamp enfeksiyonlarına karşı korunma çabalarını tanımlamak ve tartışmak
• sterilizasyon yöntemlerini tanımlamak ve tartışmak
• sterilizasyon, antisepsi, dezenfeksiyon özelliklerini tanımlayabilir ve tartışabilir
• Sterilizasyon yöntemlerinin kalite kontrolünü tanımlamak ve tartışmak

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bulaşıcı hastalık kaynakları ve korunma yöntemlerini öğreniyorlar
2) Hastalıklar hakkında bilgileniyorlar
3) Hijyen kurallarını öğreniyorlar
4) Kitlesel aşılanmalar hakkında bilgileniyorlar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) •• Enfeksiyon Kontrolüne Giriş ve Sterilizasyonun Esasları Okuma
2) • Enfeksiyona neden olan mikroorganizmalar, bakterilerin sebep olduğu enfeksiyöz hastalıklar. Okuma
3) Mikrobiyolojide temel cihazları tanımlayabilecektir. • Cihazların temel parçalarını ve işlevlerini tanımlayın. • Çeşitli cihaz türlerinin ve bunların nasıl çalıştığını açıklayın okuma
4) Afetlerden kaynaklanan bulaşıcı hastalıkların özelliklerini tanımlayabilecektir. • Afetler sonrası kontaminasyon tiplerini tanımlayın • Felaketler tarafından kontaminasyonun nasıl meydana geldiğini açıklayın • Kalabalığın neden olduğu enfeksiyonların sürecini açıklayın • Bulaşıcı hastalıklara neden olan büyük felaketler Laboratuvar gezisi
5) • Su kaynaklı felaketlerin yol açtığı bulaşıcı hastalıkların özelliklerini tanımlayabilecektir. • Bulaşıcı hastalıkların tipini tanımlayınız • Bulaşmanın suyla nasıl meydana geldiğini açıklayın • Kamp yeri infeksiyonlarının nedenlerini açıklayınız. • Mantarların neden olduğu başlıca bulaşıcı hastalıklar okuma
6) . Enfeksiyon ajanlarına karşı koruma yöntemlerini tanımlayınız • Koruma yöntemlerinin zaman çizelgesini tanımlayabilecektir. • Koruma yöntemlerinin nasıl kullanılacağını açıklayınız • Koruma yöntemlerinin kalitesinin nasıl kontrol edileceğini açıklayınız • Sağlık personeli tarafından kullanılan enfeksiyona karşı korunma yöntemleri Laboratuvar gözlemleri
7) . Her hastane bölgesindeki en sık görülen enfeksiyonları tanımlayın • Enfeksiyon zincirini belirleme ve açıklama • Hastanelerde en sık görülen enfeksiyon örnekleri yok
8) . Enfeksiyona karşı korunma yollarını tanımlayın • Koruma yöntemlerinin ayrıntılı prosedürünü tanımlama • Enfeksiyona karşı herkesin en uygun koruma yöntemlerini belirleyin ve açıklayın • Enfeksiyona karşı korunma yolları Okuma
9) Arayıl sınavı yok
10) • Sterilizasyon, antiseptik ve dezenfeksiyon kavramlarını açıklayabilecektir. • Sterilizasyon, antiseptik ve dezenfeksiyon konseptlerinin ayrıntılı süreçlerini tanımlamak • Enfeksiyona karşı herkesin en uygun koruma yöntemlerini belirleyin ve açıklayın • Fiziksel sterilizasyonu nasıl kullanacağınızı tanımlayın ve açıklayın • Fiziksel sterilizasyon yöntemlerinin çeşitliliğini tanımlama ve açıklama • Fiziksel sterilizasyonu nasıl kontrol edeceğinizi tanımlayın ve açıklayın okuma
11) • Filtrasyon sterilizasyonunu tanımlayın • Kimyasallarla sterilizasyonu tanımlayın • Ayrıntılı filtrasyon sterilizasyonu sürecini tanımlayın • Filtrasyon sterilizasyonunun nasıl yapılacağını tanımlayın ve açıklayın • Kimyasal sterilizasyonu nasıl kullanacağınızı tanımlayın ve açıklayın • Filtrasyon sterilizasyonunun kalitesini kontrol etme ve tanımlama • Kimyasal sterilizasyonu nasıl kontrol edeceğinizi tanımlayın ve açıklayın Laboratuvar gözlemleri
12) • Radyasyon sterilizasyonunu tanımlayın • Ayrıntılı radyasyon sterilizasyonu prosedürünü belirleyin • Radyasyon sterilizasyonunun nasıl kullanılacağını tanımlayın ve açıklayın • Radyasyon sterilizasyonunun kalitesini kontrol etmeyi tanımlayın ve açıklayın • Radyasyon sterilizasyonu Okuma
13) . Dezenfektanların temel kavramlarını tanımlar. • Dezenfektanların temel mekanizmasını tanımlayabilecektir. • Dezenfektanların genel uygulamalarını tanımlar. • Dezenfeksiyon maddelerinin temel karakteristik özelliklerini tanımlayabilecek ve açıklayabilecektir. • Dezenfeksiyon maddelerinin mikro organizmaya karşı mekanizmasını açıklayabilecektir. • Dezenfektanlar, dezenfekte edici etki mekanizması Okuma
14) • Dezenfeksiyon maddesi uygulamasının temel karakteristik özelliklerini tanımlar. • Dezenfeksiyon maddesi uygulamasının önemini tanımlayınız • Dezenfeksiyon maddelerinin hastane enfeksiyonuna karşı rolünü tanımlama ve açıklama • Dezenfeksiyon maddesi uygulamaları, dezenfeksiyon süreci Laoratuvar çalışması
15) • Describe the fundamental characteristic properties of disinfection agent application • Describe the importance of disinfection agent application • Identify and Explain the role of disinfection agents against hospital infection • Disinfection agent applications, disinfection process yok
16) Final Sınavı yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Infection Control Program, Erciyes Üniversitesi Hastaneleri, Published: 01/01/2012, SBN: 9784351334851
Diğer Kaynaklar: Internet resources

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Laboratuvar 3 2 6
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ödevler 2 4 8
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 106