AAY110 Afet ve Acil Durum Psikolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Acil Durum ve Afet Yönetimi Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Acil Durum ve Afet Yönetimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AAY110
Ders İsmi: Afet ve Acil Durum Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SEVTAP EZER AY
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. HACER CANATAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Afet ve Acil durumlarda davranış şekilleri hakkında bilgi sahibi olmak ve deneyim kazanmak/Afetlerin İnsan psikolojisi üzerindeki etkilerini ve afet sonrası psikososyal müdahale hakkında bilgi sahibi ve tecrübe sahibi olmak.

Dersin İçeriği: Psikolojiye Giriş, Dersin Tanıtılması ve Afet ile ilişkilendirme, Afet Sonrası Psikolojik Müdahale Programı, Travma sonrası stres bozukluğu, İkincil dolaylı Travma, Travmatik Yaşantının Psikolojik Değerlendirmesi, Kayıp ve Yas Döneminin Yönetilmesi, Travma sonrası Büyüme ve Gelişme, Çocuklarda ihmal ve istismar, afet ve salgın hastalıklar, Afet ve Göç, Afetin diğer incinebilir gruplara( Yaşlı, engelli…) etkisi yönetilebilirliği. Afetle Başa çıkma yolları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Afet ve afet türlerini tanımlar.
2) Afet sonrası uyumu etkileyen faktörleri tanımlar.
3) Psikolojinin kuramsal bilgisini tanımlar.
4) Ülke afet psikolojisini çözümler
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Afet sonrası meydana gelebilecek psikolojik sorunlar sıralar.
2) Afet anında psikolojik baskıdan kurtulmayı öğrenir.
3) Problem çözme yeteneklerini öğrenir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Acil durum ve afet psikolojisi hakkında bilgi ve davranışsal farkındalık kazanacaktır.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse genel bir bakış Dersin 14 haftalık izlencesi anlatılır. Dersin ana hatları ile nasıl işleneceği ve değerlendirme yöntemleri anlatılır. ders kitabı
1) Final sınavı ile öğrencinin değerlendirilmesi Final sınavı
2) Psikolojiye giriş/Dersin tanıtılması ve Afet ile ilişkilendirme ders kitabı
3) Afet sonrası psikolojik müdahale programı /Afet ve Çocuklar ders kitabı, videolar
4) Akut stres bozukluğu/Travma sonrası stres bozukluğu vaka örnekleri, videolar
5) İkincil dolaylı travma(Afetten etkilenme düzeyleri,yardım çalışanları) ders kitabı, araştırma materyalleri ,videolar
6) Travmatik yaşantının psikolojik değerlendirmesi olgu sunumları
6) Kayıp ve yas ve bu dönemin yönetilmesi olgu sunumları
7) Travma sonrası büyüme(gelişme ) ders kitabı
9) • Öğrencilerin ara sınav ile değerlendirilmesi. • Yarıyıl Sınavı
10) Travma sonrası büyüme(gelişme ) olgu sunumları
11) Afet ve salgın hastalıklar olgu sunumları, video ve film
12) Afet ve Göç video, ders kitabı, film
13) Afetin diğer incinebilir gruplara(Yaşlı,engelli …) etkisi ve yönetilebilirliği video,ders kitabı
14) Afetle Başa çıkma yolları Afet olgusundan alınacak dersler ve afet sonrası yaşantının devamı Afet olgusu ile baş etme yöntemleri. video

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eğitmenin ders notları
Diğer Kaynaklar: Türkiyede 112 ilk ve Acil Yardım Hizmetleri ve Afetlerdeki Rolü (2006)/Yazar: Dr. Nurhan Demirhan/ISBN: 9757051322/Baskı Tarihi: 2010
Afet ve Kurban Psikolojisi/ Mert Akcanbaş/2010

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

8

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Problem Çözme
Rol oynama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 4 48
Proje 1 6 6
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 10 10
Rapor Teslimi 1 6 6
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 120