SKI107 Sağlık Yönetimine Girişİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sağlık Kurumları İşletmeciliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sağlık Kurumları İşletmeciliği
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SKI107
Ders İsmi: Sağlık Yönetimine Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BÜLENT DERSE
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı sağlık hizmetleri ve hastanelerin gelişimini sağlık ve sağlık yönetimi tarihçesinden itibaren sağlık yönetimi perspektifinden anlatmaktır. Ayrıca dersin amacı aşağıda belirtilen konuların öğrencilere öğretilmesidir; • Hastane sistemi, hastanelerin amacı; fonksiyonları, sınıflandırılması, modelleri.
• Türkiye’de sağlık hizmetlerinin durumu, bir toplumun yatak ve hastane ihtiyaçlarının değerlendirilmesi, hastane yönetimi, hastane yöneticiliği, hastanelerdeki hizmetler.
• Yönetimin tanımı, fonksiyonları ve gelişimi, sağlık, sağlık hizmetleri ve sağlık kurumları, etkili sağlık hizmetinin özellikleri, sağlık hizmetleri kullanımı etkileyen faktörler; hizmetleri ve sağlık kurumlarının değerlendirilmesi, sağlık hizmetlerinin finansmanı, planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, eşgüdümü ve denetimi;
• Kamu, özel ve üçüncü sektör sosyal hizmet kurumu türleri;
• Sağlık hizmeti örgütlerinin temel özellikleri ve tipleri;
• Sağlık hizmeti örgütlerinde yönetimin ilkeleri ve boyutları, uluslararası sağlık örgütleri, sağlık hizmetlerinin yürütülmesi, sağlık hizmetlerinin yürütülmesinde iletişim ve liderlik, çalışma ilişkileri, sağlık hizmetlerinin yürütülmesinde motivasyon ve stres, sağlık hizmetlerinde koordinasyon ve denetim, sağlık mevzuatı.
• Sağlık yönetimi ve ilgili diğer disiplinler
Dersin İçeriği: 1 Ders tanıtımı ve derse giriş
2 Sağlık ve sağlık hizmetlerinin özellikleri
3 Sağlık ve sağlık hizmetlerinin özellikleri
4 Sağlık hizmetlerinin sınıflandırılması
5 Sağlık sistemi ve dış çevreyle ilişkiler
6 Türkiye’de sağlık hizmetlerinin gelişimi ve örgütlenmesi
7 Türkiye’de sağlık hizmetlerinin gelişimi ve örgütlenmesi
8 Sağlık hizmetlerinde üretim yönetimi
9 Vize
10 Sağlık hizmetlerinde pazarlama
11 Sağlık hizmetlerinde finansman ve ödeme yöntemleri
12 Sağlık hizmetlerinde insan kaynakları
13 Sağlık hizmetlerinde enformasyon sistemleri
14 Sağlık hizmetlerinde performans yönetimi
15 Yarıyıl sonu sınavları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenci bu dersin sonunda sağlık yönetimi tarihçesi ile beraber hastaneleri ve hastanelerde sağlık yönetimi ile ilgili disiplinleri öğrenir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı ve derse giriş -
2) Sağlık ve sağlık hizmetlerinin özellikleri -
3) Sağlık ve sağlık hizmetlerinin özellikleri -
4) Sağlık hizmetlerinin sınıflandırılması -
5) Sağlık sistemi ve dış çevreyle ilişkiler -
6) Türkiye’de sağlık hizmetlerinin gelişimi ve örgütlenmesi -
7) Türkiye’de sağlık hizmetlerinin gelişimi ve örgütlenmesi -
8) Sağlık hizmetlerinde üretim yönetimi -
9) Vize -
10) Sağlık hizmetlerinde pazarlama -
11) Sağlık hizmetlerinde finansman ve ödeme yöntemleri -
12) Sağlık hizmetlerinde insan kaynakları -
13) Sağlık hizmetlerinde enformasyon sistemleri -
14) Sağlık hizmetlerinde performans yönetimi -
15) Yarıyıl sonu sınavları -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Oğuz Işık, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012
Diğer Kaynaklar: KAVUNCUBAŞI, Şahin, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitapevi, 2000.
AKAR, Çetin ve ÖZALP, Hüseyin. Sağlık Hizmetlerinde ve İşletmelerinde Yönetim, Somgür Yayıncılık, Ankara, 2000.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
1) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
2) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
7) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
9) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
10) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
11) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. 5
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
1) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 5
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. 5
2) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 5
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 5
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 5
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 5
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 5
7) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. 5
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. 5
9) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 5
10) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 5
11) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 80 80
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 180