Sağlık Kurumları İşletmeciliği | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SKI107 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık Yönetimine Giriş | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. BÜLENT DERSE | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı sağlık hizmetleri ve hastanelerin gelişimini sağlık ve sağlık yönetimi tarihçesinden itibaren sağlık yönetimi perspektifinden anlatmaktır. Ayrıca dersin amacı aşağıda belirtilen konuların öğrencilere öğretilmesidir; • Hastane sistemi, hastanelerin amacı; fonksiyonları, sınıflandırılması, modelleri. • Türkiye’de sağlık hizmetlerinin durumu, bir toplumun yatak ve hastane ihtiyaçlarının değerlendirilmesi, hastane yönetimi, hastane yöneticiliği, hastanelerdeki hizmetler. • Yönetimin tanımı, fonksiyonları ve gelişimi, sağlık, sağlık hizmetleri ve sağlık kurumları, etkili sağlık hizmetinin özellikleri, sağlık hizmetleri kullanımı etkileyen faktörler; hizmetleri ve sağlık kurumlarının değerlendirilmesi, sağlık hizmetlerinin finansmanı, planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, eşgüdümü ve denetimi; • Kamu, özel ve üçüncü sektör sosyal hizmet kurumu türleri; • Sağlık hizmeti örgütlerinin temel özellikleri ve tipleri; • Sağlık hizmeti örgütlerinde yönetimin ilkeleri ve boyutları, uluslararası sağlık örgütleri, sağlık hizmetlerinin yürütülmesi, sağlık hizmetlerinin yürütülmesinde iletişim ve liderlik, çalışma ilişkileri, sağlık hizmetlerinin yürütülmesinde motivasyon ve stres, sağlık hizmetlerinde koordinasyon ve denetim, sağlık mevzuatı. • Sağlık yönetimi ve ilgili diğer disiplinler |
Dersin İçeriği: | 1 Ders tanıtımı ve derse giriş 2 Sağlık ve sağlık hizmetlerinin özellikleri 3 Sağlık ve sağlık hizmetlerinin özellikleri 4 Sağlık hizmetlerinin sınıflandırılması 5 Sağlık sistemi ve dış çevreyle ilişkiler 6 Türkiye’de sağlık hizmetlerinin gelişimi ve örgütlenmesi 7 Türkiye’de sağlık hizmetlerinin gelişimi ve örgütlenmesi 8 Sağlık hizmetlerinde üretim yönetimi 9 Vize 10 Sağlık hizmetlerinde pazarlama 11 Sağlık hizmetlerinde finansman ve ödeme yöntemleri 12 Sağlık hizmetlerinde insan kaynakları 13 Sağlık hizmetlerinde enformasyon sistemleri 14 Sağlık hizmetlerinde performans yönetimi 15 Yarıyıl sonu sınavları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders tanıtımı ve derse giriş | - |
2) | Sağlık ve sağlık hizmetlerinin özellikleri | - |
3) | Sağlık ve sağlık hizmetlerinin özellikleri | - |
4) | Sağlık hizmetlerinin sınıflandırılması | - |
5) | Sağlık sistemi ve dış çevreyle ilişkiler | - |
6) | Türkiye’de sağlık hizmetlerinin gelişimi ve örgütlenmesi | - |
7) | Türkiye’de sağlık hizmetlerinin gelişimi ve örgütlenmesi | - |
8) | Sağlık hizmetlerinde üretim yönetimi | - |
9) | Vize | - |
10) | Sağlık hizmetlerinde pazarlama | - |
11) | Sağlık hizmetlerinde finansman ve ödeme yöntemleri | - |
12) | Sağlık hizmetlerinde insan kaynakları | - |
13) | Sağlık hizmetlerinde enformasyon sistemleri | - |
14) | Sağlık hizmetlerinde performans yönetimi | - |
15) | Yarıyıl sonu sınavları | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Dilaver Tengilimoğlu, Mahmut Akbolat, Oğuz Işık, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012 |
Diğer Kaynaklar: | KAVUNCUBAŞI, Şahin, Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitapevi, 2000. AKAR, Çetin ve ÖZALP, Hüseyin. Sağlık Hizmetlerinde ve İşletmelerinde Yönetim, Somgür Yayıncılık, Ankara, 2000. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | |||||||||||||
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |||||||||||||
1) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | |||||||||||||
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. | |||||||||||||
2) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |||||||||||||
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |||||||||||||
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | |||||||||||||
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | |||||||||||||
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |||||||||||||
7) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. | |||||||||||||
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. | |||||||||||||
9) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |||||||||||||
10) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |||||||||||||
11) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | 5 |
1) | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 5 |
1) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 5 |
2) | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. | 5 |
2) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 5 |
3) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 5 |
4) | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | 5 |
5) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | 5 |
6) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 5 |
7) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. | 5 |
8) | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. | 5 |
9) | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 5 |
10) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | 5 |
11) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 1 | 80 | 80 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü | 180 |