HUK241 İdare Hukukuİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hukuk
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HUK241
Ders İsmi: İdare Hukuku
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
6 0 6 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AHMET YAĞLI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere idare ile bireyler arasındaki ilişkileri düzenleyen kurallar bütününü tanıtmaktır. Bu kuralların niteliği, ”idare”nin yapısal anlamı, ”idare”yi oluşturan kuruluşlar, idari faaliyetler (kamu hizmetleri, kolluk) bu dersin konularını oluşturmaktadır. İkinci dönemde ise idari faaliyetler (planlama, özendirme-destekleme, regülasyon) kamu malları, karar alma süreci ve idari yargı konuları detaylandırılarak ele alınacaktır.
Dersin İçeriği: İdare hukukunun konusu ve alanı, idarenin temel yapılanması,idarenin idari faaliyetlerini, yasama ve yargının idari faaliyetlerinden ayrımlayabilecek.
İdari işlemin unsurlarını (yetki, şekil-usul, sebep, konu, amaç) tespit etmek.
İdari işemlerin sınıflandırılması. Kamu hizmeti, kolluk, özendirme-destekleme, planlama, kamu hizmetlerinin yürütülüş usulleri, kolluk faaliyetlerinin temel hak ve özgürlükler ile ilişkisi, kamu malının tasnifi ve kullanım amaç ve biçimleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İdare hukukunun konusu ve alanını tespit edebilecek. İdarenin idari faaliyetlerini, yasama ve yargının idari faaliyetlerinden ayrımlayabilecek.
2) İdarenin idari faaliyetlerini, yasama ve yargının idari faaliyetlerinden ayrımlayabilecek.
3) İdari işlemin unsurlarını (yetki, şekil-usul, sebep, konu, amaç) tahlil edebilecek.
4) İdari faaliyetleri (kamu hizmeti, kolluk, planlama, özendirme-destekleme ve özyönetim) birbirinden ayrımlayabiliyordur.
5) Kamu mallarının ne olduğunu, bunların temel tasnifini ve kullanım amaç ve biçimlerini açıklayabiliyordur.
6) İdari yargılamanın içeriğini ve sınırlarını kavramak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, dersin anlam ve öneminin açıklanması.
2) İdare ve idari fonksiyon kavramının açıklanması.
3) Türk İdare Teşkilatı’na hakim olan Anayasal ilkelerin açıklanması.
4) Merkezden yönetim teşkilatının açıklanması.
5) Yerel Yönetimlerin açıklanması.
6) Hizmet yerinden yönetim kuruluşlarının açıklanması.
7) Kamu görevlisi kavramı ve Devlet memurluğu statüsünün açıklanması.
8) Devlet memurlarının mali sorumlulukları, disiplin hukukunun ve memurluk statüsünün sona ermesinin açıklanması.
9) İdari işlem ve eylem kavramları açıklanır.
12) İdari işlem kavramı ve unsurları açıklanır.
13) İdari işlemlerin hukuka aykırılığının yaptırımları açıklanır.
14) İdari sözleşme kavramı açıklanır.
15) Vize sınavına hazırlık, konu tekrarı.
16) Vize Sınavı
17) Vize Sınavı
18) İdarenin mali sorumluluk esasları açıklanır.
19) İdarenin sorumluluğu koşulları, kalkması ve azalması açıklanır.
20) İdari Yargının görev alanın açıklanması.
21) İptal davasının şartları açıklanır.
22) İptal davası sonuçları ve yürütmeyi durdurma açıklanır.
23) Tam yargı davasının koşulları ve sonuçları açıklanır.
24) Davaların incelenme usulü açıklanır.
25) Dönem içinde yapılan çalışmaların tekrarlanması ve örneklerle anlatılması
26) Kararlara karşı başvuru yollarının açıklanması.
27) Dönem içinde yapılan çalışmaların tekrarlanması ve örneklerle anlatılması.
28) Final sınavına ilişkin ders tekrarı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bahtiyar Akyılmaz, Cemil Kaya, Kahraman Berk, Türk İdare Hukuku, Savaş Yayınevi.
Diğer Kaynaklar: Şeref Gözübüyük, Turgut Tan, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi.
Metin Günday, İdare Hukuku, İmaj Yayıncılık.
Turan Yıldırım, İdare Hukuku, Beta Yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2) Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
3) Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4) Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5) Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
6) Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. 5
2) Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. 5
3) Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
4) Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
5) Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. 5
6) Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 3 1 3
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 7