YMD403 Medya Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hukuk
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMD403
Ders İsmi: Medya Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SERRA ORKAN
Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin iletişim ve topluma dair temel kavramları anlamalarını sağlamak, iletişim ve medya sosyolojisinin temel kavram, olgu ve olayları hakkında bilgi sahibi olmalarına katkıda bulunmaktır. Ayrıca teorik kavramları gerçek toplumsal ve kültürel süreçlere uygulamalarına yardımcı olmak ve kitle iletişim araçlarının etkileriyle ilgili farklı bakış açılarını örnekler üzerinden analiz etmektir.
Dersin İçeriği: Medyanın toplum üzerindeki anlamı nedir? Kitle iletişim çalışmaları ile toplumsal pratiğin diğer boyutları arasındaki ilişkiler nelerdir? İnternet ve dijitalleşme toplumsal, kültürel, siyasal ve ekonomik ilişkileri nasıl yeniden biçimlendirdi? Medya kültürleri günümüzün egemen toplumsal ilişkilerini yeniden olumlamakta mıdır? İnternet ve mobil iletişim ne tür kimlikleri teşvik etmektedir?

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Toplumbilim ve iletişim bilimi le ilgili kavram ve kuramlara ilişkin bilgiye sahiptir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kitle iletişim araştırmaları ilgili bilgi kaynakları ile kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. Medya ve İletişim alanıyla ilgili toplumsal olay ve olgular arasındaki ilişkileri tanıma ve açıklama becerisine sahiptir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) İletişim ve medya sosyolojisi alanı ile ilgili güncel konularda sahip olduğu temel bilgi ve kuramsal çerçevede öğrendiklerini ilgili kişi, kurumlarla iletişim kurabilme, düşüncelerini ve çözüm önerilerini yapıcı bir dille aktarabilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) İletişim ve medya sosyolojisi alanında edinilen bilgi, kuram ve olgulara eleştirel yaklaşma, önerilerde bulunma ve öğrenme gereksinimini belirleyebilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranma.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) İletişim ve Medya alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alma ve alınan görevi yerine getirebilme ya da bağımsız olarak yürütebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İnsanlığın evrimi ve birey teknik ilişkisinin açıklanması. Farklı medya kuramcılarının medya ve iletişim sosyolojisi tanımlamalarına yer verilmesi.
2) Medya tarihinin genel hatları ile açıklanması ve kitle iletişim araçlarının tarihsel gelişim sürecinin incelenmesi.
3) İletişim Üzerine Düşünmenin Zorlukları, Toplum bilimlerin ve İletişimin Temel Kavramları.
4) Medya kuramcıları ve medya teorileri hakkında genel bilgilendirme.
5) Doğrudan Etki kuramları: Propaganda, Korku, Hipodermik Şırıngası, İkna.
6) Marshall McLuhan – Küresel Köy, Araç Mesajdır, Tipografik İnsan.
7) Jean Baudrillard – Simulakr ve Simülasyon, Tüketim Sosyolojisi.
8) Kültürel Pratikler Sosyolojisi: Tüketimden Alımlamaya.
9) Christian Fuchs – Dijital Emek ve Karl Marx
10) Anthony Giddens – Sosyolojinin Savunusu, Modernliğin Sonuçları.
11) Kimlik ve Cinsiyet: Feminist Medya Çalışmaları Üzerinde Bir Bakış.
12) Kamusal alan Kuramları: Kamusal alanın dönüşümü: Yeni Medya Sosyolojisi: Bilgiler zinciri.
13) İletişim ve Spor: Popüler Kültür ve Futbol : Futbol Milliyetçilik ve Şiddet.
14) Genel değerlendirme, örnekler üzerinden eleştiri ve analiz.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Maigret, E. (2011), Medya ve İletişim Sosyolojisi, Çev. Halime Yücel, İletişim Yay.
Erol Mutlu. (2005), Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ütopya Yayınları.
Ünsal Oskay. (2013), Yıkanmak istemeyen Çocuklar Olalım, Yapı Kredi Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Ritzer, G. (2011), Sociological Theory, McGraw Hill. )
Manuel Castellls & Martin Ince (2006), Manuel Castells’le Söyleşiler
Manuel Castells (2005), Enformasyon Çağı: Ekonomik, Kültür ve Toplum, 1. Cilt
Nick Stevenson (2008 ), Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Çev. Göze Orhon&Barış Engin Aksoy, Ütopya Yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2) Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
3) Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4) Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5) Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
6) Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2) Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
3) Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4) Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5) Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
6) Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Raporlama
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 112
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 166