SKY322 Sinemada Yapım ve Yönetim IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sanat ve Kültür YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sanat ve Kültür Yönetimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SKY322
Ders İsmi: Sinemada Yapım ve Yönetim II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi BAHAR KILIÇ ADİLÇE
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi BAHAR KILIÇ ADİLÇE
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciler, kayıtlı oldukları programın her dersine, uygulama ve laboratuar çalışmalarına, bunların gerektirdiği ya da ilgili öğretim elemanının gerekli gördüğü sınav ve akademik çalışmalara katılmakla yükümlüdürler. Öğrencilerin derslerin tamamına devamı esastır. Teorik derslerin en az %70’ine, uygulamalı derslerin ise en az %80’ine devam etmeyen öğrenciler devamsız kabul edilirler. Derse asgari devam zorunluluğunu sağlayamayan öğrenci o dersten başarısız sayılır. Devamsızlık nedeniyle başarısız olunan derslerin tekrarında devam zorunluluğu vardır.
Dersin İçeriği: Bu ders sinema ve televizyon profesyonelleri tarafından sinema filmi ya da televizyon programlarındaki estetik ve pratik uygulanan tekniklere giriş niteliğindedir.Bu derste film yapımı ve televizyon yapımcılığı sanat ve endüstrisi,anlatım gelenekleri,ses,görüntü yönetimi,görsel dizayn,oyunculuk ve kurgu altbaşlıklarında incelenecektir.Bu dersin ana amacı film yapımcılığı perspektifinden uluslararası sinemaya kapsamlı bir bakış sağlamaktır.


Learning Objectives

1. Pratik ve teorik derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilmek, televizyon ve sinema alanında çeşitli anlatı formlarında kullanabilme ve bağımsız bir ürün verecek şekilde uyarlayabilmek.
2. Sinema ve televizyonun üretim süreçlerini ve bu süreçte kullanılan teknik altyapıyı, yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi teorik ve uygulamalı olarak edinmek.
3. Radyo, televizyon ve sinema alanında bir projenin tasarlanması, hazırlanması, çekim ve çekim sonrası aşamalarının bilgi ve kavramlarını, uygulamalı bir biçimde geliştirmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) teorik
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) genel genel
2) • Ders içeriğinin öğrenciye sunulması Film Yapım Sürecinin ve Yönetmelik Mesleğinin Tanıtılması Yönetmenin Sorumlulukları ve Yaratıcı ekiple ilişkilerinin açıklanması • Uygulamalar ve Ödevler ve Notlama konularının açıklanması • Vize ve Final Filmlerinin Hazırlanma ve Sunum Tarihlerinin Bildirilmesi.
3) • Film Uzamına Giriş. • Seyircinin Algısını Değiştirmek nasıl olur anlatılması • Sahne- Önü Çekimde Mekansal Yönlendirmenin anlatılması • Öznel Nesnel Bakış Açısının anlatılması
4) Filmi oluşturan sahnelerin yapısal özelliklerinin çalışılması Sahnenin Yapıtaşları : Genel Plan, Boy- Geniş Plan, Orta Plan, Omuz Plan, Baş Plan, Amerikan Plan, İkili Plan, Parçalı Tekli, Temiz TekliKarakter Planları Tartışma
5) Bir önceki ders de verilmiş olan ödevin değerlendirilmesi Plan türlerinin çeşitlendirilmesi Genel Sahne Yöntemi - Çekim Sırası Tanıtma Planı ,Amors, Ara Plan, Tepki Planı, Ara Görüntü Türleri, Bağlantı Planı, Geçişler – Geçiş Planları Plan çeşitleri örnek sahneler üzerinden açıklanır Öğrencilerden ders sırasında gösterilen sahnelerin planlarını çıkarmaları istenir. Plan türlerinin belirlenmesinden sonra her plandaki görüntü yazılı olarak açıklanır. Öğrenciler bir sonraki derste kamerayla uygulaması yapılacak olan sahnelerini belirlemeleri için gruplara ayrılırlar. Gruplar uygulamasını yapacakları sahneyi sınıfta hazırlarlar.
6) Bir hafta önceki ödevin yeni eklenen plan türleriyle çeşitlendirilmesi tartışma
7) Film Uzamında Mekansal Devamlılığın Kavranması 180 Derece kuralı 30 Derece Kuralı Ekran Yönü Bakış Çizgisi Örnek filmler ve Grafiklerle kuralların uygulanışlarının incelenmesi Bir sonraki uygulama haftası için çekilecek planın öğrenci grupları tarafından hazırlanması. Öğrencilerin kendi seçtikleri bir sahnenin üzerinden bakış çizgilerini ve 180 derece kuralını açıkladıkları görsel materyaller.
8) Grupların önceki haftalarda öğrendikleri teknik bilgileri uygulayabilecekleri kısa filmlerin hazırlanması. Kısa filmin hikayesinin oluşturulması. Çekimlerin planlanması. Öğrenci gruplarının hazırlamış oldukları kısa hikayelerinin çekim planlarının hazırlanması. Herbir öykünün gruplarca mekanlarının belirlenmesi mekanlarda yapılacak ön çalışmalar . Fotoğraflarla storyboard hazırlamak.
9) ara sınav ara sınav
10) Genel Değerlendirme – Sunum Vize filmlerinin bölüm Hocaları tarafından değerlendirilmesi. Genel olarak dersin değerlendirilmesi. Öğrenciler tarafından çektikleri filmlerin öğretim üyelerine sunumları. Filmlerin tartışılması ve değerlendirilmesi. Yapılmış olan derslerin genel olarak değerlendirilmesi
10) Tasarımın Temel İlkeleri Görsel düzenlemede birlik ilkesi , Denge, Görsel Gerilim, Ritim, Orantı, Kontrast, Doku,Yönlülük Örnek filmlerle görsel tasarımın temel ilkelerinin incelenmesi. Fotoğraf tarihinden önemli fotoğrafcıların fotoğraflarında tasarıma dair elementlerin araştırılması
12) • Sinemasal düzlemde Üç Boyutlu alan yaratmak • Görsel Düzenlemenin kuvvetlerinin çalışılması • Derinlik, Göreli Boyut, Dikey Konum,SOL/SAĞ,Çizgisel Perspektif • CHIAROSCURO / Gölge-Işık Oyunu, Atmosferik Perspektif, Çizgi • Kıvrımlı çizgi, Kompozisyon Üçgenleri,Yataylar,Dikeyler, Çaprazlar • Ufuk çizgisi ve kaçış noktası, Çerçeve Kenarların Gücü,Açık Ve Kapalı Çerçeve, Çerçeve içinde çerçeve, Dengeli ve dengesiz Çerçeve • Pozitif ve negative uzam,Görsel alanda hareket, Üçte bir kuralının anlatılması Teori Uygulama Stüdyo
13) • Görsel tasarım kurallarının uygulanarak kısa bir foto-öykü hazırlanması. • Görsel öykü tasarımı • Öykünün ders saatleri içerisinde çekilmesi. • Görsellleştirilecek öykünün hazırlanması • Çekim planlarının oluşturulması • Mekan ve modellerle çekimin gerçekleştirilmesi Uygulama Stüdyo
14) • Final Filminin Tasarım ve çekim planlarının hazırlanması • Final Filminin Tasarım ve çekim planlarının hazırlanması
15) Genel Değerlendirme – Sunum Vize filmlerinin bölüm Hocaları tarafından değerlendirilmesi. Genel olarak dersin değerlendirilmesi. Öğrenciler tarafından çektikleri filmlerin öğretim üyelerine sunumları. Filmlerin tartışılması ve değerlendirilmesi. Yapılmış olan derslerin genel olarak değerlendirilmesi Genel Değerlendirme – Sunum Vize filmlerinin bölüm Hocaları tarafından değerlendirilmesi. Genel olarak dersin değerlendirilmesi. Öğrenciler tarafından çektikleri filmlerin öğretim üyelerine sunumları. Filmlerin tartışılması ve değerlendirilmesi. Yapılmış olan derslerin genel olarak değerlendirilmesi
16) final sınavı final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ANDRÁS BÁLINT KOVÁCS, Screening Modernism, EUROPEAN ART CINEMA, 1950-1980; 2007, Cinema and Modernity.

Robert Phillip Kolker, The Altering Eye: Contemporary International Cinema, 2009, ISBN Paperback: 978-1-906924-03-4
Diğer Kaynaklar: ANDRÁS BÁLINT KOVÁCS, Screening Modernism, EUROPEAN ART CINEMA, 1950-1980; 2007, Cinema and Modernity.

Robert Phillip Kolker, The Altering Eye: Contemporary International Cinema, 2009, ISBN Paperback: 978-1-906924-03-4

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) 1-Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir. 2-İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir. 3-Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir. 4-Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir. 5-İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 6-İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 7-Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 8-Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 9-Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
2) 1-Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar. 2-İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 3-İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir. 4-Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir. 5-Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 6-Duyusal algıyı somutlaştırır.
3) 1-Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışır. 2-Proje süreçleri içinde etkin olarak yer alır. 3-Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
4) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
6) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
7) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1-Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir. 2-İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir. 3-Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir. 4-Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir. 5-İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 6-İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 7-Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 8-Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 9-Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. 5
2) 1-Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar. 2-İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 3-İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir. 4-Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir. 5-Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 6-Duyusal algıyı somutlaştırır. 5
3) 1-Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışır. 2-Proje süreçleri içinde etkin olarak yer alır. 3-Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. 5
4) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 5
5) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 4
6) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 5
7) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 5
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 35
Sunum / Seminer 8 16
Ara Juri 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 87