Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Patoloji laboratuvarı tanıtımı. Laboratuvarda yapılan işlemler, hücre, doku, organ tanımları. Biopsi ve biopsi çeşitleri. Fiksasyon, doku takibi, kesit ve boyama işlemleri, arşiv ve laoratuvar güvenliği. |
|
2) |
Patolojide temel terminoloji, hastalık tanımı ve hastalık nedenleri |
|
3) |
Hücresel adaptasyon- hiperplazi, hipertrofi, atrofi, metaplazi , hücre zedelenmesi |
|
4) |
Hücre ölümü, nekroz ve nekroz çeşitleri, apopitoz . |
|
5) |
Hücre içi madde birikimleri : Karbonhidrat , protein, yağ, piğment mineral metabolizma bozuklukları |
|
6) |
İltihap fizyopatolojisi, Akut ve kronik iltihap : Tanımları, hücreleri, nedenleri ve sonuçları. |
|
7) |
İltihabın kimyasal mediyatörleri I. |
|
8) |
i
iltihabın kimyasal mediyatörleri II. |
|
9) |
İmmün sisteme giriş, immünitede temel kavramlar, immün yanıta katılan hücreler |
|
10) |
İmmün sistem patolojisi, hipersensitivite reaksiyonları, immün yetmezlik hastalıkları |
|
11) |
İmmün sistem patolojisi devamı, otoimmün hastalıklar |
|
12) |
Doku yenilenmesi ve onarım : Hücre proliferasonu kontrolü, büyüme faktörleri, onarım mekanizmaları. |
|
13) |
Yara iyileşmesi. Primer ve sekonder iyileşme. Yara iyileşmesini geciktiren faktörler, patolojik yara iyileşmesi . Kök hücre tanımı, kök hücreler. |
|
14) |
Transplantasyon patolojisi, atılım reaksiyonları ve atılım reaksiyonlarının morfolojisi, greft yaşamasını artırma yöntemleri, |
|
15) |
Sıvı elektrolit dengesi, vücut sıvılarının dağılımı ,su ve elektrotların görevleri, damarlar ve dokular arasında sıvı hareketleri, dokular ve hücreler arasında sıvı hareketleri. |
|
16) |
Sıvı- elektrolit dengesi bozuklukları, ödem, hiperemi- konjesyon, hemoraji, şok fizyopatolojisi, şok çeşitleri ve evreleri, şokta organlarda oluşan değişiklikler. |
|
17) |
Sıvı elektrolit dengesi bozuklukları devamı, tromboz, emboli, iskemi, infarktüs |
|
18) |
Neoplazi; Tümörlerin isimlendirilmesi, Benin ve malin tümör özellikleri, Mlin tümörlerde TNM sistemi ve gredlendirme. |
|
19) |
Neoplazi devam; Tümör epidemiyolojisi, tümör etyolojisi |
|
20) |
Neoplazi, devam: Karsinogenez mekanizmaları, protoonkojenler, tümör süpresör genler, apopitozu regüle eden genler,DNAtamirinden sorumlu genler. |
|
21) |
Neoplazi, devam: Malin tümörlerin metastaz yollları. Tümör yayılımında angiogenez,. Paraneoplazik sendromlar, Tümör markerları. |
|
22) |
Neoplazi, devam : Neoplazilerde tanı yöntemleri. Radyolojik , biokimyasal, sitolojik, histopatolojik incelemeelr. Kısa tedavi yöntemleri. |
|
23) |
Neoplazi, devam : Organ ve dokularda görülen tümörler, Premalin lezyonlar, epitel doku- mezenkimal doku-sinir dokusunun benin ve malin tümörleri |
|
24) |
Oral patoloji :
Ağız bölgesinin ve pulpar, periapikal, peridontal bölgenin iltihabi lezyonları. Osteomyelit. |
|
25) |
Oral patoloji :
Oral benin ve malin tümörler |
|
26) |
Oral patolopji:
Çene ve boyunda gelişen kistik lezyonlar |
|
27) |
Oral patoloji:
Odontojenik tümörler |
|
28) |
Oral patoloji:
Tükrük bezi hastalıkları |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. |
2 |
2) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. |
3 |
3) |
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. |
2 |
4) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. |
3 |
5) |
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler.
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. |
2 |
6) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
1 |