ACCA306 Cost Accountingİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Spor YöneticiliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Spor Yöneticiliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ACCA306
Ders İsmi: Cost Accounting
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ALİNA TARAN
Dersi Veren(ler): GÖKTUĞ DUYAR
Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dr.Öğr.Üyesi İREM BATIBAY TÜNAYDIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Maliyet muhasebesi ile ilgili temel kavramların bilgisi, maliyetlerin sınıflandırılması, işletmelerde üretim esnasında kullanılan maliyet unsurları, maliyet yerlerini belirleme ve maliyet dağıtım yöntemleri, işletmelerde uygulanan maliyet sistemlerini kavratabilmektir.
Dersin İçeriği: Maliyet muhasebesi ile ilgili temel kavramlar; maliyetlerin sınıflandırılması; maliyet muhasebesi kayıt sistemi; maliyetin unsurları; hammadde maliyetleri, işçilik maliyetleri ve genel üretim giderleri; maliyet sistemleri: sipariş maliyeti yöntemi, safha maliyeti yöntemi ve standart maliyet yöntemi; stok değerleme yöntemleri; maliyet-miktar ilişkileri; maliyet hesaplamalarında fire sorunu; maliyet muhasebesi uygulamaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Maliyetle ilgili temel kavramları açıklayın
2) Maliyetleri farklı kriterlere göre sınıflandırın
3) Maliyeti oluşturan unsurları açıklayınız.
4) Maliyet sistemlerini tanımlar ve karşılaştırır.
5) Envanter değerleme yöntemlerini açıklar.
6) Maliyet-miktar ilişkilerini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Kurs içeriği • Maliyet muhasebesinin temel kavramları -
2) • Maliyetlerin sınıflandırılması • Temel Maliyet Yönetimi Kavramları • Maliyet Etkenleri, Maliyet Havuzları ve Maliyet Nesneleri • Ürün ve Hizmet Maliyetlendirmesine İlişkin Maliyet Kavramları -
3) • Maliyet muhasebesi kayıt sistemleri • Maliyet Tahsisi ve Maliyet Tahsisi: Doğrudan ve Dolaylı Maliyetler • Doğrudan ve Dolaylı Malzeme Maliyetleri • Doğrudan ve Dolaylı İşgücü Maliyetleri • Diğer Dolaylı Maliyetler -
4) • Maliyet Tahsis yöntemleri • İş Maliyetlendirmesi • İş maliyetinin stratejik rolü • Gerçek, Normal ve Standart Maliyetlendirme ve önceden belirlenmiş bir genel gider oranının kullanımı -
5) • İş Maliyetlendirmesi • İş maliyetinin stratejik rolü • Gerçek, Normal ve Standart Maliyetlendirme ve önceden belirlenmiş bir genel gider oranının kullanımı -
6) • Maliyetlendirme süreci • Süreç Maliyetlemenin Stratejik Rolü • Eşdeğer birimler • Süreç Maliyetlendirmesinde Maliyet Akışı -
7) • Yönetim kararları ve maliyet analizi • Faaliyet Tabanlı Maliyetleme (ABC) • ABC Maliyetlemedeki Adımlar • Faaliyet Tabanlı yönetim (ABM) • Müşteri-Karlılık Analizi -
8) ARA SINAV -
9) • Yönetim kararları ve maliyet analizi • Faaliyet Tabanlı Maliyetleme (ABC) • ABC Maliyetlemedeki Adımlar • Faaliyet Tabanlı yönetim (ABM) • Müşteri-Karlılık Analizi -
10) • Envanter maliyetleme yöntemleri • Kalite maliyetini yönetmek -
11) •Maliyet hesaplamalarında fire ve hatalı ürün sorunu -
12) • Kapasite maliyeti • Kullanılan ve kullanılmayan kaynaklar -
13) • Dönemin gözden geçirilmesi -
14) • Dönemin gözden geçirilmesi -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Veyis Naci Tanış, Hasan Özyapıcı (2023), COST ACCOUNTİNG AND MANAGEMENT ACCOUNTİNG, Karahan Kitabevi
Diğer Kaynaklar: Veyis Naci Tanış, Hasan Özyapıcı (2023), COST ACCOUNTİNG AND MANAGEMENT ACCOUNTİNG, Karahan Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Spor yöneticiliği öğrencileri alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmaktadır.
2) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmekte ve alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmektedir.
3) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etmektedirler.
4) Spor yöneticiliği öğrencileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmekte ve alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmektedirler.
5) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmekte ve alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmektedirler.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Spor yöneticiliği öğrencileri alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmaktadır.
2) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmekte ve alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmektedir.
3) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etmektedirler.
4) Spor yöneticiliği öğrencileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmekte ve alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmektedirler.
5) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmekte ve alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmektedirler.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 12
Sunum / Seminer 6 18
Küçük Sınavlar 1 3
Ara Sınavlar 11 39
Final 15 59
Toplam İş Yükü 173