Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersi tanır
• Konu akışını tanır
• Haftalık konuları tanır
• Beklentileri tanır
• Derz izlencesini inceler
• Ders konularını tanır
• Dersin yükümlülüklerini tanır
• Dersten beklentileri inceler
|
Ders izlencesinin tartışılması
Ders içindeki ve dışındaki beklentileri açıklar
Ders izlencesinin gözden geçirilmesi
OLB sistemine giriş yapılması ve sistemin özelliklerinin incelenmesi
|
2) |
• Uluslararası güvenliği tanımlar
• Fraklı tehdit türlerini tanır
• Uluslararası güvenlik kavramının zaman içerisinde nasıl geliştiğini tartışır
• Ulusal güvenlik ile uluslararası güvenliği ayırt eder
• Uluslararası güvenliği tanır
• Tehdit kavramını tanır
• Tehdit kavramının göreliliğini tartışır
• Tehdit kavramının bağlamsallığını tartışır
• Uluslararası güvenliğin tarih içerisindeki değişimini tartışır
• Ulusal güvenlik ile uluslararası güvenlik arasındaki farkları tartışır
|
Dedeoğlu (2014) s.27-55 okunması
|
3) |
• Güvenliğin farklı tanımlarını hatırlar
• Uluslararası güvenliğe farklı teorik yaklaşımları tanır
• Uluslararası güvenliğe antik yaklaşımları tanır
• Uluslararası güvenliğe ortaçağ yaklaşımlarını tanır
• Uluslararası güvenliğe modern gerçekçi yaklaşımları tanır
• Uluslararası güvenliğe farklı teorik yaklaşımları tanı
• Ulusal, uluslararası ve küresel güvenlik arasındaki farkları tanır
• Modernite öncesi dönemde güvenliğin nasıl tanımlandığını tartışır
• Ortaçağda güvenliğin nasıl tanımlandığını tartışır
•
• 19. Yüzyılda ortaya çıkan uluslararası güvenlik algısının önceki dönemlerden farkını tartışır
• Dünya savaşlarının uluslararası güvenlik algısını nasıl değiştirdiğini tartışır
• Gerçekçi uluslararası güvenlik teorisini tartışır
|
Dedeoğlu (2014) s.56-82; Çiçekçi (2012) s.32-39 okunması |
4) |
• Uluslararası güvenliğe gerçekçi yaklaşımları hatırlar
• Uluslararası güvenliğe liberal yaklaşımları tanımlar
• Uluslararası güvenliğe inşacı yaklaşımları tanımlar
• Uluslararası güvenliğe feminist yaklaşımları tanımlar
• Uluslararası güvenliğe Marksist yaklaşımları tanımlar
• Uluslararası güvenliğe gerçekçi yaklaşımları hatırlar
• 19. Yüzyıl liberal yaklaşımları tespit eder
• Dünya savaşlarının güvenlik algısını nasıl değiştirdiğini hatırlar
• 20. Yüzyıl liberal yaklaşımlarını tanımlar
• Uluslararası güvenliğe inşacı yaklaşımın nasıl geliştiğini tartışır
• Uluslararası güvenliğe feminist yaklaşımları tartışır
• Uluslararası güvenliğe Marksist yaklaşımları tartışır
• Uluslararası güvenlikteki geleneksel ve eleştirel yaklaşımların temel farklarını tartışır
|
Dedeoğlu (2014) s.56-82;
John Baylis. “Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Kuramı.” Uluslararası İlişkiler Dergisi Cilt 5, Sayı 18 (Yaz 2008) okunması
|
5) |
• Ulus-devlet kavramının hatırlar
• Ulus devletin temel aktör olarak yükselişinin hatırlar
• Ulus devletin yükselişinin güvenlik algısına etkisinin tartışır
• Devletler arası savaşların sebeplerinin zaman içerisindeki değişiminin tartışır
• Ulus ve devlet kavramlarının tarihsel bağlamını hatırlar
• Ulus ve devlet kavramlarının ilişkilendirilmesi sürecini hatırlar
• Uluslararası sistemin yapısının zaman içerisindeki değişimini tartışır
• Devletlerin güvenlik ve tehdit algılarını tartışır
• Devletlerin güvenlik ve tehdit algılarının zaman içerisinde nasıl değiştiğini tartışır
• Devletlerarası savaşların sebeplerini inceler
• Devletlerarası savaşların sebeplerinin zaman içerisindeki değişimi tartışır
|
Balta Paker (2012) s.17-48 okunması |
6) |
• Konvansiyonel silahları tanımlar
• Kitle imha silahlarını tanımlar
• Silahsızlanma rejimlerini tanır
• Konvansiyonel silahları tanımlar
• Konvansiyonel silahların uluslararası güvenlik için yarattığı tehdidi tartışır
• Kitle imha silahlarını tanımlar
• Kitle imha silahlarının uluslararası güvenlik için yarattığı tehdidi tartışır
• Silahsızlanma rejimlerini ve bu rejimlerin etkinliklerini tartışır
|
Dedeoğlu (2014) s.281-297 okunması |
7) |
• İç savaşların sebeplerini tartışır
• İç savaş ve devletlerarası savaş arasındaki farkları tartışır
• İç savaşın sonuçlarını tartışır
• İç savaşın ulusal ve uluslararası güvenlik için oluşturduğu tehdidi tartışır
• Sunum konularının tartışır
• İç savaşı tanımlar
• İş savaşların siyasi, ekonomik, sosyal ve askeri sebeplerini tartışır
• İç savaşlar ve devletlerarası savaşlar arasındaki farkları sıralar
• İç savaşların siyasi, ekonomik, sosyal ve askeri sonuçlarını tartışır
• İç savaşlar sonrasında sürdürülebilir barışa ulaşılmasının neden zor olduğunu tartışır
• İç savaşların uluslararası güvenliği neden ve nasıl tehdit ettiğini tartışır
|
Sunum konularının seçilmesi
Ders materyalinin gözden geçirilmesi
|
8) |
• Vize sınavı ile bilgileri hatırlar
• Tehdit kavramının boyutlarını tartışır
• Uluslararası güvenlikte tehdidin değişen çeşitlerini tartışır
• Devletler arası savaşın değişen gündemini tartışır
• İç savaşların yükselişini tartışır
• Tehdidin bağlamsal oluşunu tartışır
• Tehdidin göreliliğini tartışır
• Ulus devletin yükselişinin uluslararası güvenliği nasıl şekillendirdiğini tartışır
• Devletlerarası savaşın sebeplerini tartışır
• Devletlerin güvenlik anlayışlarını karşılaştırır
• İç savaşların sebeplerini örnekler
|
|
9) |
• Kolektif güvenlik örgütlerini tanır
• Kolektif savunma örgütlerini tanır
• Kolektif savunma örgütlerini örnekler
• Kolektif güvenlik örgütlerinin uluslararası güvenliğe katkısını tartışır
• Kolektif güvenlik örgütlerinin kurulma sebeplerini ve tarihçelerini açıklar
• Kolektif savunma örgütlerinin kurulma sebeplerini ve tarihçelerini açıklar
• Kolektif güvenlik ve kolektif savunma örgütlerini karşılaştırır
• Kolektif savunma örgütlerinin başarı ve başarısızlık örneklerini tartışır
• Kolektif güvenlik örgütlerinin etkinliğini tartışır
• Kolektif savunma örgütlerinin etkinliğini tartışır
|
Dedeoğlu (2014) s.306-364 okunması |
10) |
• Uluslararası askeri müdahaleyi tanımlar
• Uluslararası insani müdahaleyi tanımlar
• Uluslararası müdahalelerin sebeplerini tartışır
• Uluslararası müdahalelerin etkinliklerini tartışır
• Uluslararası müdahalelerin geleceğini tartışır
• Uluslararası askeri müdahalenin amaç ve kapsamını tartışır
• Uluslararası askeri müdahalenin yasal ve felsefi temellerini tartışır
• Uluslararası askeri müdahalenin tarihçesini tartışır
• Uluslararası insani müdahalenin amaç ve kapsamını tartışır
• Uluslararası insani müdahalenin yasal ve felsefi temellerini tartışır
• Uluslararası insani müdahalenin tarihçesini tartışır
• Uluslararası insani müdahalenin başarısını etkileyen faktörleri tartışır
|
Sunum konularının kesinleştirilmesi
Balta Paker (2012) s.73-95
|
11) |
• İnsani güvenliğin tanımlanması
• İnsani güvenlik ve devlet güvenliği arasındaki farkları tartışır
• İnsani güvenliğe tehditleri örnekler
• İnsani güvenliğe tehditlerle mücadele yöntemlerini örnekler
• İnsani güvenlik kavramının tarihçesini tartışır
• İnsani güvenliğin birleşenlerini açıklar
• İnsani güvenlik ve devlet güvenliği arasındaki farkları tartışır
• Öğrenci sunumları
|
Çiçekçi (2012) s.83-117 okunması |
12) |
• Göç ve uluslararası güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Göçün uluslararası güvenlik için oluşturduğu gerçek tehditleri tartışır
• Göçün uluslararası güvenlik için oluşturduğu farazi tehditleri tartışır
• Göçün insani güvenliğe oluşturduğu tehditleri tartışır
• Göç çeşitlerini tanımlar
• Göç ve uluslararası güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Göç ve insani güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Göçün uluslararası güvenlik için oluşturduğu tehditlerle ilgili muhtemel mücadele yollarını tartışır
• Öğrenci sunumları
|
Mandacı ve Özerim “Uluslararası Göçlerin Bir Güvenlik Konusuna Dönüşümü: Avrupa’da Radikal Sağ Partiler ve Göçün Güvenlikleştirilmesi” Uluslarararası İlişkiler Cilt:10, Sayı:39 (Güz 2013) okunması |
13) |
• Göç ve uluslararası güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Göçün uluslararası güvenlik için oluşturduğu gerçek tehditleri tartışır
• Göçün uluslararası güvenlik için oluşturduğu farazi tehditleri tartışır
• Göçün insani güvenliğe oluşturduğu tehditleri tartışır
• Göç çeşitlerini tanımlar
• Göç ve uluslararası güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Göç ve insani güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Göçün uluslararası güvenlik için oluşturduğu tehditlerle ilgili muhtemel mücadele yollarını tartışır
• Öğrenci sunumları
|
|
14) |
• Çevre ve güvenlik ilişkisini tartışır
• Çevrenin uluslararası güvenlik için oluşturduğu gerçek tehditleri tartışır
• Çevrenin uluslararası güvenlik için oluşturduğu farazi tehditleri tartışır
• Çevre sorunlarının türlerini tanır
• Çevre ve uluslararası güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Çevre ve insani güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Çevre sorunları ile mücadelede gerçekleştirilebilecek olası adımları tartışır
• Öğrenci sunumları
|
Tuna (2012) s.127-163 okunması |
15) |
• Dönem içinde öğrenilen bilgileri hatırlar
• Uluslararası güvenliğin gündeminin nasıl değiştiğini tartışır
• Savaşın değişen sebeplerini tartışır
• Savaşın değişen etkilerini tartışır
• Güncel çatışma sebeplerini tartışır
• Ulus devletin yükselişinin güvenlik gündemini nasıl şekillendirdiğini tartışır
• Gelişen silah teknolojisinin uluslararası güvenliği nasıl şekillendirdiğini tartışır
• Devletdışı tehditleri örnekler
• İnsani güvenliğin uluslararası güvenlikteki yerini örnekler
• Uluslararsı güvenliğin yakın gelecekteki gündemini tartışır
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
2) |
Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
3) |
Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
4) |
Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
5) |
Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
6) |
Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
7) |
Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
8) |
Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. |
5 |
9) |
Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek |
5 |