IRL412 Power and Inequality İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Uluslararası İlişkiler (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Uluslararası İlişkiler (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IRL412
Ders İsmi: Power and Inequality
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Uzmanlık Alanı Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. UMUT AZAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere güç ve eşitsizlik kavramları çerçevesindeki teorik ve akademik tartışmaları tanıtmaktır. Ders iki bölümden oluşur. Birinci bölümde gücün tanımı ve yüzleri tanıtılır. İkinci bölümde ise toplumsal eşitsizliğin farklı boyutları uluslararası örneklerle açıklanacaktır.
Dersin İçeriği: Gücün tanımı; gücün yüzleri; gücün kaynakları; eşitsizliğin tanımı; eşitsizliğin boyutları; ekonomik eşitsizlik; toplumsal sınıf teorileri; toplumsal cinsiyet eşitsizliği; feminist teoriler; etnik ve ırka dayalı eşitsizlik; çok boyutlu eşitsizlik; eşitlikçi bir toplum yaratmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Gücün yüzlerini tanır
2) • Güç ve eşitsizlik arasındaki ilişkiyi tartışır
3) • Maddi ve maddi olmayan eşitsizlik türlerini tanır
4) • Eşitsizliğin sebeplerini ve sonuçlarını inceler
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersi tanır • Beklentileri tanır • İzlenceyi tartışır • Ders gerekliliklerini tartışır • İzlenceyi tanır • Derste beklenenleri tanır • Yükümlülükleri inceler • Ders akışını tanır Ders izlencesinin gözden geçirilmesi OLB sistemine giriş yapılması ve sistemin özelliklerinin incelenmesi
2) • Gücü tanımlar • Gücün göreliliğini tanımlar • Gücün göreliliğini örnekler • Gücün bağlamsallığını tanımlar • Gücün bağlamsallığını örnekler • Gücün farklı anlamlarını tartışır • Gücün göstergelerini tartışır • Güç algısının bağlama bağlı olduğunu tartışır • Güç algısının göreliliğini tartışır Derste dağıtılacak güncel okumaların yapılması
3) • Gücün kaynaklarını tespit eder • Gücün yüzlerini tanır • Gücün yüzlerini örnekler • Gücün yüzlerini karşılaştırır • Gücün farklı yüzlerinin önem ve etkinliğini tartışır • Gücün maddi ve maddi olmayan kaynaklarını açıklar • Gücün yüzlerini tartışır • Gücün yüzleri arasındaki farklılık ve benzerlikleri tartışır • Gücün yüzlerinin kullanılabilirliğini tartışır Derste dağıtılacak güncel okumaların yapılması Sunum yapılacak grubun oluşturulması ve filmin seçilmesi
4) • “Sineklerin Tanrısı” filminin tartışır • Gücün yüzlerini örnekler • Gücün yüzlerinin önemini hatırlar • Güç ve eşitsizlik arasındaki ilişkiyi tartışır • Güç ve eşitsizlik arasındaki ilişkiyi örnekler • Öğrenci sunumu “Sineklerin Tanrısı” • Gücün yüzlerine filmden örnekler verir • Gücün kaynaklarına filmden örnekler verir • Gücün zaman içerisinde değişimini tartışır Sineklerin Tanrısı” (1990) filminin izlenmesi ve derse hazırlık sorularının cevaplanması
5) • Eşitsizliği tanımlar • Eşitsizlik türlerini tanımlar • Eşitsizliğin sebeplerini tanımlar • Eşitsizliği örnekler • Eşitsizliğin farklı tanımlarını tartışır • Eşitsizliğin maddi ve maddi olmayan kaynaklarını tartışır • Bireysel ve sistematik eşitsizlik türlerini tanır • Sosyal eşitsizliğin sonuçlarını tartışır
6) • Siyasal gücün kaynaklarını tanır • Siyasal eşitsizliğin sebeplerini ve sonuçlarını tartışır • Siyasal eşitsizlikle mücadele yollarını tartışır • “Hayvan Çiftliği” filmini tartışır • Siyasal gücü tanımlar • Siyasal gücün maddi ve maddi olmayan kaynaklarını inceler • Siyasal eşitsizliğin sonuçlarını tartışır • Biçimsel eşitliği tartışır • Biçimsel eşitliği örnekler “Hayvan Çiftliği” (1999)filminin izlenmesi ve derse hazırlık sorularının cevaplanması
7) • Ekonomik eşitsizliği tanımlar • Ekonomik eşitsizliğin sebep ve sonuçları ile ilgili Marksist teorileri tartışır • Ekonomik eşitsizliğin sonuçlarını örnekler • Ekonomik eşitsizliğin siyasi sonuçlarını tartışır • Ekonomik gücü tanımlar • Ekonomik gücün maddi ve maddi olmayan kaynaklarını tartışır • Ekonomik eşitsizliğin Marksist açıklamalarını tartışır • Ekonomik eşitsizliği örnekler İnternet araştırması: ekonomik eşitsizlik endekslerinin yorumlanması
8) • Ekonomik eşitsizliğin sebep ve sonuçlarını liberal teorilerin gözünden açıklar • Ekonomik eşitsizlikle mücadeleye liberal teorinin yaklaşımlarını tartışır • “Titanik” filmini tartışır • Ekonomik eşitsizliği örnekler • Ekonomik eşitsizliğin sebeplerini liberal yaklaşımla açıklar • Ekonomik eşitsizliğin sonuçlarını liberal yaklaşımla açıklar • Sosyal sınıfı tanımlar • Sosyal sınıfın sonuçlarını örnekler Titanik” (1997) filminin izlenmesi ve derse hazırlık sorularının cevaplanması
9) • Öğrenilenler vize sınavı ile test eder • Gücü tanımlar • Güç ve eşitsizlik arasındaki ilişkiyi tartışır • Gücün kaynaklarını tartışır • Siyasi eşitsizliğin sonuçlarını tanımlar • Ekonomik eşitsizliğin sonuçlarını tartışır • Gücün göreliliğini tartışır • Gücün bağlamsallığını tartışır • Gücün yüzlerini örnekler • Prosedürel eşitliği tartışır • Ekonomik eşitsizliğe Marksist ve liberal açıklamaları tartışır
10) • Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin sebep ve sonuçlarını tartışır • Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine feminist yaklaşımları tartışır • Ataerkil toplum yapısının özelliklerini tartışır • Ataerkil toplum yapısının sonuçlarını örnekler • Toplumsal cinsiyeti tanımlar • Toplumsal cinsiyete dayalı eşitsizliğin maddi ve maddi olmayan sebeplerini tartışır • Toplumsal cinsiyete dayalı eşitsizliğin bireysel ve sistemsel sebeplerini tartışır Kadın ve namus cinayetleri ile ilgili verilerin incelenip değerlendirilmesi
11) • Toplumsal cinsiyete dayalı eşitsizliğin siyasal sonuçlarını tartışır • Siyasal sonuçları örnekler • Toplumsal cinsiyete dayalı eşitsizliğin ekonomik sonuçlarını tartışır • Ekonomik sonuçları örnekler • “Kanlı Su” filmini tartışır • Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin siyasal eşitsizliğe dönüşümünü tartışır • Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin ekonomik sonuçlarını tartışır • Cam tavan kavramını tanımlar • Mesleki ve dikey ayrışmayı tanımlar “Kanlı Su” (2005) filminin izlenmesi ve derse hazırlık sorularının cevaplanması
12) • Irk kavramını tanımlar • Etnisite kavramını tanımlar • Etnisite ve ırk kavramlarını ayırt eder • Irka dayalı eşitsizliğin maddi ve maddi olmayan sebeplerini tartışır • “Amerikan Tarihi X” filmini tartışır • Irk kavramının sosyal temellerini inceler • Etnisite kavramının sosyal temellerini inceler • Irk ve etnisite kavramı arasındaki ilişkiyi tartışır • Irka dayalı eşitsizliğin sebep olduğu sonuçları tartışır • Irka dayalı eşitsizliğin maddi ve maddi olmayan sebeplerini tartışır • Irka dayalı eşitsizliğin maddi ve maddi olmayan sonuçlarını tartışır • Irkçılığı tanımlar “Amerikan Tarihi X” (1998) filminin izlenmesi ve derse hazırlık sorularının cevaplanması
13) • Ekonomik, siyasal, toplumsal cinsiyete ve ırka dayalı eşitsizliklerin birbirleriyle olan etkileşimini tartışır • Milyoner filmini tartışır • Ekonomik eşitsizliği örnekler • Siyasal eşitsizliği örnekler • Toplumsal cinsiyete dayalı eşitsizliği örnekler • Irka dayalı eşitsizliği örnekler • Eşitsizliğin maddi ve maddi olmayan sebeplerini hatırlar • Eşitsizliğin bireysel ve sistemsel sebeplerini tartışır • Farklı eşitsizlik türlerinin birbirleriyle etkileşimini inceler • Eşitsizlik döngüsünü inceler • Grup sunumu “Milyoner” (2008) filminin izlenmesi ve derse hazırlık sorularının cevaplanması
14) • Farklı eşitsizlik türleri ile mücadele yöntemlerini tartışır • Eşitsizliğin farklı sebepleri ile mücadele yöntemlerini tartışır • Eşitsizlik döngüsünün nasıl kırılacağını tartışır • Eşitsizlik döngüsünün nasıl kırılacağını örnekler • Eşit toplum yaratma ihtimallerini tartışır • Eşitsizlik türlerini hatırlar • Eşitsizlik döngüsünü hatırlar • Eşitsizlik türleri ile mücadele yöntemlerini tartışır • Eşitlikçi bir toplumun nasıl yaratılabileceğini tartışır • Eşitlikçi toplum ihtimallerini örnekler Ders materyallerinin gözden geçirilmesi, final sınavına hazırlık
15) • Öğrenilen bilgileri final sınavı ile test eder • Gücün yüzlerini karşılaştırır • Gücün kaynakları ve eşitsizliğin sebepleri arasındaki ilişkiyi tartışır • Eşitsizliğin sonuçlarını örnekler • Eşitlikçi bir toplum yaratma imkanını tartışır • Gücün yüzlerini hatırlar • Gücün yüzlerini örnekler • Ekonomik eşitsizliğin siyasi eşitsizliğe yol açmasını örnekler • Toplumsal cinsiyet eşitsizliğin ekonomik eşitsizliğe yol açmasını örnekler • Irka dayalı eşitsizliğin siyasi eşitsizliğe yol açmasını örnekler • Farklı eşitlikçi toplum modellerini tartışır

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gregg M. Olsen, Power and Inequality: A Comparative Introduction, 2010
Oxford University Press ISBN-10: 0195444000

Ali Şafak Balı “Çokkültürlülük ve Sosyal Adalet” (2011) Çizgi Kitabevi ISBN : 9789758156405
Diğer Kaynaklar: Yok-None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar.
2) Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar.
3) Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar.
4) Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar.
5) Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar.
6) Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar.
7) Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar.
8) Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar.
9) Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. 5
2) Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. 5
3) Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. 5
4) Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. 5
5) Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. 5
6) Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. 5
7) Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. 5
8) Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. 5
9) Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Proje 15 45
Ara Sınavlar 15 45
Final 15 45
Toplam İş Yükü 180