IRL434 Minority Rights İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Uluslararası İlişkiler (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Uluslararası İlişkiler (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IRL434
Ders İsmi: Minority Rights
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Uzmanlık Alanı Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. UMUT AZAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencileri azınlık hakları ve ayrımcılık kavramları ile tanıştırmayı; azınlık haklarının ulusal ve uluslararası mekanizmaları hakkında anlayış ve bilinçlerini geliştirmeyi; Türkiye’deki dinsel, etnik ve dile dayalı azınlıkların geçmişteki ve bugünkü statü ve konumlarını incelemeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Azınlık Kavramı; “Azınlık Haklarının Korunması” Kavramı; Batı Avrupa’Da Ulus-Devletin Oluşumu ve Azınlıklar; Azınlık Kimliği; Azınlıklar ve Devlet; Azınlık Hakları ve İnsan Hakları; Azınlık Bilinci; Ulusal Azınlıklar; Osmanlı İmparatorluğu’nda Azınlık Kavramı; “Millet” Sistemi; Azınlıklar ve Lozan Antlaşması; Kemalist Rejimin Azınlıklara Yaklaşımı; Türkiye’de Çok Partili Sistem ve Azınlıklar; Osmanlı Türkiye Tarihinde Kürt Azınlıklar; Osmanlı Türkiye Tarihinde Ermeni Azınlıklar; Osmanlı Türkiye Tarihinde Rum Azınlıklar; Osmanlı Türkiye Tarihinde Yahudi Azınlıklar; AB Uyum Süreci Reformları ve Türkiye’d Azınlıklar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Azınlık hakları alanındaki temel kavramlar ile tanışır.
2) • Azınlık haklarının ulusal ve uluslararası mekanizmalarını tespit eder.
3) • Türkiye’deki azınlıkların statülerindeki tarihsel dönüm noktalarını belirler.
4) • Develop awareness of discrimination against religious, ethnic and linguistic minorities.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersin içeriğini açıklar. • Ders kitapları ile tanışır. • Ders programını açıklar. • Ekstra ders materyallerini sıralar. • Not ve değerlendirme sistemini açıklar. • İzlek içeriği ile tanışır. • Ders kitapları ve yazarlarının önemini açıklar. • Ders konularını sıralar. • Ekstra ders materyallerinin nasıl kullanılacağını açıklar. • Not ve değerlendirme yöntemini tarif eder. İzleğin incelenmesi.
2) • Dünyada azınlık kavramını tanımlar. • “Azınlık haklarının korunması” kavramını açıklar. • Batı Avrupa’da ulus-devletin oluşumu ve azınlıklar arasında bağlantı kurar. • Azınlıklar konusunda Osmanlı ve Türkiye’nin konumunu inceler. • Soğuk savaş sonrası azınlık haklarıyla ilgili önemli gelişmeleri listeler. • Batı’da ve diğer yerlerde “azınlık” kavramını inceler. • “Azınlık haklarının korunması” fikrini ve sonuçlarını tartışır. • Batı Avrupa’da ulus-devletin oluşumu ve azınlıklar arasındaki bağlantıyı açıklar. • Osmanlı ve Türkiye ile Batı’yı azınlıklar açısından karşılaştır. • Soğuk savaş sonrasında azınlık hakları konusundaki gelişmeleri inceler. Oran (2011), s. 17-37.
3) • Azınlık kimliği kavramını tanımlar. • Azınlık-devlet ilişkisini tartışır. • Millet’in inşası ve azınlıklar meselesini ilişkilendirir. • Azınlık haklarını insan hakları çerçevesinde açıklar. • Azınlık haklarının nasıl uygulandığını inceler. • Azınlık kimliği kavramının ortaya çıkışını açıklar. • Azınlıkların devletlerle ilişkilerini inceler. • Kan ve toprak temelli milliyetçi yönelimleri azınlıklar meselesi açısından karşılaştırır. • Azınlık haklarını insan hakları çerçevesinde negatif ve pozitif haklar olarak yorumlar. • Ayrımcılığın önlenmesi ve azınlıkların korunması konularını inceler. Oran (2011), s. 37-63.
4) • Azınlıkları “tanıma”nın önemini açıklar. • Tanınmış ve tanınmamış azınlıklara örnekler verir. • Azınlık bilincinin önemini ayırt eder. • “Ulusal azınlıklar” kavramını inceler. • Tam eşitlik, geniş özgürlük ve özel haklar kavramlarını ayrıştırır. • Azınlıkların “tanınma” konusunu açıklar. • Tanınmış ve tanınmamış azınlık örneklerini sıralar. • Azınlık hakları alanında, azınlık bilinci meselesinin rolünü açıklar. • “Ulusal azınlıklar” kavramını tanımlar. • Tam eşitlik, geniş özgürlük ve özel haklar statüleri arasındaki farkları tartışır.
5) • Osmanlı İmparatorluğu’nda azınlık kavramının ortaya çıkışını açıklar. • Millet sistemini tanımlar. • Azınlıkların tanınma sürecindeki önemli gelişmeleri listeler. • Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerini azınlıklara yaklaşım açısından karşılaştırır. • Dile dayalı, dinsel ve etnik azınlıkları birbirinden ayırır. • Osmanlı İmparatorluğu’nda azınlık kavramını inceler.. • Azınlık konusunun arkaplanı olarak, geleneksel Osmanlı millet sistemini açıklar. • Osmanlı İmparatorluğu’nda azınlıkların tanınma sürecindeki önemli gelişmeleri belirtir. • Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerindeki azınlıklar konusundaki süreklilik ve kopuşları tartışır. • Osmanlı İmparatorluğu’ndaki dil, din ve etnik temelli azınlıkları karşılaştırır. Oran (2011), s. 63-83
6) • Lozan Antlaşması’nın önemini belirtir. • Lozan Antlaşması’na göre azınlık kavramını tanımlar. • Lozan Antlaşması’nın azınlıklarla ilgili maddelerini sıralar. • Lozan Antlaşması’ndaki azınlık tanımının dezavantajlarını açıklar. • Lozan Antlaşması’na göre azınlık haklarını sıralar. • Türkiye’de azınlıkların statüsü açısından Lozan Antlaşması’nın önemini açıklar. • Lozan Antlaşması’nda belirtilen azınlık tanımını açıklar. • Lozan Antlaşması’nın Türkiye’de azınlıklarla ilgili maddelerini inceler. • Lozan Antlaşması’nın azınlıklar konusu açısından sınırlarını tartışır. • Lozan Antlaşması’na göre gayrimüslim azınlıkların haklarını belirtir. Oran (2011), s. 83-104.
7) • Tek-parti rejiminin azınlıklara olan etkisini açıklar. • Kemalist rejimin azınlıklara yaklaşımını inceler. • Jön Türk ve Kemalist elitlerin demografik politikalarını karşılaştırır. • 1920’ler ve 1930’lardaki milliyetçi politikaların azınlıklara etkisini inceler. • Laiklik ilkesinin azınlık hakları konusu ile ilgisini kurar. • Tek-parti rejiminin azınlıklar açısından sonuçlarını özetler. • Kemalist rejimin azınlıklara yaklaşımına örnekler verir. • Cumhuriyet dönemi ile önceki dönemi demografik mühendislik ve ulusun homokenleştirilmesi açısından kıyaslar. • “Vatandaş Türkçe konuş” kampanyası milliyetçi ve ayrımcı bir politika olarak açıklar. • Devletin laiklik politikaları ile azınlıklara yönelik uygulamaları arasındaki ilişkiyi tartışır.
8) • Dönem arası sınavı ile öğrencinin aşağıdaki kapasiteleri ölçülür: • Temel kavramların anlamını belirtme. • Azınlık ve azınlık hakları kavramlarının, ulus-devletin oluşumu ile bağlantısını kurma. • Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerindeki azınlık statüsünü ayırt eder. • Türkiye’de azınlıkların statüsü için Lozan Antlaşması’nın önemini açıklama. • Azınlık haklarının tek-parti dönemindeki uygulamaya nasıl yansıdığını tartışma. • Dönem arası sınavı ile öğrencinin aşağıdaki kapasiteleri ölçülür: • Azınlık, azınlık hakları, tanıma gibi temel kavramları tanımlama. • Azınlık ve azınlık hakları kavramlarını ulus-devlet ve milliyetçilik bağlamında açıklama. • Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde azınlıkların statülerini karşılaştırma. • Lozan Antlaşması’nın Türkiye’de azınlıkların statü ve hakları konusunda belirleyici olma durumunu açımlama. • Tek-parti döneminde azınlık haklarının nasıl uygulandığını açıklama.
9) • Çok-partili sistemin azınlıklara olan etkisini açıklar. • Çok-partili dönemde farklı hükümetlerin azınlıklara yaklaşımını inceler. • Tek-parti dönemi ve çok-partili dönemdeki ayrımcı politikaları karşılaştırır. • Dış politikanın azınlıklar üzerindeki etkisini inceler. • Demokratikleşme sürecinin azınlık hakları konusu ile ilgisini kurar. • Çok-partili sistemin azınlıklar açısından sonuçlarını özetler. • Çok-partili dönemde farklı hükümetlerin azınlıklara yaklaşımına örnekler verir. • Tek-parti dönemi ve çok-partili dönemdeki azınlıklara yönelik politikaları ayrımcılık açısından kıyaslar. • Uluslararası siyasetin azınlıklar üzerinde nasıl baskılar yaratabildiğini açıklar. • Demokratikleşme süreci ile devletin azınlıklara yönelik uygulamaları arasındaki ilişkiyi tartışır.
10) • Osmanlı-Türkiye tarihinde Kürtlerin konumunu açıklar. • Jön Türk dönemindeki değişen etnik dinamiklerin Kürtler üzerindeki etkisini inceler. • Lozan Antlaşması’nın Kürtler açısından anlamını açıklar. • Tek-parti döneminde devletin Kürtlere yönelik politikalarını özetler. • Çok-partili dönemde devletin Kürtlere yönelik politikalarına örnekler verir. • Osmanlı-Türkiye tarihinde Kürtlerin azınlık olarak konumunu ve devletle olan ilişkisini özetler. • Jön Türk döneminde milliyetçi akımların Kürtler ve devletin onlara yaklaşımı üzerindeki etkisini açıklar. • Kürtlerin Lozan Antlaşması’ndan sonraki konumlarını değerlendirir. • Tek-parti rejiminin Kürtlere yönelik ayrımcı politikalarını tarif eder. • Çok-partili dönemde devletin Kürtlere yönelik ayrımcı politikalarını sıralar.
11) • Osmanlı-Türkiye tarihinde Rumların konumunu açıklar. • Jön Türk dönemindeki değişen etnik dinamiklerin Rumlar üzerindeki etkisini inceler. • Lozan Antlaşması’nın Rumlar açısından anlamını açıklar. • Tek-parti döneminde devletin Rumlara yönelik politikalarını özetler. • Çok-partili dönemde devletin Rumlara yönelik politikalarına örnekler verir. • Osmanlı-Türkiye tarihinde Rumların azınlık olarak konumunu ve devletle olan ilişkisini özetler. • Jön Türk döneminde milliyetçi akımların Rumlar ve devletin onlara yaklaşımı üzerindeki etkisini açıklar. • Rumların Lozan Antlaşması’ndan sonraki konumlarını değerlendirir. • Tek-parti rejiminin Rumlara yönelik ayrımcı politikalarını tarif eder. • Çok-partili dönemde devletin Rumlara yönelik ayrımcı politikalarını sıralar.
12) • Osmanlı-Türkiye tarihinde Ermenilerin konumunu açıklar. • Jön Türk dönemindeki değişen etnik dinamiklerin Ermeniler üzerindeki etkisini inceler. • Lozan Antlaşması’nın Ermeniler açısından anlamını açıklar. • Tek-parti döneminde devletin Ermenilere yönelik politikalarını özetler. • Çok-partili dönemde devletin Ermenilere yönelik politikalarına örnekler verir. • Osmanlı-Türkiye tarihinde Ermenilerin azınlık olarak konumunu ve devletle olan ilişkisini özetler. • Jön Türk döneminde milliyetçi akımların Ermeniler ve devletin onlara yaklaşımı üzerindeki etkisini açıklar. • Ermenilerin Lozan Antlaşması’ndan sonraki konumlarını değerlendirir. • Tek-parti rejiminin Ermenilere yönelik ayrımcı politikalarını tarif eder. • Çok-partili dönemde devletin Ermenilere yönelik ayrımcı politikalarını sıralar. Oran (2011), s. 151-163.
13) • Osmanlı-Türkiye tarihinde Yahudilerin konumunu açıklar. • Jön Türk dönemindeki değişen etnik dinamiklerin Yahudiler üzerindeki etkisini inceler. • Lozan Antlaşması’nın Yahudiler açısından anlamını açıklar. • Tek-parti döneminde devletin Yahudilere yönelik politikalarını özetler. • Çok-partili dönemde devletin Yahudilere yönelik politikalarına örnekler verir. • Osmanlı-Türkiye tarihinde Yahudilerin azınlık olarak konumunu ve devletle olan ilişkisini özetler. • Jön Türk döneminde milliyetçi akımların Yahudiler ve devletin onlara yaklaşımı üzerindeki etkisini açıklar. • Yahudilerin Lozan Antlaşması’ndan sonraki konumlarını değerlendirir. • Tek-parti rejiminin Yahudilere yönelik ayrımcı politikalarını tarif eder. • Çok-partili dönemde devletin Yahudilere yönelik ayrımcı politikalarını sıralar. Oran (2011), s. 116-151
14) • AB uyum paketleri kapsamında azınlık hakları ile ilgili reformları sıralar. • 2001 ve 2004 anayasa reformlarını özetler. • Reformların uygulanmasındaki sorunları inceler. • Anadilde eğitim ve yayın konusundaki reformları açıklar. • Gayrimüslim vakıflarınla ilgili reformların uygulanışını özetler. • AB uyum sürecinin azınlık hakları konusundaki olumlu etkisini açıklar. • AB uyum paketleri kapsamında 2001 ve 2004 anayasa reformlarının getirdiği başlıca yenilikleri listeler. • Yasal reformların uygulanma aşamasında karşılaşılan engellere örnek verir. • Anadilde eğitim ve yayın konusundaki reformları ve uygulama sorunlarını özetler. • Gayrimüslim vakıfların reformların uygulanışı sırasında karşılaştığı engelleri sıralar.
15) • Final sınavında öğrencilerin aşağıdaki konulardaki kapasitesi değerlendirilir: • Temel kavramların anlamını belirtme. • Azınlık ve azınlık hakları kavramlarının, ulus-devletin oluşumu ile bağlantısını kurma. • Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerindeki azınlık statüsünü ayırt eder. • Türkiye’de azınlıkların statüsü için Lozan Antlaşması’nın önemini açıklama. • Azınlık haklarının tek-parti dönemindeki uygulamaya nasıl yansıdığını tartışma. • Azınlık haklarının çok-partili dönemdeki uygulamaya nasıl yansıdığını tartışma. • Türkiye’de azınlıklara yönelik ayrımcı politikaları sıralama. • AB uyum paketleri kapsamında azınlık hakları konusundaki reformları açıklama ve reformların uygulanışını inceleme. • Final sınavında öğrencilerin aşağıdaki konulardaki kapasitesi değerlendirilir: • Azınlık, azınlık hakları, tanıma gibi temel kavramları tanımlama. • Azınlık ve azınlık hakları kavramlarını ulus-devlet ve milliyetçilik bağlamında açıklama. • Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde azınlıkların statülerini karşılaştırma. • Lozan Antlaşması’nın Türkiye’de azınlıkların statü ve haklarını konusunda belirleyici olma durumunu açımlama. • Tek-parti döneminde azınlık haklarının nasıl uygulandığını açıklama. • Çok-partili dönemde azınlık haklarının nasıl uygulandığını açıklama. • Türkiye’de azınlıklara yönelik ayrımcılık konusunda örnekler verme. • AB uyum paketleri kapsamında azınlık hakları konusundaki reformları sıralama.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Rasim Özgür Dönmez and Pınar Enneli, Societal Peace and Ideal Citizenship for Turkey, Lexington Books, 2011. ISBN-13: 978-0739149201 / ISBN-10: 0739149202

Baskın Oran, Türkiye’de Azınlıklar: Kavramlar, Teori, Lozan, İç Mevzuat, İçtihat, Uygulama, 7. Baskı, İstanbul: İletişim Yay., 2015. ISBN: 9789750502996
Diğer Kaynaklar: Yok-None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar.
2) Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar.
3) Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar.
4) Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar.
5) Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar.
6) Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar.
7) Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar.
8) Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar.
9) Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar.
2) Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar.
3) Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar.
4) Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar.
5) Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar.
6) Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar.
7) Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar.
8) Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar.
9) Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Ara Sınavlar 15 60
Final 15 60
Toplam İş Yükü 165