ITRD301 International Trade Modelsİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Diş Hekimliği ( İngilizce )Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diş Hekimliği ( İngilizce )
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ITRD301
Ders İsmi: International Trade Models
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BÜLENT HOCA
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SEDA KEKLİK
Prof. Dr. AYLİN SOYDAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencileri uluslararası ticaret dünyasının gittikçe rekabetçi hale gelen dünyası için hazırlamaktır. Bu dersin vurgusu uluslararası ticaretin kavram ve teorileri üzerindedir. Öğrenciler uluslararası ticaret teorileri, uluslararası finansın kavramlarını (ödemeler dengesi, döviz piyasası, para sistemleri) tanımlayabilir ve açıklayabilirler.
Dersin İçeriği: Bu dersin sonunda öğrenciler şunları yapabilecekler:
• Dünya ticaretinin karakteristiklerini tanımlama.
• Ticaretin ana teorilerini hatırlama, açıklama ve karşılaştırma.
• Ticaret teorilerinin sonuçlarını etikle ilişkisini hatırlama, açıklama ve karşılaştırma.
• Ödemeler dengesi kavramlarını, teorilerini tanımlama ve açıklama
• Döviz piyasalarını ve para sistemlerini listeleme ve tarif etme.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Dünya ticaretinin özelliklerini tanımlamak
2) • Ana ticaret teorilerini hatırlamak, açıklamak ve karşılaştırmak
3) • Ticaret teorilerinin sonuçlarını ve etik ile olan ilişkilerini hatırlamak, açıklamak ve karşılaştırmak
4) • Ödemeler dengesi kavram ve teorilerini tanımlamak ve açıklamak
5) • Döviz piyasalarını ve para sistemlerini listeleyin ve tanımlayın.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Müfredat. • Uluslararası iktisatçıların üzerinde çalıştıkları soruları örnekler. • Ulusal ekonomilerin özelliklerini tanımlayın. • Başlıca ihraç eden ve ithal eden ülkeleri listeleyin. • Uluslararası ticaretin yönünü açıklamak Review the Syllabus. Complete the Library Orientation Course. Instructor to verify completion. Read chapter 3 of Gerber (2014, pp.45-70). Read chapter 2 of Husted and Melvin (2013, pp.45-64).
2) • Metodolojik ilkleri anlayın. • Genel denge modelini açıklar. • Autarky modelinin varsayımlarını listeleyin. • Modelin çözümünü anlayın. Do in Pearson MyLab the Quiz Chapter 0 and Chapter 1.
3) • Tüccarlığın tarihsel koşullarını açıklayın. • Tüccarlık eleştirisini açıklayın. • Ticaret için bir temel olarak mutlak avantajı açıklayın. • Mutlak avantaj teorisini örnekler. • Ticaretten elde edilen kazanımları tartışın. Lecture. Participate in a forum. Group discussions.
4) • Karşılaştırmalı üstünlüğü ticarete temel olarak açıklayın. • Karşılaştırmalı üstünlük teorisini örnekler. • Klasik modelin genel denge çözümünü örnekler. • Ticaretten elde edilen kazanımları tartışın. Read chapter 4 of Gerber (2014, pp.71-100). Do in Pearson MyLab the Quiz Chapter 3.
5) • Heckscher-Ohlin (HO) Modelinin temel varsayımlarını anlayın. • Faktör donanımını ve faktör yoğunluğunu tanımlayın. • HO Teoremini açıklayın. • HO Modelinde dengeyi gösterin Lecture. Participate in a forum. Group discussions.
6) • Yeni HO teoremlerini listeleyin. • Rybczynski teoremini anlayın. • Faktör fiyat eşitleme teoremini açıklar. • Stolper-Samuelson teoremini tanımlayın. Read chapter 5 of Husted and Melvin (2013, pp.114-134). Do in Pearson MyLab the Quiz Chapter 4.
7) • HO modelinin testlerini listele. • Giriş-çıkış tablosunu tanımlayın • Leontief paradoksunu özetleyin. • Leontief paradoksunun etkilerini tartışın. Read chapter 5 of Gerber (2014, pp.62-93).
8) • Ürün döngüsü teorisini açıklamak • Endüstri içi ticareti tanımlayın. • İç ve dış ölçek ekonomilerini tanımlayın. • Yeni Ticaret Teorisini açıklayın. Do in Pearson MyLab the Quiz Chapter 5.
9) • Uluslararası ticaretin yönünü açıklamak • Ticaret için bir temel olarak mutlak avantajı açıklayın. • Karşılaştırmalı üstünlüğü ticarete temel olarak açıklayın. • Rybczynski teoremini anlayın. • Faktör fiyat eşitleme teoremini açıklar. • Stolper-Samuelson teoremini tanımlayın. • Leontief paradoksunu özetleyin. • Ölçek ekonomileri gibi endüstri içi ticaret ve piyasa kusurlarını tanımlamak • Yeni Ticaret Teorisini açıklayın. Read chapter 9 of Gerber (2014, pp.197-228).
10) BOP Muhasebesini tanımlayın. • Mevcut hesap girişlerini listeleyin. • Cari hesap ölçülerini tanımlayın. • Cari hesap bakiyelerini hesaplayın. Lecture. Participate in a forum. Group discussions.
11) • Finansal hesap girişlerini listeleyin. • Farklı tipte sermaye akışlarını tanımlayın. • Farklı sermaye akışlarını karşılaştırın. • Cari hesap, finansal hesap ve uluslararası rezervler arasındaki ilişkiyi tanımlayın. Read chapter 10 of Gerber (2014, pp.229-266). Do in Pearson MyLab the Quiz Chapter 9.
12) • Döviz bulundurma nedenlerini listeleyin ve açıklayın. • Döviz piyasasını tanımlayın. • Spot pazarı tanımlayın. • İleri piyasayı tanımlayın. • Vadeli işlem piyasasını tanımlayın. Read chapter 11 of Gerber (2014, pp.267-294). Read chapter 16 of Husted and Melvin (2013, pp.331-347). Do in Pearson MyLab the Quiz Chapter 10.
13) • Farklı döviz rejimlerinde döviz değişimlerini açıklayın. • Döviz kurundaki değişimin cari işlemler dengesi üzerindeki etkilerini tartışın. • Marshall-Lerner koşulunu tanımlayın • Döviz kuru geçişini açıklayın. Lecture. Participate in a forum. Group discussions
14) • Cari hesaba esneklik yaklaşımını açıklayın. • Esneklikleri ve J eğrilerini tanımlayın. • Devalüasyonlardan elde edilen kanıtları açıklayın. • Absorpsiyon yaklaşımını açıklar. Do in Pearson MyLab the Quiz Chapter 11.
15) • Final Sınavı • Mutlak avantajı, karşılaştırmalı üstünlüğü ve faktör donanımını açıklayın. • Ölçek ekonomileri gibi endüstri içi ticaret ve piyasa kusurlarını tanımlayın. • Yeni Ticaret Teorisini açıklayın. • Cari hesap ve finansal hesap girişlerini listeleyin. • BOP önlemlerini tanımlayın. • Döviz piyasası türlerini tanımlayın. • Cari hesap teorilerini açıklayın. None

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uluslararası İktisat
Yazar: Halil Seyidoğlu
Yayıncı: Güzem Can Yayınları, 20.Baskı, 2015
ISBN: 975-7516-10-4
Diğer Kaynaklar: yok

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 90
Ara Sınavlar 1 12
Final 1 21
Toplam İş Yükü 168