Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Türk Gümrük Mevzuatının hiyerarşik yapısını anlatır
• Dış ticarette istatistiklerin önemini anlatır.
• Gümrük vergilerinin toplanması esaslarını açıklar.
• İthalat ve ihracat Rejim düzenlemelerindeki etkisini açıklar.
• Uluslararası ambargolar ve gümrüklerdeki uygulama detayları. |
Örnek olaylarla dersin pekiştirilmesi. |
2) |
• Karar ve gümrük statüsü .
• Gümrük yükümlülüğü ve gümrük vergileri detaylandırılır..
• Eşyanın gümrüğe sunulması ve onaylanmış bir işlem veya kullanıma tabi olmasını anlatır.
• Risk kavramı ve Risk Kontrol Yönetimi açıklanır.
|
none |
3) |
• Türk gümrük tarife cetvelinin yapısını açıklar .
• Tarife sınıflandırmasının temel prensiplerini anlatır.
• Tarife yorum kurallarına değinir..
• Bağlayıcı tarife bilgisi ve detaylarını anlatır.
|
Örnek olaylarla tarifenin önemi pekiştirilir. |
4) |
• Gümrük rejimlerini açıklar, rejimler arasındaki farklılıkları karşılaştırır.
• Ekonomik etkili gümrük rejimlerini anlatır.
• Gümrük rejimleriyle diğer gümrükçe onaylanmış işlem ve kullanımlar arasındaki farkı karşılaştırır.
• Eşyanın rejime giriş şartlarını detaylandırır
|
Örnek olayların gözden geçirilmesi.
Grup tartışmaları.
|
5) |
• Yazılı, sözlü ve tasarruf yoluyla beyan şekillerini karşılaştırır.
• Beyanname yerine geçen belgeler anlatılır.
• Beyannameye eklenecek belgeler anlatılır.
• Beyannamenin tabi olduğu gümrük rejimine göre kontrolünde esas alınacak bilgiler anlatılır.
• Beyanname kontrolündeki hatlar (Mavi, Kırmızı, Sarı ve Yeşil) karşılaştırılır.
|
Örnek olaylarla dersin pekiştirilmesi.
Grup tartışmaları.
|
6) |
ümrüğün amacı, kontrol yöntemleri ve fonksiyonlarını açıklar.
• Uluslararası mal hareketlerinin izlerken, gümrük idaresinin nasıl koordinasyon merkezi olduğunu açıklar.
• Neden armonize sistemin nasıl olşutuğunu, sınıflandırmanın neden tek bir çatı altında toplanması gerektiğinin sebeplerini açıklar.
• Bağlayıcı tarife bilgisinin neden gerektiği, nasıl alınacağı ve hangi durumlarda iptal edileceğini açıklar.
• Beyannameye rejimlere göre hangi belgelerin ekleneceğini açıklar.
• Beyannamede değişiklik ve beyanname iptalinin şartlatını anlatır.
|
Midterm |
7) |
• Basitleştirilmiş usul yöntemlerini detaylandırır.
• Eksik beyan, Basit beyan ve Kayıt yoluyla beyanın açıklamaları yapılır.
• Eşyanın beyanından sonra kontrolü uygulamasına açıklık getirir
|
|
8) |
• Neden menşei gereklidir sorusunu açıklar.
• Hangi durumların varlığı halinde eşyanın menşe kazanacağını açıklar.
• Menşei kazandırmayan eylem ve işçilikleri açıklar.
• Tümüyle bir ülkede üretilen eşya ile üretimi birden fazla ülkede gerçekleştirilen eşyanın menşei belirlenmesindeki detayları açıklar.
• Tekstil ürünleri ve tekstil olmayan ürünler için menşei kurallarını tarif eder.
• Menşei şahadetnamesini açıklar ve ibrazının isteğe bağlı olduğu durumlara açıklık getrir.
• PAMK ve PAAMK çapraz kümülasyon sistemlerini açıklar.
|
|
9) |
• Spesifik ve advalorem vergilendirmeyi anlatır.
• GATT’ın 7. Maddesi ve Kıymet Sözleşmesini açıklar.
• Aynı eşyanın satış bedeli yönetmini anlatır.
• Benzer eşyanın satış bedeli yönemini anlatır.
• İndirgeme yöntemini anlatır.
• Hesaplanmış kıymet yöntemini anlatır.
• Son yöntemi anlatır. |
|
10) |
• Antrepoyu tanımlar, antreponun avantajlarını anlatır.
• Özel ve genel antrepo tiplerini tanımlar, kullanım amaçlarına göre özel antrepoların farklarını açıklar.
• Antrepolar için özel durumları anlatır, özel donanım gerektiren durumları belirler.
• İzinle antrepoya konulabilecek eşyaları listeler.
• Gümrük antrepo rejimini anlatır.
• Antrepo ve geçici depolama yeri açma şartları ve izin gerekliliklerini anlatır.
|
|
11) |
• Türkiye’de hızlı kargo taşımacılığının gelişimini anlatır.
• Yasal dayanak ve mevzuat kalemlerini listeler.
• Bedelli ve bedelsiz beyan şekillerini anlatır.
• Şahıs gönderilerinin beyan şekli ve farklı vergilendirme sistemini açıklar.
• Risk değerlendirmeleri ve varış öncesi beyan uygulamasına dayalı sınıflandırmayı açıklar.
• X-ray kontolleri ve fiziki muayene süreçleri anlatılır.
• E-ticarete konu gönderilerde sıkça yapılan hataları ve önemli detayları
açıklar.
• Bedelli ihracat ETGB’lerinde vergi iade avantajı, maliyet avantajı ve bürokratik işlem avantajlarını detaylandırır.
|
|
12) |
• İthalat aşamasında değerine bakılmaksızın istisna olarak kabul edilecek ürünlerin neler olabileceğini tartışır.
• Hızlı kargo yoluyla ETGB kapsamında yapılan taşımalara ilişkin, beyan şekli, temsil ve temsilci bağlamında hangi eşyaların yetki taşınabileceğini tartışır.
• Basitleştirilmiş usulde ETGB kapsamında yapılacak ihracatın önemini ve avantajlarını tartışır.
• Antrepo ve geçici depolama yeri arasındaki farkları anlar.
• Menşein önemini anlar ve niçin gerekli olduğunu açıklar.
• Hangi durumların varlığı halinde eşyanın menşe kazanacağını, hangi eylem ve işçiliklerin menşei kazandırmayacağını tartışır.
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
3 |
2) |
- Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
4 |
3) |
- Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
5 |
4) |
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
- Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
- Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
3 |
5) |
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
4 |
6) |
- Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
4 |
7) |
- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
2 |
8) |
- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
2 |
9) |
- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
-Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
3 |
10) |
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
-Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
3 |
11) |
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
4 |
12) |
- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
4 |