Spor Yöneticiliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ITRD408 | ||||||||
Ders İsmi: | Current Issues in International Trade | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇEN AYDINBAŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin uluslararası ticaret ve küresel ekonomik dinamiklerin temel kavram ve teorilerini anlamalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | - Uluslararası Ticaretin Temel Kavramlarını Anlamak: Uluslararası ticaretin tarihsel gelişimini ve küresel ticaretin önemini anlamak, ticaret teorilerinin ve ilkelerinin nasıl işlediğini öğrenmek. - Küreselleşme ve Ekonomik Entegrasyon Süreçlerini Anlamak: Küreselleşmenin boyutlarını, teorilerini ve süreçlerini anlayarak ekonomik entegrasyonun etkilerini analiz edebilmek. Küresel ekonomideki yeni güç dinamiklerini (Asya Kaplanları, BRICS Ülkeleri vb.) tanıyabilme. - Ticaret Politikaları ve Kısıtlamalar: Dış ticarette korumacı politikaları ve kısıtlamaları (tarifeler, kotalar, tarife dışı engeller) analiz edebilmek. Ticaret göstergeleri ve endeksleri hakkında yorum yapabilmek. - Serbest Ticaretin Önündeki Engelleri Anlamak: GATT, DTÖ ve serbest ticaret anlaşmalarının küresel ticaretteki rolünü anlamak. Serbest ticaretin gelişmekte olan ülkeler üzerindeki etkilerini tartışabilmek. - Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi: Lojistik süreçleri, taşıma modları ve tedarik zinciri yönetimini anlamak. Küresel lojistik süreçleri, taşımacılık sigortası ve güvenliğini analiz edebilme. - Döviz Kurları ve Uluslararası Ticaret Arasındaki İlişkiyi Anlamak: Döviz kurlarının ticaret üzerindeki etkilerini açıklamak. Döviz kuru risklerini yönetmek için stratejileri öğrenmek. - Uluslararası Yatırım Akımları ve Krizlerin Etkisi: Doğrudan yabancı yatırımlar ve portföy yatırımları ile ticaret arasındaki ilişkiyi anlamak, uluslararası yatırım akımlarının ekonomik etkilerini ve krizlerin etkilerini tartışabilmek. - Politik Riskler ve Uluslararası Ticaret: Politik risklerin ve korumacılığın ticaret üzerindeki etkilerini analiz edebilmek. - Güncel Sorunlar ve Ticaretin Geleceği:Kur savaşları, ticaret savaşları ve salgın hastalıkların uluslararası ticaret üzerindeki etkilerini tartışabilmek. Dijital para birimleri, blockchain teknolojisi ve e-ticaretin geleceği hakkında bilgi sahibi olmak. - E-Ticaretin Evrimi: E-ticaret türleri, iş modelleri ve gelecek trendleri hakkında bilgi edinmek. E-ticaret platformlarının, ödeme sistemlerinin ve lojistik yazılımlarının işleyişini anlamak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Uluslararası Ticaret, Küreselleşme ve Ekonomik Entegrasyon: Teoriler, Süreçler ve Yeni Güç Dinamikleri | - |
2) | Dış Ticaret Kısıtlamaları ve Ticaret Politikaları: Tarifeler, Engeller ve Küresel Ticaretin Dinamikleri | - |
3) | Dünya Ticaretinin Serbestleşmesine Yönelik Çabalar ve Antiliberal Politikalar | - |
4) | Uluslararası Ticaret ve Lojistik | - |
5) | Lojistiği Etkileyen Güncel Eğilimler | - |
6) | Uluslararası Lojistik | - |
7) | Lojistiğin Dönüşümü | - |
8) | Vize Sınavı | - |
9) | Sunumlar | - |
10) | Uluslararası Ticarette Güncel Konular: Kur Savaşları, Korumacılık ve Pandeminin Etkileri | - |
11) | Uluslararası Ticaretin Geleceği: Dijital Para Birimleri ve Blockchain Teknolojisi | |
12) | E-Ticaretin Evrimi: İş Modelleri, Platformlar ve Geleceğin Trendleri | - |
13) | İklim Değişikliği ve Uluslararası Ticaret | - |
14) | Genel Tekrar | - |
15) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | - |
Diğer Kaynaklar: | Adalı, Z. (2024). Kısa Vadeli Yabancı Sermaye Akımlarının Türkiye Ekonomisine Etkisi: Ekonometrik Bir Analiz. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Bölümü, Doktora Tezi. Aşcı, M. E. (2019). BRICS Ülkelerinin Küresel Güç Olma Potansiyelleri ve Türkiye. Uluslararası Hukuk ve Sosyal Bilim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 39-60. Aydınbaş, G. (2024). Uluslararası Ticaret ile Kişisel Gelir İlişkisi: Seçilmiş Yükselen Piyasa Ekonomileri İçin Nedensellik Analizi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 165-190. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1327750. Can, E. (2022). Uluslararası İşletmecilik, Teori ve Uygulama, (6. Baskı) Beta Yayınları: İstanbul. Çevik, V. A. (2023). Ekonomik Yaptırımlar ve Uluslararası Ticaretin Silahlaştırılması: Küresel Aktörlerden Örnekler. Akdeniz İİBF Dergisi, 23(2), 219-235. https://doi.org/10.25294/auiibfd.1277473 Develi, A (2020). Yeni uluslararası ticaret rejimi. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Uluslararası İlişkiler ve Stratejik Araştırmalar (ULİSA) Enstitüsü “Institute for International Relations & Strategic Research (IRSR)” Erdinç, Z., & Aydınbaş, G. (2021). An Evaluation on Foreign Trade and Intelligent Logistics Relation. Journal of Current Researches on Business and Economics, 11 (1), 159-182. doi: 10.26579/jocrebe.97. Ersoy, M., & Aydınbaş, G. (2025). Sürdürülebilir Kalkınma Bağlamında Yeşil Kent için Yeşil Lojistik: Artvin/Hopa Üzerine Bir Değerlendirme. Fiscaoeconomia, 9(1), 686-708. https://doi.org/10.25295/fsecon.1577972 Karabulut, A. N. (2004). Küreselleşmenin Ticari Hayat Üzerindeki Etkileri. Mevzuat Dergisi, https://www.mevzuatdergisi.com/2004/04a/01.htm Sezer, S. (2023). Rusya-Ukrayna Savaşı’nın Uluslararası Lojistiğe Etkileri. (Eds. Keser Yıldırır, H., Ay, S.). Multidisipliner Bakış Açısıyla Uluslararası Lojistik. Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara. Seyidoğlu, H. (2009). Uluslararası İktisat, Teori ve Uygulama, (Geliştirilmiş 17. Baskı) Güzem Can Yayınları: İstanbul. T.C. Dışişleri Bakanlığı, https://www.mfa.gov.tr/guney-ortak-pazari.tr.mfa |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) Spor yöneticiliği öğrencileri alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmaktadır. | |||||||
2) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmekte ve alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmektedir. | |||||||
3) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etmektedirler. | |||||||
4) Spor yöneticiliği öğrencileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmekte ve alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmektedirler. | |||||||
5) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmekte ve alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmektedirler. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Spor yöneticiliği öğrencileri alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmaktadır. | |
2) | Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmekte ve alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmektedir. | |
3) | Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etmektedirler. | |
4) | Spor yöneticiliği öğrencileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmekte ve alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmektedirler. | |
5) | Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmekte ve alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmektedirler. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 116 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 165 |