UIS202 Siyasal İdeolojilerİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yeni MedyaÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yeni Medya
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UIS202
Ders İsmi: Siyasal İdeolojiler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. UMUT AZAK
Dersi Veren(ler):








Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı günümüz ideolojileriyle ilgili bir giriş yapmaktır. İdeolojilerin ayırt edici nitelikleri ile birlikte zaman içinde geçirdikleri dönüşüm de ele alınacaktır. Uİ 201 Siyasi Düşünce Tarihi dersinde ele alınan temel kavramların üzerinden ideolojilerin oluşumu incelenecektir.
Dersin İçeriği: Siyasal Sistemler ve Hükümet Çeşitleri; Siyasal Kurumlar, Politika Yapma Süreçleri ve Batı Avrupa’da Demokrasi; Dünya Savaşları ve Avrupa Siyaseti; Soğuk Savaş Döneminde Doğu ve Batı Avrupa; 1989’dan bu zamana Avrupa.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Dünya görüşü ve ideolojinin kavramsallaştırılmasını tanımlar
2) • İdeolojilerin evrimini inceler
3) • Temel ideolojileri belirler
4) • Siyasi ideolojilerin önemini tartışır
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersin amaçlarını inceler • Öğrencilerle dersin içeriğini tartışır • İzleği inceler • Temel konuları inceler • Notlandırma politikasını tartışır • Dersin amaçlarını inceler • Öğrencilerle dersin içeriğini tartışır • İzleği inceler • Temel konuları inceler • Notlandırma politikasını tartışır Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 253-266.
2) • Dünya görüşü kavramını tanımlar • Görüş kavramını tanımlar • İdeoloji kavramını tanımlar • İdeoloji kavramının çağrışım ve kullanımlarını inceler • İdeoloji kavramının günümüzdeki geçerliliğini tartışır • Dünya görüşü kavramını tanımlar Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 253-266
3) • Dünya görüşü kavramını tanımlar • Görüş kavramını tanımlar • İdeoloji kavramını tanımlar • İdeoloji kavramının çağrışım ve kullanımlarını inceler • İdeoloji kavramının günümüzdeki geçerliliğini tartışır Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 267-282.
4) • Bir siyasi ideoloji olarak Muhafazakarlığı tanımlar • Muhafazakarlığın temel özelliklerini belirler • Muhafazakarlığın tarihsel evrimini tartışır • Muhafazakarlığın güçlü yanlarını inceler • Muhafazakarlığın zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 283-296.
5) • Türkiye’de liberal ve muhafazakar düşünceyi tanımlar • Türkiye’de liberal ve muhafazakar düşüncenin temel özelliklerini belirler • Türkiye’de liberal ve muhafazakar düşüncenin tarihsel evrimini tartışır • Türkiye’de liberal ve muhafazakar düşüncenin güçlü yanlarını inceler • Türkiye’de liberal ve muhafazakar düşüncenin zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 267-296.
6) • Bir siyasi ideoloji olarak Marksizmi tanımlar • Marksizmin temel özelliklerini belirler • Marksizmin tarihsel evrimini tartışır • Marksizmin güçlü yanlarını inceler • Marksizmin zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 297-314.
7) • Oyun • Marksizmi ve Liberalizmi tartışır • Marksizmin ve Liberalizmin temel özelliklerini tartışır • Marksizmin güçlü yanlarını inceler • Liberalizmin güçlü yanlarını inceler • Marksizmin zayıf yanlarını inceler • Liberalizmin zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 297-314.
8) • Bir siyasi ideoloji olarak Sosyal Demokrasiyi tanımlar • Sosyal Demokrasinin temel özelliklerini belirler • Sosyal Demokrasinin tarihsel evrimini tartışır • Sosyal Demokrasinin güçlü yanlarını inceler • Sosyal Demokrasinin zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 331-346.
9) • Vize sınavı ile öğrenciler değerlendirilir. • Dünya görüşü ve ideolojinin kavramsallaştırılmasını tanımlar • İdeolojilerin evrimini inceler • Temel ideolojileri belirler • Günümüz ideolojilerini belirler • Siyasi ideolojilerin önemini tartışır
10) • Bir siyasi ideoloji olarak Milliyetçiliği tanımlar • Milliyetçiliğin temel özelliklerini belirler • Milliyetçiliğin tarihsel evrimini tartışır • Milliyetçiliğin güçlü yanlarını inceler • Milliyetçiliğin zayıf yanlarını inceler
11) • Bir siyasi ideoloji olarak Faşizmi tanımlar • Faşizmin temel özelliklerini belirler • Faşizmin tarihsel evrimini tartışır • Faşizmin güçlü yanlarını inceler • Faşizmin zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 377-390.
12) • Bir siyasi ideoloji olarak Feminizmi tanımlar • Feminizmin temel özelliklerini belirler • Feminizmin tarihsel evrimini tartışır • Feminizmin güçlü yanlarını inceler • Feminizmin zayıf yanlarını inceler Atılgan ve Aytekin 2012, ss. 347-362
13) • Bir siyasi ideoloji olarak siyasal İslamı tanımlar • Siyasal İslamın temel özelliklerini belirler • Siyasal İslamın tarihsel evrimini tartışır • Siyasal İslamın güçlü yanlarını inceler • Siyasal İslamın zayıf yanlarını inceler Çarkoğlu, A., and B. Toprak. 2006. Değişen Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset. TESEV. http://research.sabanciuniv.edu/5851/1/DegisenTRdeDin-Toplum-Siyaset.pdf
14) • İdeolojilerin sonu tartışmasını inceler • İdeolojileri ve güncel toplumsal hareketleri tartışır • İdeolojilerin evrimini inceler • İdeolojileri ve eklektik toplumsal hareketleri karşılaştırır • İdeolojilerin geleceğini tartışır.
15) • Final Sınavı ile öğrenciler değerlendirilir. • Dünya görüşü ve ideolojinin kavramsallaştırılmasını tanımlar • İdeolojilerin evrimini inceler • Temel ideolojileri belirler • Günümüz ideolojilerini belirler • Siyasi ideolojilerin önemini tartışır

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Atılgan, Gökhan ve E. Attila Aytekin, der. 2012. Siyaset Bilimi. Ankara: Yordam.

Eatwell, Roger, and Anthony Wright, eds. 2011. Contemporary Political Ideologies. London: Pinter Publishers. ISBN: 978-0826451736
Diğer Kaynaklar: Yok-None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Seminer 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 54
Sunum / Seminer 15 30
Ara Sınavlar 15 30
Final 15 44
Toplam İş Yükü 203