UIS402 Ortadoğu'da Siyaset ve Toplumİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Uluslararası Ticaret (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Uluslararası Ticaret (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UIS402
Ders İsmi: Ortadoğu'da Siyaset ve Toplum
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ALI POYRAZ GÜRSON
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders geniş Ortadoğu veya diğer adıyla Ortadoğu ve Kuzey Afrika (ODKA) bölgesinin güncel siyasi ve sosyal konuları hakkında bir değerlendirme yapmayı amaçlamaktadır. Bölge ülkelerinin iç ve dış politika gelişmeleri tarihsel bir perspektiften ele alınacaktır.
Dersin İçeriği: Ortadoğu’nun Haritasını Çizmek; Emperyalizmden Modernizasyona; Sivil Toplum; Güvenlik; Doğu Arap Ülkeleri; Batı Arap Ülkeleri; İsrail, Türkiye ve İran; Körfez Ülkeleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Ortadoğu ve Kuzey Afrika’da siyaset örüntülerini ve genel özellikleri tanımlar
2) • Ortadoğu ve Kuzey Afrika’da Türkiye’nin İkinci Dünya Savaşı’ndan itibaren uluslararası arenada kendini konumlandırma ve yeniden konumlandırma biçimlerini tanımlar
3) • Türkiye’nin diğer ülkelerle olan çatışmaları ve işbirlikleri bakımından kendini uluslararası arenada nasıl konumlandırdığını ve yeniden konumlandırdığını açıklar
4) Ortadoğu ve Kuzey Afrika'daki devletlerin siyasal sistemlerini açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Final Sınavı • Bölgedeki siyasi sistemleri belirler • Bölge devletlerinin dış politikalarını belirler • Ülkelerin tarihi gelişmelerini karşılaştırır • Sekülarizm bakımından dönüm noktalarını tartışır • Siyasal İslam bakımından dönüm noktalarını tartışır • Arap ayaklanmalarının bölge üzerindeki etkilerini tartışır • IŞİD’in yükselişinin bölge üzerindeki etkilerini tartışır Yok
1) • Dersin amaçlarını inceler • Öğrencilerle dersin içeriğini tartışır • İzleği inceler • Temel konuları inceler • Notlandırma politikasını tartışır Cleveland 2011, ss. 1-6
2) • Bölgenin coğrafi özelliklerini tanımlar • Genel siyaset örüntülerini tanımlar • Bölgedeki siyasi sistemleri tanımlar • Bölgedeki ekonomik sistemleri tanımlar • Bölgedeki siyasi sistemleri karşılaştırır • Bölge siyasetinin ana özelliklerini tanımlar Cleveland 2011, ss. 7-22
3) • 18. ve 19. yüzyıllardaki reformları tanımlar • Reformların bölge ülkeleri üzerindeki etkilerini belirler • Arap milliyetçiliğinin yükselişini belirler • İki savaş arasındaki dönemin özelliklerini belirler • Farklı ülkelerdeki değişimleri karşılaştırır Cleveland 2011, ss. 71-92
4) • 1940-1970 döneminde Türkiye ve İran’daki siyasi ortamı tanımlar • 1940-1970 döneminde Türkiye ve İran’daki siyasi sistemlerin ana özelliklerini belirler • Türkiye’de resmi ideolojinin gelişimini tartışır • İran’da resmi ideolojinin gelişimini tartışır • 1940-1970 döneminde Türkiye ve İran’ı karşılaştırır Cleveland 2011, ss. 197-216
5) • 1940-1970 döneminde Mısır ve Tunus’taki siyasi ortamı tanımlar • 1940-1970 döneminde Mısır ve Tunus’taki siyasi sistemlerin ana özelliklerini belirler • Mısır’da resmi ideolojinin gelişimini tartışır • Tunus’ta resmi ideolojinin gelişimini tartışır • 1940-1970 döneminde Mısır ve Tunus’u karşılaştırır Cleveland 2011, ss. 217-241
6) • 1940-1970 döneminde İsrail ve Filistin’deki siyasi ortamı tanımlar • 1940-1970 döneminde İsrail ve Filistin’deki siyasi sistemlerin ana özelliklerini belirler • İsrail’deki resmi ideolojinin gelişimini tartışır • Filistin’deki resmi ideolojinin gelişimini tartışır • 1940-1970 döneminde İsrail ve Filistin’i karşılaştırır Cleveland 2011, ss. 265-300
7) • 1970-1990 döneminde siyasi ortamı tanımlar, • 1970-1990 döneminde Suriye ve Irak’taki siyasi sistemlerin temel özelliklerini belirler • Suriye’deki resmi ideolojinin gelişimini tartışır • Irak’taki resmi ideolojinin gelişimini tartışır • 1970-1990 döneminde Suriye ve Irak’ı karşılaştırır Cleveland 2011, ss. 242-264
8) • Vize Sınavı • Bölge siyasetinin ana özelliklerini tartışır • Soğuk Savaş’ın bölge siyaseti üzerindeki etkisini tartışır • Sekülerleşmenin izlediği farklı süreçleri tartışır • Arap sosyalizminin ortaya çıkışı ve gelişimini tartışır • Ülkelerin siyasi sistemlerini karşılaştırır Yok
9) • Bölgede 1990’lı yıllardaki siyasi ortamı tanımlar • Soğuk Savaşı ve bölgedeki siyasi sistemler üzerindeki etkisini tartışır • 1990’lı yıllarda bölgedeki siyasi sistemlerin ana özelliklerini belirler • Birinci Körfez Savaşı’nın bölge üzerindeki etkisini belirler 1990’lı yıllarda otoriter yönetimlerin pekişmesini tartışır Cleveland 2011, ss. 495-518
10) • Soğuk Savaş’ın sona ermesinin devletler üzerindeki etkisini tartışır • Soğuk Savaş’ın sona ermesiyle devletlerin güç dizilimini karşılaştırır • İç ve dış politikalardaki değişimleri tartışır • Mısır, Tunus, Irak ve Suriye’deki yönetimlerin dönüşümünü tartışır • Mısır, Tunus, Irak ve Suriye’deki yönetimlerin dönüşümünü karşılaştırır. Cleveland 2011, ss. 415-439
11) • 2000’lerde bölgedeki siyasi ortamı tanımlar • İntifada hareketini tartışır • Siyasal İslam’ın dönüşümünü tartışır • Devletlerin İslamcı hareketlere yönelik stratejilerini karşılaştırır • 2000’lerde uluslararası siyaseti tartışır Cleveland 2011, ss. 519-545
12) • Arap ayaklanmalarını tanımlar • Ayaklanmalara yol açan etkenleri tartışır • Her bir ülkedeki ayaklanmaları şekillendiren etkenleri karşılaştırır • Bölgedeki iktidarın dönüşümünü ve reformları tartışır. • Bölgede demokratikleşmenin önündeki engelleri tartışır Şen Gülriz. 2012. “İran ve ‘Arap Baharı’: Bağlam, Söylem ve Siyaset.” Middle Eastern Studies / Ortadoğu Etütleri 3 (2)
13) • Ayaklanmaların başlangıcını inceler • Mısır’daki halk hareketini inceler • Farklı muhalif gruplar arasındaki benzerlikler ve ayrımları tartışır • Müslüman Kardeşler’in ayaklanmalar üzerindeki etkisini tartışır • Mısır’da rejim değişikliğinden sonra siyasi gündemin dönüşümünü tartışır Film izleme: ‘Al Maidan’
14) • IŞİD hareketini tanımlar • IŞİD’in yükselişine neden olan etkenleri inceler • IŞİD’in iktidarının pekişmesini tartışır • Bölge devletlerinin IŞİD’e karşı izlediği politikaları tartışır • IŞİD’in bölgede yayılmasının siyaset üzerindeki etkisini tartışır Bingöl, Oktay ve Ali Bilgin Varlık. “IŞİD Raporu.” Merkez Strateji Enstitüsü 19.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cleveland, William L. 2011. Modern Ortadoğu Tarihi. İstanbul: Agora. ISBN 9786051030043

Cleveland, William L., and Martin Bunton. 2012. A History of the Modern Middle East. Boulder, CO: Westview Press. Fifth Edition. ISBN: 9780813348339
Diğer Kaynaklar: Yok- None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
7) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
8) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
9) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
10) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
11) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
12) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
7) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
8) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
9) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
10) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
11) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
12) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 5
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ödevler 14 23
Küçük Sınavlar 15 15
Ara Sınavlar 15 30
Final 15 30
Toplam İş Yükü 171