Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersin içeriğini açıklar
• Ders kitapları ve ekstra ders materyelleri hakkında bilgilendirir
• Ders programını açıklar
• Not ve değerlendirme sistemini açıklar
• Siyasal tarihin literatürdeki yerini belirler
• Dersin kavramsal çerçevesini belirler
• İzleğin içeriğini açıklar
• Ders programını açıklar
• Ders kitapları ve yazarlarının önemini açıklar
• Ekstra ders materyellerini sıralar
• Türkiye’deki siyasal yaşamın tarihini tanır
|
|
2) |
• Demokrasi kavramını tanımlar
• Demokrasinin Türkiye tarihindeki yerini açıklar
• Siyaset ve demokrasi ilişkisini belirler
• Demokrasi teorilerini tartışır
• Güncel demokrasi sorunlarını örneklerle tartışır.
• Çeşitli demokrasi tanımları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları tanır
• Türkiye’deki çok partili dönemin öncesi ve sonrasındaki demokrasi tartışmalarına bakarak, Türk siyasal tarihinde demokrasinin oluşumunu inceler
• Siyaset ve demokrasi ilişkisini Türkiye bağlamında inceler
• Demokrasi teorilerinin Türkiye’deki yansımalarını değerlendirir
• Güncel Türkiye siyasetindeki demokrasi sorunlarını tartışır.
|
Read: Özbudun, (2000), pp.13-48
Linz, Juan& Stephan, Alfred (1996), pp 16-55
|
3) |
• Siyasal sistemleri tanımlar
• Siyasal sistemin işlevlerini açıklar
• Siyasal parti kavramını tanımlar
• Siyasal partilerin işlevlerini ve görevlerini örnekler üzerinden inceler
• Türkiye’deki siyasal sistemin ve partilerin oluşumunu tanır
• Siyasal sistemleri karşılaştırmalı olarak inceler
• Türkiye’deki parlamenter sistemin pratikteki işlevlerini açıklar
• Türkiye’deki siyasal partilerin oluşumunu tanımlar
• Türkiye’deki siyasal partilerin işlevlerini belirler
• Türkiye’deki siyasal sistemin ve partilerin tarihsel gelişimini tanır
|
Okuma: Özbudun, (2007), s.69-95. |
4) |
• Demokrartik siyasal sistemleri tanımlar
• Siyasal partilerin iç yönetim mekanizmalarını inceler
• Demokratik siyasal sistemlerde siyasal partilerin uymakla yükümlü olduğu kuralları karşılaştırır
• Siyasal partilerde parti içi demokrasi unsurunu tanımlar
• Türkiye’deki siyasal sistemlerin ve partilerin tarihsel gelişimini tanır
• Türkiye siyasal sistemini demokrasi bağlamında tanımlar
• Türkiye’deki siyasal partilerin yönetim mekanizmalarını tanır
• Türkiye’deki Siyasi Partiler Kanunu’nu inceler
• Türkiye’deki siyasal partilerin parti içi demokrasi uygulamasını ne derece işlettiklerini tartışır
• Türkiye’deki siyasal partilerin aday belirleme yöntemlerini tartışır
|
Okuma: Okuma seçkisinden ilgili makalenin okunması |
5) |
• Dinlerin toplumsal açıdan siyaset ile olan ilişkisini inceler
• Laiklik kavramını tarihsel ve toplumsal açıdan tanımlar
• Din ve siyaset ilişkisini dünyadan örneklerle tarihsel bağlamda inceler
• Kimlik politikalarının postmodernite olan ilişkisini belirler
• Dinsel kimliğe dayalı siyasetin postmodernizmle olan bağını tanır
• Türkiye’deki siyasal sistemin evrimini dinsellik ve sekülerizm bağlamında inceler
• Türkiye’deki laiklik kavramını tarihsel ve toplumsal açıdan tanımlar
• Türkiye’deki din ve siyaset ilişkisini tarihsel ve toplumsal bağlamda inceler
• Türkiye’deki kimlik politikalarının yükselişe geçişini postmodernite açısından değerlendirir
• Türkiye’deki dinsel kimliğe dayalı siyasetin postmodernizmle olan bağını belirler
|
|
6) |
• Etnik kimlik kavramını tanımlar
• Siyasi yapının etnitisite ile olan ilişkisini inceler
• Demokrasi ve toplumdaki farklı etnik kimliklerin tanınması ilişkisini tanır
• Çoğulculuk ilkesi üzerinden azınlık politikalarının demokratik sistemdeki yerini belirler
• Farklı siyasal sistemlerde etnik kimliklere olan bakış açısını karşılaştırmalı olarak tanır
• Türkiye’deki etnik kimliklerin siyasi arenadaki pozisyonunu tarihsel bağlamda inceler
• Türkiye’de farklı etnik kimliklere yönelik politikaların gelişim çizgisini tarihsel bağlamda örneklerle karşılaştırır
• Türkiye’deki siyasal sistemin etnik kimlikleri tanıma açısından pozisyonunu belirler
• Türkiye’de demokrasinin çoğulculuk ilkesinin işleyiş biçimini sorgular
• Türkiye’deki azınlık haklarının demokratik açıdan seviyesini tartışır
|
Özbudun, (2007), s.97-112.
Taşkın ve Aydın (2014), s. 203-230, s. 325-345.
|
7) |
• Siyasal sistemlerde askeri darbe kavramını tanımlar
• Askeri darbe yönetimlerini dünyadaki örnekler üzerinden tartışır
• Türkiye’deki askeri darbeleri tarihsel olarak inceler
• Türkiye’deki askeri darbe yönetimlerinin öncesi ve sonrasını toplumsal açıdan belirler
• Askeri darbelerin ekonomik açıdan etkilerini değerlendirir
• Türkiye’deki 27 Mayıs 1960 darbesinin oluşumunu ve etkilerini tarihsel ve toplumsal bağlamda inceler.
• Türkiye’deki 12 Mart 1971 darbesini tanır
• 12 Eylül 1980 darbesinin Türkiye siyasetindeki etkilerini inceler
• 24 Ocak kararları üzerinden 1980 darbesi ile ekonomik yapı arasındaki ilişkiyi sorgular
• 28 Şubat 1997 postmodern darbesinin toplumsal ve siyasal açıdan etkilerini tartışır
|
|
8) |
• Vize sınavı ile öğrenilenler değerlendirilir
• Siyasal sistem kavramını tanımları
• Siyasal Partiler Kanunu üzerinden parti içi demokrasi mekanizmasını açıklar
• Postmodernizm ve kimlik politkaları arasındaki ilişkiyi değerlendirir
• Askeri darbelerin siyasal sistem üzerindeki etkisini karşılaştırır
• Vize sınavı ile bilgilerini sınar
• Siyasal sistemleri karşılaştırır
• Türkiye’deki siyasal sistemi ve partilerin işlevini değerlendirir
• Türkiye’de sekülerizmin gelişimini tarihsel bağlamda inceler
• Türkiye’deki askeri darbeleri karşılaştırmalı olarak tartışır
|
Ersin Kalaycığlu, Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye'de Politik Değişim ve Modernleşme, (2009), s.435-446.
Berktay, Fatmagül (2004), Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye
|
9) |
• Feminist yaklaşımı tanımlar
• Farklı feminist yaklaşımların tarihsel gelişimini inceler
• Kadının demokratik toplumlardaki katılımcı pozisyonunu değerlendirir
• Ataerkil yapılarda kadınlara uygulanan ayrımcılığı göstererek, demokratik değerlerin kadın haklarıyla olan ilişkisini açıklar
• Siyasette kadınların konumunu değerlendirir
• Türkiye’deki feminist düşüncenin gelişimini inceler
• Türkiye’de kadınların siyasal haklarının gelişimini ve bugünkü pozisyonunu değerlendirir
• Türkiye’de kadınlara yönelik uygulanan cinsiyet ayrımcılığının toplumsal ve siyasal temellerini tanır
• Pozitif ayrımcılık kavramını tanımlar
|
Ersin Kalaycığlu, Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye'de Politik Değişim ve Modernleşme,2009, s.447-462 .
Fuat Keyman,Türkiye’de Sivil ToplumunSerüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha, 2006.
|
10) |
• Sivil toplum kavramını tanımlar
• Sivil toplum kavramının tarihsel gelişimini tanır
• Sivil toplum kavramının demokrasi ile olan ilişkisini değerlendirir
• Sivil toplum kuruluşları üzerinden demokratik yapının geliştirilebilmesini değerlendirir
• Sivil toplumun siyasete olan etkilerini inceler
• Türkiye’de sivil toplumun tarihsel açıdan gelişimini inceler
• Türkiye’deki sivil toplumun siyasal sistem üzerindeki etkilerini değerlendirir
• Türkiye’deki demokrasinin gelişimine katkıları üzerinden sivil toplum kuruluşlarını karşılaştırır
• Türkiye’de sivil toplumun siyasetteki yerini inceler
• Türkiye’de sivil toplumun yeterli olarak gelişememesinin sebeplerini sorgular
|
|
11) |
• Demokratik sistemin temel kurumlarını inceler
• Kuvvetler ayrımının demokratik siyasal sistemlerdeki önemini vurgular
• Yasamanın rolünü inceler
• Yürütmenin rolünü açıklar
• Yargının rolünü değerlendirir
• Dördüncü kuvvet olarak basın ve basın özgürlüğünü değerlendirir
• Türkiye’deki, siyasal sistemin temel kurumlarını inceler
• Türkiye’de kuvvet ayrımının uygulamada nasıl işlediğini açıklar
• Türkiye’de yasamanın işleyişini ve rolünü değerlendirir
• Türkiye’de yürütmenin işleyişini ve rolünü tartışır
• Türkiye’de yargının işleyişini ve rolünü değerlendirir
• Dördüncü kuvvet olarak basının Türkiye’deki yerini basın özgürlükleri üzerinden değerlendirir
|
Nevin Ünal Özkorkut, “Basın Özgürlüğü ve Osmanlı’daki Görünümü”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt 51 Sayı: 3 |
12) |
• Kuvvetler ayrımında yargının denetleyici rolünü inceler
• Yargı bağımsızlığının kuvvetler ayrımı açısından temel rolünü tanır
• Demokrasilerde yargı bağımsızlığının önemini vurgular
• Yargının yürütmenin denetimi altına girmesi ile siyasal yapının demokrasiden kopması arasındaki ilişkiyi açıklar
• Yargı bağımsızlığını zedeleyen konuları örneklerle tartışır
• Türkiye’de yargının denetleyici rolünü inceler
• Türkiye’de yargı bağımsızlığının kuvvetler ayrımı açısından taşıdığı önemi açıklar
• Türkiye’de yargı bağımsızlığının uygulamadaki işleyişini değerlendirir
• Türkiye’de yargının yürütmenin denetimi altına girip girmediğini sorgular
• Türkiye’de yargı bağımsızlığını zedeleyen konuları güncel örneklerle karşılaştırır
|
Aydın ve Taşkın (2014) s. 345-375 |
13) |
• Anayasal rejim kavramını tanımlar
• Farklı anayasal rejimleri karşılaştırır
• Başkanlık sistemini tanımlar
• Yarı-başkanlık sistemini tanımlar
• Parlamenter sistemin işleyişini tanır
• Türkiye’deki anayasal rejimi tanır
• Türkiye’deki 1924-1961-1982 anayasalarını karşılaştırır
• 1961 Anayasası’nı hazırlanış, referanduma sunuluş ve içerik açısından inceler
• 1982 Anayasası’nı hazırlanış, referanduma sunuluş ve içerik açısından inceler
• 1982 Anayasası’nda yakın dönemde yapılan değişikleri tartışır
|
Aydın ve Taşkın (2014) s. 345-375. |
14) |
• Dördüncü kuvvet olarak basının denetleyici ve dengeleyici rolünü tanır
• Basın özgürlüğü kavramını tanımlar
• Basın özgürlüğü demokrasi ilişkisini değerlendirir
• Basına özgürlüğüne darbe vuran örnekleri tartışır
• Siyasal sistemin basın özgürlüğüne ket vurduğu yapılarda, otoriteryanizmin yükselişini tartışır
• Türkiye siyasetinde basın ve medyanın rolünü değerlendirir
• Türkiye’de basın özgürlüğünün hangi derecede uygulanmakta olduğunu tartışır
• Türkiye’deki demokrasi ile basın özgürlüğü ilişkisini inceler
• Türkiye’de basın özgürlüğüne darbe vuran güncel örnekleri tartışır
• Türkiye’de uygulanan basın yasaklarının siyasal yapı açısından taşıdığı anlam belirlenir
|
|
15) |
• Bilgiler final sınavı ile ölçülür
• Feminizmi yaklaşımları açıklar
• Sivil toplumun Türkiye siyasetindeki yerini tartışır
• Kuvvetler ayrımının 1982 Anayasası’ndaki durumunu ve uygulamadaki işleyişini karşılaştırır
• Türkiye’de yargı bağımsızlığının önündeki engelleri tartışır
• Basın özgürlüğünün demokratik yapıyla olan ilişkisini değerlendirir
• Final sınavı
• Feminist düşüncenin Türkiye’dekini gelişimini inceler
• 1982 Anayasası’nı yasama yürütme yargı açısından tartışır
• Türkiye’de yargının rolünü açıklar
• Pozitif ayrımcılık kavramını açıklar
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Ahmad, Feroz, (2014), Turkey: The Quest for Identity, Oneworld Publications: Revised edition
ISBN: 1780743017
|
Diğer Kaynaklar: |
Kalaycıoğlu, Ersin ve Sarıbay, Ali, Yaşar, (2009), Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, Bursa: Dora Yayıncılık.
Özbudun, Ergun ve Hale, (2010) William, Türkiye’de İslamcılık,Demokrasi ve Libaralizm: AKP Olayı, Doğan Kitap.
Berktay, Fatmagül, (2004), Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Keyman, Fuat (2006), Türkiye’de Sivil ToplumunSerüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha, Ankara: Sivil Toplum Geliştirme Merkezi.
Özbudun, Ergun, (2007), Çağdaş Türk Politikası: Demokratik Pekişmenin Önündeki Engeller, Çev.Ali Resul Usul, 2.Baskı, Doğan Kitapçılık A.Ş., İstanbul.
Özkorkut, Nevin, Ünal (2002), “Basın Özgürlüğü ve Osmanlı’daki Görünümü”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergis iCilt 51 Sayı: 3, s 65-84.
Karakaya, Hande Özhabeş (2013) Yargı Paketleri, Hak ve Özgürlükler Açısından Bir Değerlendirme: Geniş Kapsamlı Rapor, TESEV
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. |
|
2) |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. |
|
3) |
Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. |
|
4) |
Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. |
|
5) |
Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. |
|
6) |
Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. |
|
7) |
Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. |
|
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. |
|
9) |
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. |
|
10) |
Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir |
|
11) |
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
|
12) |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
|