UTIC303 İthalat ve İhracat Yönetimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Turizm ve Otel İşletmeciliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Turizm ve Otel İşletmeciliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UTIC303
Ders İsmi: İthalat ve İhracat Yönetimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BARIŞ TİSKE
Dersi Veren(ler):




Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, gelişmekte olan bir ülke, özellikle Türkiye perspektifinden, gelişen bir dünya ekonomisinde uluslararası ticaretin yapısını ve dinamiklerini incelemektir. Öğrenciler, yakın dünya ekonomisi dönemlerinde gelişmekte olan ülkelerin dış ticaret yapılarının temel özelliklerini analiz edeceklerdir.
Dersin İçeriği: • Türkiye’de ihracatçi bir firma olmanın iş yüklerini
• Türkiye’de ithalatçı bir firma olmanın iş yüklerini
• İhracat ve ithalat operasyonlarının yönetsel özelliklerini
• Yurt dışında hedef pazar belirlemede analiz yapmayı;
• Hedef ülkelere girişte doğru giriş yöntemini ve kanalları yönetmeyi
• Devlet Yardımları
• Bir dış ticaret yöneti,cisinin ihtiyacı olan konuları
• Yeni pazarlara ürün geliştirmeyi,pazarlama yöntemlerini
• Hedef ülkelerde pazarla iletişim yöntemlerini kullanmayı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Uluslararası strateji • İhracat pazarlama planı ve strateji geliştirme • Planlama süreci • Kurumsal, iş ve işlevsel stratejiler • Değer Zinciri Analizi • Dış ticaret firmalarında SWOT analizi
2) • İhracat pazara giriş türlerini tartışmak • Dolaylı ihracatı tanımlamak • Doğrudan ihracatı tanımlamak • Acenta ve distribütörler • Yurt dışına internetten satış
3) • Dış ticaret şirketlerinde risk kavramı • Risk tanımı ve türleri • Risk araştırmaları • Risklerin sınıflandırılması • Risklerin derecelendirilmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) • Pazarlamayı nasıl yönetmeli • Pazar haritalaması • Stratejik marka Mimarisi • Pazar seçimi: Hangi ürünler hangi potansiyel pazarlara • Pazar seçimindeki yaklaşımlar: rekatif-proaktif, genişlemeci, daraltıcı • Pazar segmentasyonu: Farklılaştırma, pazarın çekiciliği, firmanın rekabetçi konumu • Kategori Yönetimi
2) • Pazara giriş stratejileri • Kanal türleri • Stratejik kararlar • Alternatif pazara giriş türleri • Doğru giriş türü için firmayı değerlendirmek • Giriş türünün seçimini etkileyen unsurlar • TRADE MAP KULLANIMI VE ANALİZİ
Öğrenme Yetkinliği
1) • Uluslararası pazarlama ve ihracat yönetiminin Şirket yapılarını • Dış ticaret şirketini yöneten kişilerin özellikleri • Yönetim planı süreci • Yönetimde ortaya çıkan sorunlar
2) • Devlet yaredımlarını öğrenmek • Devlet yardımlarının etkilerini tartışmak
3) • Aile şirketi kavramı • Kuralları • Yapısı • Anayasası • Sisteminin kurulması ve yönetimi dış ticaret şirketlerindeki rolü ve önemi
Alana Özgü Yetkinlik
1) • Uluslararası ticaretin ekonomik faydaları • İhracat davranış teroileri ve gerekçeleri • Firmaların ihracata başlasdığında izlediği gelişim aşamaları ve modeller • Network ve ilişkisel pazarlamanın önemi • Sosyal sorumluluk kaygılarının işe etkileri • Kültürün uluslararası ticaret etkileri
2) • İhracat pazara giriş türlerini anlamak • Dolaylı ihracatı anlamak • Doğrudan ihracatı anlamak • Acenta ve distributor anlaşmalarının temellerini öğrenmek • Dış ticaret şirketlerinde risk kavramı
3) • Bilgi teknolojileri ve dış ticaret şirketlerindeki yeri ve önemi • Dijitalleşme ve bunun dış ticaret şirket yönetimindeki etkisi ve önemi
4) • Bütçe ve dış ticaret şirketlerindeki anlam ve önemi • Toplantı yönetimini açıklamak • KPI Yönetiminde temel kriterler ve önemi • Dış ticaret şirketlerinde raporlama anlam ve önemi
5) • Devlet yardımlarını öğrenmek • Devlet yardımlarının etkilerini tartışmak
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) • Şirket Nasıl Yönetilecek • Patron Yönetici • Profesyonel Yönetici • Kurumsal Yönetim ne demek • Yönetimde ilk adımlar;Arama toplantıları

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Uluslararası ticaret yapacak firmaların yapıları Türkiye’de Şirket Türleri Ticaret Şirketleri Yönetiminin artan önemini tartışma Dış ticaret şirketinimn şekilsel modelinin açıklanması Dış ticaret şirketini yöneten kişilerin özelliklerini aktarmak Yönetim planı sürecini açıklamak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır.
2) • Uluslararası strateji geliştirmeyi tartışmak • İhracat pazarlama planı ve strateji geliştirmeyi tartışmak • Planlama sürecini açıklamak • Strateji türlerini açıklamak • Kurumsal stratejileri açıklamak • İş stratejilerini açıklamak • İşlevsel stratejileri açıklamak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır.
3) • Uluslararası ticaretin ekonomik faydalarını anlatmak • Firmaların ihracat ve ithalat yapma nedenlerini açıklamak • Firmaların ihracata başlasdığında izlediği gelişim aşamaları ve modelleri açıklamak • Network ve ilişkisel pazarlamanın önemini açıklamak • Sosyal sorumluluğun önemini açıklamak • Uluslararası ortamı (kültür, ekonomik güçler ve rekabet) açıklamak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır
4) Dış ticaret şirketinin yönetiminde vericek karar alt yapılarını oluşturmak • Şirket Yönetiminde karar almayı anlamak • Şirketin durumunu anlamak (SWOT) • İnsan kaynaklarının önemini açıklamak • İnsan kaynaklarının yapısını açıklamak Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak
5) • Dış Ticaret Şirketi Yönetiminde Kilit Nokta:Pazarlama’yı anlamak • Pazar belirlerken temel düşünceleri oluşturmak • Stratejik Marka Mimarisini anlamak • Kategori yönetimini öğrenmek • Dijital pazarlama ve iletişimini anlamak • Hangi yabancı pazarlara girileceğine karar verme sürecini ve bu pazarlarda nasıl bir yön izleneceğini anlamak Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak
6) • Dış ticaret Şirketlerinde Satış Yönetimini anlamak • Satışın süreçlerini tanımlamak • Satış ve pazarlama bölümleri arasındaki ilişkiyi açıklamak • Satın alma döngüsünü açıklamak • Satın alma stratejilerini anlamak • Tedarikçi ilişkilerini açıklamak Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak
7) • Pazara giriş stratejilerini anlamak • Pazara girişi kanal yapılanması olarak anlamak • Pazara girişi stratejik karar olarak anlamak • Alternatif pazara giriş türlerini anlamak • Firmanın düşünmesi gereken konuları anlamak • Giriş modunu ve kanalı yönetmek • TRADE MAP KULLANIMI VE YARARLARINI ANLAMAK Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak
8) • İhracat pazara giriş türlerini anlamak • Dolaylı ihracatı anlamak • Doğrudan ihracatı anlamak • Acenta ve distributor anlaşmalarının temellerini öğrenmek Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak
9) • Bütçe Yönetimini anlamak • KPI yönetimini öğrenmek • Dış ticaret şirketlerinde raporlamayı öğrenmek Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır
10) • Diş ticaret şirketinde bilgi teknolojileri kullanımının anlam ve önemini anlamak • Altyapısı • Maliyeti • Risk’i anlamak ve yönetmeyi öğrenmek. • Dijitalleşme kavramını anlamak Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır
10) • Diş ticaret şirketinde bilgi teknolojileri kullanımının anlam ve önemini anlamak • Altyapısı • Maliyeti • Risk’i anlamak ve yönetmeyi öğrenmek. • Dijitalleşme kavramını anlamak Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır
11) • Dış ticaret şirketinde Risk Haritası oluşturmak • Riskin paydaşlarını anlamak • Risk kapsamına giren insan, ürün, sermaye müşteri, Pazar risklerini • Anlamak Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak
12) • Devlet yardımlarını anlamak • Destek yönetim sistemini anlamak • Devlet Yardımları • Fuar Desteği • Yeşil Pasaport Desteği, • Ofis Mağaza Depo Kiralama Desteği • Yurt Dışında Şirket Satın Alma Desteği • Türkiye Ticaret Merkezleri, • Reklam Desteği, • Marka Tescil Desteği, • Rapor Desteği, Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır
13) Pazara Giriş Belgeleri Desteği Alıcı Kredisi Desteği Ur-Ge Desteği Sektörel Ticaret Heyeti Desteği Alım Heyeti Desteği Tasarım Desteği Küresel Tedarik Zinciri Desteği Turquality ve Marka Desteği Marka Satın Alma Desteği Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır Ders notlarını öğrencilerle paylaşmak
14) • Aile Şirketi Kavramını anlamak • Aile Şirketlerinin Yönetimini anlamak • Sistemin oluşturulmasını öğrenmek Ders konusu ile ilgili güncel haberleri ve makaleleri öğrencilerle paylaşmak Ders kitabı müfredatın bir parçasıdır ve öğrenciye sınıfta etkili bir şekilde ulaşmak için kullanılır

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mevzuat ve Teknik Yönleri ile Dış Ticaret
Erkut Onursal
Seçkin Yay., Ağustos 2013
ISBN 978-975-02-2519-2
www.ticaret.gov.tr

İthalat İhracat Yönetimi
Mine Yılmazer ,Meltem Onay=Editörler(Kollektif Yazarlar),
Nobel yayınları, İstanbul, 2019
ISBN / BARKOD:9786053202288

7 Adımda Hayalimdeki Şirket
Altay AYHAN
ISBN978-605-103-400-3
AGORA KİTAPLIĞI YAYINLARI
Diğer Kaynaklar: İthalat İhracat Yönetimi
Mine Yılmazer ,Meltem Onay=Editörler(Kollektif Yazarlar),
Nobel yayınları, İstanbul, 2019
ISBN / BARKOD:9786053202288

İŞLETME BÜTÇELERİ ve KONTROL,Serap GEYİK, yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul,2016
www.ticaret.gov.tr
www.sabah.com.te/kep-adresi-nasıl-alınır-/
Aysenur Topçuoğlu-Banka Yönetim Modeli-Yayınlanmamış ders notları 2015
Ümit COŞKAN, “Dünya Ticaretini Belirleyen Mega Trendler ve İhracat Stratejisi Belirleme Webinarı,Orta Anadolu İhr Birlikleri, 2022 Eylül

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

12

14

2

6

11

3

8

9

10

13

4

5

7

Program Kazanımları
1) Turizm ve otel işletmeciliği ile ilgili olgu, kavram ve ilkeleri öğrenmek
2) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olmak
3) Turizm ve seyahat sektörüne yönelik analitik değerlendirmeler yapabilmek
4) Türkiye’de turizm sektörü ile ilgili uygulanan temel kanun ve mevzuatları, mesleki standartları öğrenmek -Turizm ve otel işletmeciliği alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereç ve teknolojileri tanımak kullanmak, etik değerlere bağlı kalmak, doğal çevreyi korumak
5) Turizm sektöründe verimli bir şekilde takım çalışması yapabilmek
6) Türkiye ve dünyadaki önemli turistik destinasyonların özelliklerini öğrenerek bu bilgiyi turizm sektöründe uygulamak
7) Konaklama kuruluşlarındaki departmanları organize edebilmek, koordinasyonu sağlayabilmek ve geliştirebilmek
8) Konaklama ve yiyecek içecek işletmelerinde uygulanan satış teknikleri ve gelir yönetimi uygulamalarını tanımlayabilmek ve geliştirebilmek
9) Yiyecek içecek ve konaklama işletmelerinde profesyonel çalışma tekniklerini uygulayabilme becerisi gösterebilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Turizm ve otel işletmeciliği ile ilgili olgu, kavram ve ilkeleri öğrenmek
2) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olmak
3) Turizm ve seyahat sektörüne yönelik analitik değerlendirmeler yapabilmek
4) Türkiye’de turizm sektörü ile ilgili uygulanan temel kanun ve mevzuatları, mesleki standartları öğrenmek -Turizm ve otel işletmeciliği alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereç ve teknolojileri tanımak kullanmak, etik değerlere bağlı kalmak, doğal çevreyi korumak
5) Turizm sektöründe verimli bir şekilde takım çalışması yapabilmek
6) Türkiye ve dünyadaki önemli turistik destinasyonların özelliklerini öğrenerek bu bilgiyi turizm sektöründe uygulamak
7) Konaklama kuruluşlarındaki departmanları organize edebilmek, koordinasyonu sağlayabilmek ve geliştirebilmek
8) Konaklama ve yiyecek içecek işletmelerinde uygulanan satış teknikleri ve gelir yönetimi uygulamalarını tanımlayabilmek ve geliştirebilmek
9) Yiyecek içecek ve konaklama işletmelerinde profesyonel çalışma tekniklerini uygulayabilme becerisi gösterebilmek

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Sunum / Seminer 1 1
Proje 1 3
Ödevler 14 42
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 176