Uluslararası Ticaret | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UTIC304 | ||||||||
Ders İsmi: | Dış Ticarette Kalite Standartları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Uzmanlık Alanı Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. TURGUT DOYRAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi AYŞE NUR TOPÇUOĞLU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dış ticarette kalitenin önemi ve zorunluluğu; uluslararası kalite kuruluşları; temel kavramlar; standartlar; akreditasyon; piyasa gözetim ve denetimi; TSE belgeleri; ISO 9000 14000, 22000 ve diğerleri; e–ce işaretleri; codex 29000; eko teks - yeşil nokta uygunluk değerlendirmesi; akreditasyon; AB’nin kalite ile ilgili direktifleri; ithalat denetimi; ürün güvenliği AB mevzuatı ve uyumlaştırması, 4703 ve 339 AB mevzuatı; piyasaya arz koşulları. |
Dersin İçeriği: | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler aşağıdaki kazanımları elde edeceklerdir: • Dış ticarette kalite standartları genel ve uluslararası tanımları anlamış, • Kalite ve standartlara yönelik kuralları öğrenmiş, • Uygunluk kavramının farkına varmış, • Akreditasyonu genel olarak kavramış ve nasıl işlediğini öğrenmiş, • Kalite ve standartlar ile ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşları öğrenmiş, • Bu bağlamda sektörel ve ürün kapsamında kalite ve ambalaj, depolama gibi tüm bileşenler ile ilgili temel bilgiler edinilmiş olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Dersi ifade eder. • Dersin kazanımlarını tanımlar. • Kalite ve standart kavramlarını tanımlar. • Türkiye ve dünyada kalite ve standartlarla ilgili kurum ve kuruluşları bilirler. . • İzlek. • Ana yasalar ve mevzuatı tanımlar. • Temel kuruluşlar ve bu kuruluşların işleyişini ifade eder. • Kalite ve standartların temel tanımlarını ifade eder. • Kalite ve standartları belirleyen Türkiye ve dünyadaki kuruluşları tartışır. | Kalite ve standart’ın önemi, yaşantımızdaki rolü üzerine 3 sayfayı geçmeyen bir deneme yazılması ödevi. |
2) | • Kalite kavramını tanımlar. • Kalitenin özelliklerini tanımlar. • Kalite, endüstri, servisler ve üretim arasındaki ilişkiyi analiz eder. • Kalitenin çeşitlerini tanımlar. • Kalite çemberini ifade eder. • Kaliteyi tanımlar. • Kalitenin ilkelerini ifade eder. • Kalitenin boyutlarını ifade eder. • Kalite tiplerini ifade eder. • Toplam kalite yönetimini tanımlar. • Kalite çemberini tanımlar. • Küreselleşme ile piyasa ekonomisi arasındaki ilişkiyi ifade eder. | Ev ödevi: Herhangi bir sektörde kalitenin anlaşılmasına ilişkin bir çalışma. |
3) | • Standart kavramının ifade eder. • Standardizasyonun amaçlarını açıklar. • Standardizasyonun ilkelerini tanımlar. • Standardizasyonun yararlarını ifade eder. • Standart çeşitlerinin açıklar. • Türkiye ve Dünya’da standartlar ile ilgili kurum ve kuruluşları listeler. • Standartı tanımlar. • Standart türlerini tanımlar. • Standartın kazanımlarını ifade eder. • TSE, İSO gibi kuruluşları tanımlar. | Ev ödevi: Herhangi bir ürün ile ilgili standartların nasıl öğrenileceğine ilişkin bir ev ödevi, bir ürün seçilsin onun TSE standardı nedir yazılsın. |
4) | • Uygunluk konseptini tanımlar. • Metroloji konseptini tanımlar. • Kalibrasyon konseptini ifade eder. • Uygunluk değerlendirmesi kavramını ifade eder. • CE işareti kavramını tanımlar. • Uygunluk kavramını tanımlar. • Ölçümleme kavramını ifade eder. • Kalibrasyon kavramını ifade eder. • CE işareti kavramını tanımlar. | Ödev kontrolü. Ev ödevi: CE işareti olan her mal kaliteli midir tartışınız konulu 3 sayfayı geçmeyen araştırma ödevi. |
5) | • Türk Standartları Enstitüsü’nü tanımlar. • TSE’nin görevi ve bölümlerini tanımlar. • Ulusal ve uluslararası standartları ifade eder. • Uluslararası ve ulusal standartların uygulamalarını ifade eder. • TSE belgesini tartışır. • Türk Standartları Enstitüsü’nü tanımlar. • Ulusal standart kavramını açıklar. • Uluslararası standart kavramını açıklar. • TSE belgesini ifade eder. | Ev ödevi: TSE belge analizi. |
6) | • Uluslararası standartları tanımlar. • ISO’nun yapısı, amacı, görevleri ve organizasyonlarını açıklar. • ISO belgelerini tanımlar. • Kalite standardını ifade eder. • Dünya’daki çeşitli standardizasyon kuruluşlarının açıklar. • ISO’yu ifade eder. • ISO 9000’ı ifade eder. • ISO 9001’i ifade eder. • ISO 14001’i ifade eder. • ISO 22000’i ifade eder. • Codex, N2900’ı ifade eder. • Kalite standartlarını ve uygulama örneklerini tanımlar. | Bir firma ziyareti yapılarak aldığı kalite belgesine yönelik sorular Sorularak kalite konusundaki görüşleri öğrenilip raporlanacak. |
7) | • Teknik düzenlemeyi tanımlar. • Uygunluk değerlendirmesi yapacak olan kurum ve kuruluşları listeler. • Yeşil noktayı tanımlar. • Ekoteks’i tanımlar. • Teknik düzenlemeyi tanımlar. • Uygunluk değerlendirmesi yapacak olan kurum ve kuruluşları listeler. • Yeşil noktayı tanımlar. • Ekoteks’i tanımlar. | yok |
8) | • Piyasa gözetimini ve denetimini tanımlar. • Piyasa gözetiminin ve denetiminin nasıl yapılacağını ifade eder. • Piyasa gözetiminin ve denetiminin kimler tarafından yapılacağını ifade eder. • Piyasa gözetiminin ve denetiminin kazanımlarını açıklar. • Piyasa gözetim ve denetimini tanımlar. • Mevzuatı ifade eder. • Paydaşları ifade eder. | Ev ödevi; Türkak web sayfasından bir kuruluş seçin ve görevini açıklayınız. |
9) | • İhracat denetimlerini ifade eder. • İthalat denetimlerini ifade eder. • Gümrükler ve standartlar arasındaki ilişkileri tanımlar. • Dış ticarette standart kontrollerini tanımlar. • Gümrüklerde standart denetimlerinin nasıl yapıldığını tartışır. • Gümrük standart kontrol stratejilerini analiz eder. • Kırmızı hat kontrollerini ifade eder. • Dış ticarette standart kontrollerini tartışır. | Ziyaret sırasındaki standart kontrollerini ilişkin gözlemlerin aktarıldığı 3 sayfayı geçmeyen gözlem raporu. |
10) | • AB teknik mevzuatı ve uyumu tanımlar. • Mevzuat karşılaştırmalarını ifade eder. • Akreditasyon kavramını tanımlar. • TÜRKAK’ı ifade eder. • AB teknik mevzuatı tanımlar. • Mevzuat karşılaştırmasını tanımlar • Akreditasyon kavramını tanımlar. • TÜRKAK’ı ifade eder. | Ev Ödevi: AB ülkeleri standardizasyon kuruluşlarının adlarını yazınız. |
11) | • Standart risk analizini tanımlar. • Standart risk analizinin gerekliliğini ifade eder. • Standart risk analizi uygulamasını açıklar. • Standart risk analizlerinin nasıl yapıldığını ifade eder. • Standart risk analizleri sonuçlarının istatistiksel görünümlerini tartışır. • Sektörel risk analizlerinin sonuçlarını analiz eder. • Standart risk analizini tanımlar. • Sektörel risk analizlerini tanımlar. • Sektörel risk analizlerinin önemini ifade eder. • Sektörel risk analizlerinin sonuçlarını ifade eder. (Ulusal ve uluslararası düzeyde) | EV ÖDEVİ;Türkiye’de standart riski olan bir sektör seçip, riskleri ve riski azaltma yöntemlerini yazınız.. |
12) | • Dikey mevzuatları (E,CE,ve diğer işaretler) tanımlar. • Dikey mevzuatların AB açısından gerekliliğini ifade eder. • İşaretlerin uluslararası ticarette zorunluluğunu ve Türkiye uygulamalarını açıklar. • AB uygulamalarını açıklar. • Dikey mevzuatı açıklar. • Dikey mevzuatların AB açısından gerekliliğini ifade eder. • Dikey mevzuatların Türkiye’deki uygulamalarını ifade eder. • Dikey mevzuatların dış ticarette zorunluluğu ve denetimlerini tartışır. • Dikey mevzulatların AB uygulamalarını tartışır. | Konuk konuşmacı sunumuna katılım |
13) | • Güvenli ürünü tanımlar. • Sektörlerdeki güvenli ürünleri ifade eder. • Tarım ürünlerinde standardizasyonu açıklar. • İyi tarım uygulamalarını ifade eder. • Türkiye’deki uygulanma koşullarını açıklar. | Ev Ödevi: Bir tarım ürünü seçip, iyi tarım uygulamasında yapılacakları yazınız |
14) | • Türkiye’deki standardizasyon uygulamalarını açıklar. • Standardizasyonun faydalarını listeler. • Standardizasyonun güçsüz yanlarını listeler. • Standardizasyonun sorunlarını ifade eder. • Standardizasyon problemlerine çözüm önerileri ve öngörüler sunar. • Türkiye’deki standardizasyon uygulamalarını tartışır. • Türkiye’deki standardizasyon uygulamalarını yararlarını ifade eder. • Türkiye’deki standardizasyon uygulamalarını gerekliliğini ifade eder. • Türkiye’deki standardizasyon uygulamalarının eksikliklerini sınıflandırır. • Türkiye’deki standardizasyon uygulamalarının problemlerini sınıflandırır. • Türkiye’deki standardizasyon uygulamalarınının çözüm önerilerini analiz eder. | Final sınavı hazırlıkları |
15) | • FINAL SINAVI • Türkiye’deki standardizasyon uygulamalarını tartışır. • Türkiye’deki standardizasyon uygulamalarını yararlarını ifade eder. • Türkiye’deki standardizasyon uygulamalarını gerekliliğini ifade eder. • Türkiye’deki standardizasyon uygulamalarının eksikliklerini sınıflandırır. • Türkiye’deki standardizasyon uygulamalarının problemlerini sınıflandırır. | yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Kalite ve Standartlar ders notları, Ekonomi Bakanlığı ,Sanayii Bakanlığı, Piyasa Gözetimi ve Denetimi Mevzuatı 97/9196 sayılı Türk ürünlerinin ihracatının Arttırılmasına Yönelik Teknik Mevzuatı Hazırlayacak Kurumların Belirlenmesine ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı -Kişisel Koruyucu Donanımlar, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. 4703 Sayılı çerçeveKanun’u ve KKD Yönetmeliği “Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Tarafından Yapılacak Piyasa Gö- zetimi ve Denetimine ilişkin Usul ve Esaslar Hakkındaki Yönetmelik iso kararları |
Diğer Kaynaklar: | Quality and Standards notes Ministeryı of Economy ,Ministery of Industry, Market Observation and Control Laws Rule number 97/9196 Comission of Ministers’ Decision to increase Turkish products’ export rate with a new technical draft of law which will be prepared by determined associations Individual hardwares for protection Ministery of work and Social Security Rule number 4703 and KKD Regılations “Regulations about methods and principles for observation and controls which will be done by the Ministery of work and Social Security” ISO Decisions |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, uluslararası ticaret alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek | ||||||||
2) ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek,. | ||||||||
3) değişen küresel ticaret doğrultusunda uluslararası ticaret teorilerini, gerçek iş dünyası fonksiyonları ile bağdaştırmak ve dünya ticaret sistemlerindeki önemli yeni gelişmeleri yorumlayabilmek ve aynı zamanda ekonomik gelişme ile dış ticaret arasındaki etkileşimi yorumlayabilmek | ||||||||
4) uluslararası işletme ve ticaret sisteminin vizyonuna sahip olmak, aynı zamanda dış ticaret ile igili olan lojistik yönetimi hakkında bilgi sahibi olmak, ve aynı zamanda dış ticaret, sigorta ve riske konu olan ürün ve hizmetlerin dış ticaret finansmanını açıklayabilmek | ||||||||
5) kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek, | ||||||||
6) dış ticarete konu olan ürün ve hizmetlerin ulusal ve uluslararası düzeyde kalite ve standartlarının özellik ve niteliklerini tanımlayabilmek | ||||||||
7) alanla igili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek | ||||||||
8) ticaret politikasının; tarifler, tarife dışı engeller, devlet destekleri, uluslararası anlaşmalar, uluslararası örgüt ve kuruluşlar, e-ticaret gibi temel araçlarını ve bu araçların dış ticaret politikasına etkilerini tanımlayabilmek | ||||||||
9) kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, uluslararası ticaret alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek | |
2) | ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek,. | |
3) | değişen küresel ticaret doğrultusunda uluslararası ticaret teorilerini, gerçek iş dünyası fonksiyonları ile bağdaştırmak ve dünya ticaret sistemlerindeki önemli yeni gelişmeleri yorumlayabilmek ve aynı zamanda ekonomik gelişme ile dış ticaret arasındaki etkileşimi yorumlayabilmek | |
4) | uluslararası işletme ve ticaret sisteminin vizyonuna sahip olmak, aynı zamanda dış ticaret ile igili olan lojistik yönetimi hakkında bilgi sahibi olmak, ve aynı zamanda dış ticaret, sigorta ve riske konu olan ürün ve hizmetlerin dış ticaret finansmanını açıklayabilmek | |
5) | kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek, | |
6) | dış ticarete konu olan ürün ve hizmetlerin ulusal ve uluslararası düzeyde kalite ve standartlarının özellik ve niteliklerini tanımlayabilmek | |
7) | alanla igili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek | |
8) | ticaret politikasının; tarifler, tarife dışı engeller, devlet destekleri, uluslararası anlaşmalar, uluslararası örgüt ve kuruluşlar, e-ticaret gibi temel araçlarını ve bu araçların dış ticaret politikasına etkilerini tanımlayabilmek | |
9) | kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Ödev | |
Proje Hazırlama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Bireysel Proje |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 2 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 90 |
Ödevler | 4 | 8 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Final | 2 | 19 |
Toplam İş Yükü | 179 |