UTIC306 Uluslararası Ticaret Stratejileri ve Örgütleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İşletmeÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UTIC306
Ders İsmi: Uluslararası Ticaret Stratejileri ve Örgütleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Uzmanlık Alanı Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SEDA KEKLİK
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, uluslararası ticaret politikalarının tarihsel gelişimini, II. Dünya Savaşı sonrası küresel ekonomik düzeni ve neoliberal dönüşüm süreçlerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bretton Woods, Washington Konsensüsü ve Post-Washington Konsensüsü’nün ticaret politikalarına etkilerini inceleyerek, öğrencilerin krizler ve küresel ticaret sistemi üzerine eleştirel bir bakış açısı geliştirmesi hedeflenmektedir. Küresel ve bölgesel ticari örgütlerin değişen rollerini değerlendirerek, ticaret sisteminin evrimi ve gelişmekte olan ülkeler üzerindeki etkileri tartışılacaktır. Ayrıca, kalkınma, sürdürülebilirlik ve bölgesel entegrasyon çerçevesinde gelecekteki ticaret politikalarını analiz etme becerisi kazandırılacaktır.
Dersin İçeriği: Giriş
Dış Ticaret Politikası Nedir?
Tarihsel Perspektifte Ticaret Modellerinin Dönüşümü Nasıldır?
Dış Ticaret Politikasının Araçları Nelerdir?
2. Dünya Savaşı Sonrası Uluslararası Ticari Örgütlenmede Yeni Düzen: Brettton Woods Konferansı
• Kalkınma İktisadının Ortaya Çıkışı
• Küresel Ticari Örgütlerin Oluşumu
Ekonomik Krizler ve Bretton Woods’a Alternatif Arayışlar: Washington Konsensusu ve Neoliberal Politikalar
• Kalkınma İktisadının Dönüşümü
• Küresel Ticari Örgütlerin Değişen Rolü
• Bölgesel Ticari Örgütlerin Oluşumu
Neoliberal Politikalar Yakın Mercekte:
• Kimin için, Ne İçin?
• Ülke Örnekleri
Ekonomik Krizlerle Birlikte Neoliberal Politikalarda Yeniden Yapılanma: Post-Washington Konsensusu
• Küresel Ticari Örgütlerin Değişen Rolü
• Yeni Uluslararası Örgütlenmeler
Uluslararası Ticaret Politikalarının Geleceği
• Kalkınma Politikaları
• Küresel Ticari Örgütler
• Bölgesel Yapılanmalar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler, ticaret politikalarının evrimini analiz edecek ve ekonomik büyüme, rekabet gücü ve devlet stratejileri üzerindeki etkilerini değerlendirecektir.
2) Öğrenciler, II. Dünya Savaşı sonrası uluslararası ekonomik düzeni inceleyecek, Bretton Woods kurumlarının rolünü analiz edecek ve küresel ticaret üzerindeki uzun vadeli etkilerini değerlendirecektir.
3) Öğrenciler, Bretton Woods sisteminin çöküşü sonrası ortaya çıkan ekonomik krizleri analiz edecek, neoliberal reformları değerlendirecek ve küresel ile bölgesel ticaret örgütlerinin değişen rollerini inceleyecektir.
4) Öğrenciler, neoliberal politikaları değerlendirecek ve farklı ülke örnekleri üzerinden ekonomik büyüme, sosyal hizmetler ve işgücü piyasaları üzerindeki etkilerini karşılaştıracaktır.
5) Öğrenciler, Washington Mutabakatı’ndan Post-Washington Mutabakatı’na geçişi analiz edecek ve küresel ticaret örgütlerinin bu süreçteki değişen politikalarını değerlendirecektir.
6) Öğrenciler, uluslararası ticaret politikalarının geleceğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirecek, sürdürülebilir ve dijital ticaret stratejilerini inceleyecek ve ortaya çıkan bölgesel ticaret yapılarının küresel ekonomi üzerindeki etkilerini analiz edecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş -
2) Dış Ticaret Politikası Nedir? Tarihsel Perspektifte Ticaret Modellerinin Dönüşümü Nasıldır? Dış Ticaret Politikasının Araçları Nelerdir? Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları.
3) 2. Dünya Savaşı Sonrası Uluslararası Ticari Örgütlenmede Yeni Düzen: Brettton Woods Konferansı • Kalkınma İktisadının Ortaya Çıkışı • Küresel Ticari Örgütlerin Oluşumu Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları.
4) 2. Dünya Savaşı Sonrası Uluslararası Ticari Örgütlenmede Yeni Düzen: Brettton Woods Konferansı • Kalkınma İktisadının Ortaya Çıkışı • Küresel Ticari Örgütlerin Oluşumu Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları.
5) Ekonomik Krizler ve Bretton Woods’a Alternatif Arayışlar: Washington Konsensusu ve Neoliberal Politikalar • Kalkınma İktisadının Dönüşümü • Küresel Ticari Örgütlerin Değişen Rolü • Bölgesel Ticari Örgütlerin Oluşumu Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları.
6) Ekonomik Krizler ve Bretton Woods’a Alternatif Arayışlar: Washington Konsensusu ve Neoliberal Politikalar • Kalkınma İktisadının Dönüşümü • Küresel Ticari Örgütlerin Değişen Rolü • Bölgesel Ticari Örgütlerin Oluşumu Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları.
7) Neoliberal Politikalar Yakın Mercekte: • Kimin için, Ne İçin? • Ülke Örnekleri Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları.
8) Neoliberal Politikalar Yakın Mercekte: • Kimin için, Ne İçin? • Ülke Örnekleri Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları.
9) Ekonomik Krizlerle Birlikte Neoliberal Politikalarda Yeniden Yapılanma: Post-Washington Konsensusu • Küresel Ticari Örgütlerin Değişen Rolü • Yeni Uluslararası Örgütlenmeler Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları.
10) Ekonomik Krizlerle Birlikte Neoliberal Politikalarda Yeniden Yapılanma: Post-Washington Konsensusu • Küresel Ticari Örgütlerin Değişen Rolü • Yeni Uluslararası Örgütlenmeler Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları.
11) Uluslararası Ticaret Politikalarının Geleceği • Kalkınma Politikaları • Küresel Ticari Örgütler • Bölgesel Yapılanmalar Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları.
12) Uluslararası Ticaret Politikalarının Geleceği • Kalkınma Politikaları • Küresel Ticari Örgütler • Bölgesel Yapılanmalar Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Seyidoğlu, H. (2022). Uluslararası iktisat: Teori, politika ve uygulama (21. baskı). Güzem Can Yayınları.

Cypher, J. M., & Dietz, J. L. (2009). The process of economic development (3rd ed.). Routledge. ISBN: 978-0-415-77104-7

Sönmez, S. (2009). Dünya ekonomisinde dönüşüm: Neoliberal küreselleşmeden bölgesel arayışlara. İmge Kitabevi Yayınları.

Dicken, P. (2015). Global shift: Mapping the changing contours of the world economy (7th ed.). The Guilford Press. ISBN: 978-1-4625-1955-2

Saad-Filho, A., & Yalman, G. L. (Eds.). (2010). Economic transitions to neoliberalism in middle-income countries: Policy dilemmas, economic crises, forms of resistance. Routledge. ISBN: 978-0-415-49253-9

Bayliss, K., Fine, B., & Van Waeyenberge, E. (Eds.). (2011). The political economy of development: The World Bank, neoliberalism and development research. Pluto Press. ISBN: 978-0-7453-3103-4

Boratav, K. (2015). Türkiye’nin iktisadi tarihi: 1908–2015 (17. baskı). İmge Kitabevi Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Seyidoğlu, H. (2022). Uluslararası iktisat: Teori, politika ve uygulama (21. baskı). Güzem Can Yayınları.

Cypher, J. M., & Dietz, J. L. (2009). The process of economic development (3rd ed.). Routledge. ISBN: 978-0-415-77104-7

Sönmez, S. (2009). Dünya ekonomisinde dönüşüm: Neoliberal küreselleşmeden bölgesel arayışlara. İmge Kitabevi Yayınları.

Dicken, P. (2015). Global shift: Mapping the changing contours of the world economy (7th ed.). The Guilford Press. ISBN: 978-1-4625-1955-2

Saad-Filho, A., & Yalman, G. L. (Eds.). (2010). Economic transitions to neoliberalism in middle-income countries: Policy dilemmas, economic crises, forms of resistance. Routledge. ISBN: 978-0-415-49253-9

Bayliss, K., Fine, B., & Van Waeyenberge, E. (Eds.). (2011). The political economy of development: The World Bank, neoliberalism and development research. Pluto Press. ISBN: 978-0-7453-3103-4

Boratav, K. (2015). Türkiye’nin iktisadi tarihi: 1908–2015 (17. baskı). İmge Kitabevi Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 2 30 60
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 188