İşletme | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UTIC306 | ||||||||
Ders İsmi: | Uluslararası Ticaret Stratejileri ve Örgütleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Uzmanlık Alanı Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SEDA KEKLİK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, uluslararası ticaret politikalarının tarihsel gelişimini, II. Dünya Savaşı sonrası küresel ekonomik düzeni ve neoliberal dönüşüm süreçlerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bretton Woods, Washington Konsensüsü ve Post-Washington Konsensüsü’nün ticaret politikalarına etkilerini inceleyerek, öğrencilerin krizler ve küresel ticaret sistemi üzerine eleştirel bir bakış açısı geliştirmesi hedeflenmektedir. Küresel ve bölgesel ticari örgütlerin değişen rollerini değerlendirerek, ticaret sisteminin evrimi ve gelişmekte olan ülkeler üzerindeki etkileri tartışılacaktır. Ayrıca, kalkınma, sürdürülebilirlik ve bölgesel entegrasyon çerçevesinde gelecekteki ticaret politikalarını analiz etme becerisi kazandırılacaktır. |
Dersin İçeriği: | Giriş Dış Ticaret Politikası Nedir? Tarihsel Perspektifte Ticaret Modellerinin Dönüşümü Nasıldır? Dış Ticaret Politikasının Araçları Nelerdir? 2. Dünya Savaşı Sonrası Uluslararası Ticari Örgütlenmede Yeni Düzen: Brettton Woods Konferansı • Kalkınma İktisadının Ortaya Çıkışı • Küresel Ticari Örgütlerin Oluşumu Ekonomik Krizler ve Bretton Woods’a Alternatif Arayışlar: Washington Konsensusu ve Neoliberal Politikalar • Kalkınma İktisadının Dönüşümü • Küresel Ticari Örgütlerin Değişen Rolü • Bölgesel Ticari Örgütlerin Oluşumu Neoliberal Politikalar Yakın Mercekte: • Kimin için, Ne İçin? • Ülke Örnekleri Ekonomik Krizlerle Birlikte Neoliberal Politikalarda Yeniden Yapılanma: Post-Washington Konsensusu • Küresel Ticari Örgütlerin Değişen Rolü • Yeni Uluslararası Örgütlenmeler Uluslararası Ticaret Politikalarının Geleceği • Kalkınma Politikaları • Küresel Ticari Örgütler • Bölgesel Yapılanmalar |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | - |
2) | Dış Ticaret Politikası Nedir? Tarihsel Perspektifte Ticaret Modellerinin Dönüşümü Nasıldır? Dış Ticaret Politikasının Araçları Nelerdir? | Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları. |
3) | 2. Dünya Savaşı Sonrası Uluslararası Ticari Örgütlenmede Yeni Düzen: Brettton Woods Konferansı • Kalkınma İktisadının Ortaya Çıkışı • Küresel Ticari Örgütlerin Oluşumu | Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları. |
4) | 2. Dünya Savaşı Sonrası Uluslararası Ticari Örgütlenmede Yeni Düzen: Brettton Woods Konferansı • Kalkınma İktisadının Ortaya Çıkışı • Küresel Ticari Örgütlerin Oluşumu | Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları. |
5) | Ekonomik Krizler ve Bretton Woods’a Alternatif Arayışlar: Washington Konsensusu ve Neoliberal Politikalar • Kalkınma İktisadının Dönüşümü • Küresel Ticari Örgütlerin Değişen Rolü • Bölgesel Ticari Örgütlerin Oluşumu | Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları. |
6) | Ekonomik Krizler ve Bretton Woods’a Alternatif Arayışlar: Washington Konsensusu ve Neoliberal Politikalar • Kalkınma İktisadının Dönüşümü • Küresel Ticari Örgütlerin Değişen Rolü • Bölgesel Ticari Örgütlerin Oluşumu | Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları. |
7) | Neoliberal Politikalar Yakın Mercekte: • Kimin için, Ne İçin? • Ülke Örnekleri | Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları. |
8) | Neoliberal Politikalar Yakın Mercekte: • Kimin için, Ne İçin? • Ülke Örnekleri | Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları. |
9) | Ekonomik Krizlerle Birlikte Neoliberal Politikalarda Yeniden Yapılanma: Post-Washington Konsensusu • Küresel Ticari Örgütlerin Değişen Rolü • Yeni Uluslararası Örgütlenmeler | Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları. |
10) | Ekonomik Krizlerle Birlikte Neoliberal Politikalarda Yeniden Yapılanma: Post-Washington Konsensusu • Küresel Ticari Örgütlerin Değişen Rolü • Yeni Uluslararası Örgütlenmeler | Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları. |
11) | Uluslararası Ticaret Politikalarının Geleceği • Kalkınma Politikaları • Küresel Ticari Örgütler • Bölgesel Yapılanmalar | Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları. |
12) | Uluslararası Ticaret Politikalarının Geleceği • Kalkınma Politikaları • Küresel Ticari Örgütler • Bölgesel Yapılanmalar | Dersin kaynak kitaplarından derlenen ve öğrencilere önceden verilen ders notları. |
Ders Notları / Kitaplar: | Seyidoğlu, H. (2022). Uluslararası iktisat: Teori, politika ve uygulama (21. baskı). Güzem Can Yayınları. Cypher, J. M., & Dietz, J. L. (2009). The process of economic development (3rd ed.). Routledge. ISBN: 978-0-415-77104-7 Sönmez, S. (2009). Dünya ekonomisinde dönüşüm: Neoliberal küreselleşmeden bölgesel arayışlara. İmge Kitabevi Yayınları. Dicken, P. (2015). Global shift: Mapping the changing contours of the world economy (7th ed.). The Guilford Press. ISBN: 978-1-4625-1955-2 Saad-Filho, A., & Yalman, G. L. (Eds.). (2010). Economic transitions to neoliberalism in middle-income countries: Policy dilemmas, economic crises, forms of resistance. Routledge. ISBN: 978-0-415-49253-9 Bayliss, K., Fine, B., & Van Waeyenberge, E. (Eds.). (2011). The political economy of development: The World Bank, neoliberalism and development research. Pluto Press. ISBN: 978-0-7453-3103-4 Boratav, K. (2015). Türkiye’nin iktisadi tarihi: 1908–2015 (17. baskı). İmge Kitabevi Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | Seyidoğlu, H. (2022). Uluslararası iktisat: Teori, politika ve uygulama (21. baskı). Güzem Can Yayınları. Cypher, J. M., & Dietz, J. L. (2009). The process of economic development (3rd ed.). Routledge. ISBN: 978-0-415-77104-7 Sönmez, S. (2009). Dünya ekonomisinde dönüşüm: Neoliberal küreselleşmeden bölgesel arayışlara. İmge Kitabevi Yayınları. Dicken, P. (2015). Global shift: Mapping the changing contours of the world economy (7th ed.). The Guilford Press. ISBN: 978-1-4625-1955-2 Saad-Filho, A., & Yalman, G. L. (Eds.). (2010). Economic transitions to neoliberalism in middle-income countries: Policy dilemmas, economic crises, forms of resistance. Routledge. ISBN: 978-0-415-49253-9 Bayliss, K., Fine, B., & Van Waeyenberge, E. (Eds.). (2011). The political economy of development: The World Bank, neoliberalism and development research. Pluto Press. ISBN: 978-0-7453-3103-4 Boratav, K. (2015). Türkiye’nin iktisadi tarihi: 1908–2015 (17. baskı). İmge Kitabevi Yayınları. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek | |||||||||
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek | |||||||||
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek | |||||||||
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek | |||||||||
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek | |||||||||
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek | |||||||||
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek | |||||||||
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek | |||||||||
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek | |||||||||
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek | |
2) | İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek | |
3) | Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek | |
4) | İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek | |
5) | Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek | |
6) | İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek | |
7) | Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek | |
8) | Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek | |
9) | Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek | |
10) | İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 2 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 2 | 30 | 60 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 188 |