ARCH611 Gender and the Built Environmentİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (DR) (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (DR) (İngilizce)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCH611
Ders İsmi: Gender and the Built Environment
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZGÜN ARIN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi BAHARAK TABİBİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders toplumsal cinsiyet kavramının mekansal tarih yazımındaki etkisini çeşitli teorik ve eleştirel tartışmalar (feminist, postfemisnist, queer kuramı ve masculinity) çerçevesinde değerlendirmeyi hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: -

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) -
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) - -
2) Feminist Kuramları Rendell, J. B. Penner and I..Borden; (2000) ‘Editor’s General Introduction; Introduction: Gender,’ in J. Rendell, B. Penner & I. Borden (eds.) Gender Space Architecture. An Interdisciplinary Introduction, New York & London: Routledge. Woolf, V. “Kendine Ait Bir Oda”. Dosya 19 Cinsiyet ve Mimarlık, Matsa Basımevi, Ankara
2) Feminist Kuramları Rendell, J. B. Penner and I..Borden; (2000) ‘Editor’s General Introduction; Introduction: Gender,’ in J. Rendell, B. Penner & I. Borden (eds.) Gender Space Architecture. An Interdisciplinary Introduction, New York & London: Routledge. Woolf, V. “Kendine Ait Bir Oda”. Dosya 19 Cinsiyet ve Mimarlık, Matsa Basımevi, Ankara
3) Mimarlık Mesleğinde Kadın Olmak Erdoğdu Erkaslan, Ö. 2006. “Modern Türkiye’nin İnşasında Kadın Mimarlar,” Mimarlık ve Kadın Kimliği, Boyut Yayın Grubu: İstanbul. Mcleod, M. “Gündelik Yaşam ve ‘Öteki’ Mekanlar” Dosya 19 Cinsiyet ve Mimarlık, Matsa Basımevi, Ankara. Türkün Dostoğlu, N., 2006, “Mimarlıkta Kadının Rolü, Dünya’ya ve Türkiye’ye Genel Bir Bakış,” Mimarlık ve Kadın Kimliği, Boyut Yayın Grubu: İstanbul
4) - Altan Ergut, E., Belgin Turan Özkaya. “Türkiye’nin İlk Kadın Mimarları” Dosya 19 Cinsiyet ve Mimarlık, Matsa Basımevi, Ankara. Türkün Dostoğlu, N., Özlem Erdoğdu Erkaslan. “Ayrıcalık ya da Ayırımcılık Mimarlık Mesleğinde Kadın Olmak” Leman Cevdet Tomsu Türk Mimarlığında Bir Öncü 1913-1988, TMMOMB , Ankara. Özgüven, Y. 2006, “Türkiye’de Kadın Mimarlar, 1934-1960,” Mimarlık ve Kadın Kimliği, Boyut Yayın Grubu: İstanbul
5) Mekan ve Cinsiyet Sorunsalı Colomina, B. 2009, Mahremiyet ve Kamusallık, Kitle İletişim Aracı Olarak Modern Mimari, çev. Aziz Ufuk Kılıç, Metis, İstanbul. Colomina, B. “Bölücü Duvar Ev İçi Gözetleme”. Dosya 19 Cinsiyet ve Mimarlık, Matsa Basımevi, Ankara.
6) - Kılıçkıran, D. “Gitmeli Mi, Kalmalı Mı? Feminizmde Ev Üzerine Çeşitlemeler”. Dosya 19 Cinsiyet ve Mimarlık, Matsa Basımevi, Ankara. Lindell, J., Joel Sanders. “Askeri Öğrenci Yurtları, ABD Hava Kuvvetleri Akademisi Colorado Springs, Colorado,1958”. Dosya 19 Cinsiyet ve Mimarlık, Matsa Basımevi, Ankara. Pasin, Burak. “Türkiye’de Hegemonik Erkekliğin Üretimi ve Kamusal Ritüel Mekanları”. Dosya 19 Cinsiyet ve Mimarlık, Matsa Basımevi, Ankara.
7) Mimarlıkta Cinsiyet ve Patronaj Thys-Şenocak, L. 2009, “Osmanlı Saray Kadınlarının Himayesinde Mimarlık,” Osmanlı İmparatorluğu’nda Kadın Baniler: Hatice Turhan Sultan, Kitap Yayınevi, İstanbul. Sümertaş. F. “Kadınlar ve Güç 16-17 yy İstanbul Mimarlığının Bani Kadınları.” Bülten 30. TMMOMB. SS.37-41.
8) Mimarlık Tarihinde Cinsiyet ve Cinsellik Friedman, A. 1998, Family Matters: The Schroder House, by Gerrit Rietveld and Truus Schroder in Women and the Making of the Modern House, A Social and Architectural History (pp.64 -91) New York Harry N.Abrams, Inc., Publishers. Altınyıldız Artun, 2012, Y. “Arzunun Bedeli: Eileen Gray ve Le Corbusier,” Arzu Mimarlığı, Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek, der. Nur Altınyıldız Artun ve Roysi Ojalvo, İletişim: İstanbul.
9) - Friedman, A. 1998. “People Who Live in Glass Houses: Edith Farnsworth, Ludwig Mies van der Rohe and Philip Johnson,” in Women and the Making of the Modern House, A Social and Architectural History, Harry N.Abrams: New York
10) - Butler, J. “Cinsiyet Belası: Feminizim ve Kimliğin Altüst Edilmesi,” Dosya 19 Cinsiyet ve Mimarlık, Matsa Basımevi, Ankara. Arnold, D. “(Oto)biografilerve Mekan,” Dosya 19 Cinsiyet ve Mimarlık, Matsa Basımevi, Ankara.
11) - Urbach, H. “Dolaplar, Giysiler, İfşaat,” Dosya 19 Cinsiyet ve Mimarlık, Matsa Basımevi, Ankara.
12) - Zeynep Hanım, 2001, Zeynep Hanım: Özgürlük Peşinde Bir Osmanlı kadını, A Turkish Woman’s European Impressions, İstanbul: Büke.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar: -

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Ödev 1 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 7 3 21
Uygulama 6 3 18
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 24 24
Ödevler 6 6 36
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 1 36 36
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 167