Özel Hukuk (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | ÖHUK536 | ||||||||
Ders İsmi: | Uluslararası Arabuluculuk ve Tahkim | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. PERVİN SOMER | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, alternatif uyuşmazlık çözümü kavramını açıklayarak yabancılık unsuru içeren uyuşmazlıklarda arabuluculuk ve tahkim yollarını açıklamayı amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; Alternatif Uyuşmazlık Çözümü (AUC) kavramı, Arabuluculuk Arabuluculugun Tarihcesi- Arabuluculugun Baslica Ozellikleri- Arabuluculugun Avantajlari- Bir Uyusmazligin Arabuluculuga Uygun Olup Olmadigi Degerlendirilirken Uygulanacak Kriterler- Arabuluculuk ve Diger AUC Yontemleri- Arabuluculuk Stratejileri,AB, ABD ve Bazı Diger Hukuk Sistemlerinde Arabuluculuk- UNCITRAL Arabuluculuk Kurallari- ICC Arabuluculuk Kurallari- ICSID Arabuluculuk Kurallari,Arabuluculuk ve Milletlerarasi Ozel Hukuk- Arabuluculuk Sozlesmesi- Arabuluculuk Sozlesmesine Uygulanacak HukukArabulucu Sozlesmesi- Arabulucu Sozlesmesine Uygulanacak Hukuk- Arabuluculuk Anlasma Belgesinin Icrasi,Turkiye’de ArabuluculukTurkiye’de Arabuluculugun Yasal Zemini ve Temel Mevzuat- Hukuk Uyusmazliklarinda Arabuluculuk Kanunu (HUAK) uyarinca Turk Arabuluculuk Hukukunun Temelleri- HUAK Uyarinca Ihtiyari Arabuluculugun Isleyisi ve Sona Ermesi,Turkiye’de Zorunlu ArabuluculukZorunlu Arabuluculuk Sisteminin Ayriksi Ozellikleri- Ticari Uyusmazliklarda Zorunlu Arabuluculuk- Is Hukukunda Zorunlu Arabuluculuk,Arabuluculuk Hakkinda Singapur Sozlesmesi, Hukumleri ve Etkileri ,Tahkim Kavrami- Tahkimin Karakteristik OzellikleriTahkimin Turleri- Tahkimin Avantajlari- Tahkimin Guncel Gelisimi- Uluslararasi Tahkimin Kaynaklari ,Tahkim Anlasmasi- Tahkim Anlasmasina Uygulanacak Hukuk- Tahkim Anlasmasinin Bolunebilirligi- Tahkim Anlasmasinin Etkisi,Tahkim Basvurusu ve Iceriginin Hazirlanmasi- Hakem Heyetinin Tesekkulu- Tahkim Surecinin Ilk Asamalari ve Gorev Belgesinin Hazirlanmasi- Tahkim Surecinde Zaman Cizelgesinin Hazirlanmasi,Hakem Heyetinin Yargilama Yetkisi ve Sinirlari- Tahkimde Gecici Hukuki Koruma Onlemleri,Hakem Karari- Hakem Kararinin Taninmasi ve Tenfizi- New York Konvansiyonunun Uygulama Alani- New York Konvansiyonu Uyarinca Tenfiz Sartlari- New York Konvansiyonu Uyarinca Tenfizin Reddi Sebepleri; konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin içeriği ve işlenişi hakkında bilgi verilir. Syllabus ile belirlenen program tanıtılır. Derse ilişkin genel kavramlar açıklanır. | - |
2) | Arabuluculuk kavramı tanımlanır. Arabuluculuğa ilişkin ulusal mevzuat incelenir. | Ders kitabı |
3) | Yabancılık unsuru tanımlanır. Yabancılık unsuruna ilişkin mevzuat incelenir. Yabancılık unsuru taşıyan uyuşmazlıklarda arabuluculuk çözüm yolu değerlendirilir. | Ders kitabı |
4) | Arabuluculuğun ilkeleri tanımlanır. Arabuluculuk çözüm yolunda bu ilkelerin önemi açıklanır. Uyuşmazlık çözüm sürecinde ilkelerin etkileri örnekler üzerinden değerlendirilir. | Ders kitabı |
5) | Arabuluculuk etik kuralları tanımlanır. Etik kuralların uyuşmazlık çözümündeki önemi değerlendirilir. | Ders kitabı |
6) | Uluslararası arabuluculuk uygulama örnekleri verilir, bu örnekler üzerinde değerlendirme yapılır. Tartışma yapılır. | Ders kitabı |
7) | Singapur Sözleşmesi'nin tarihçesi hakkında bilgi verilir. Sözleşme maddeleri incelenir. | Singapur Sözleşmesi |
8) | Tahkim kavramı tanımlanır. Tahkim kurumunun gelişimine ilişkin bilgi verilir. Tahkime ilişkin ulusal mevzuattaki düzenlemeler incelenir. | Ders kitabı |
9) | Yabancılık unsuru değerlendirilir. Yabancılık unsuru içeren uyuşmazlıklarda tahkim çözüm yolu incelenir. | Ders kitabı |
10) | Tahkim uyuşmazlık yoluna hakim olan ilkeler açıklanır. Tahkim çözüm yolunda bu ilkelerin önemi değerlendirilir. | Ders kitabı |
11) | Tahkim çözüm yoluna hakim olan etik kurallar açıklanır. Etik kuralların önemi değerlendirilir. | Ders kitabı |
12) | Uluslararası tahkim uygulama örnekleri incelenir. | Ders kitabı |
13) | Newyork Konvansiyonu hakkında detaylı bilgi verilir. Konvansiyon maddeleri incelenir. Genel değerlendirme yapılır. | Newyork Konvansiyonu |
14) | Öğrenci sunumları yapılır. | Sunuma hazırlık yapılır. |
Ders Notları / Kitaplar: | ARABULUCULUK VE TAHKİM MEVZUATI Mustafa Serdar ÖZBEK Ferhat Yıldırım-Avusturya ve Türkiye'de Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Kanunları, On İki Levha Yayıncılık, 2015 S. Roberts and M. Palmer, Dispute Processes: ADR and The Primary Forms of Decision Making, Cambridge University Press, 2005 İlgili Sözleşmeler |
Diğer Kaynaklar: | ARABULUCULUK VE TAHKİM MEVZUATI Mustafa Serdar ÖZBEK Ferhat Yıldırım-Avusturya ve Türkiye'de Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Kanunları, On İki Levha Yayıncılık, 2015 S. Roberts and M. Palmer, Dispute Processes: ADR and The Primary Forms of Decision Making, Cambridge University Press, 2005 İlgili Sözleşmeler |
Ders Öğrenme Kazanımları | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Özel hukuk alanında ve özel hukukunun alt disiplinlerine ait kavram ve kurumlara ya da yöntemlere ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme | ||||||||
2) Özel hukuk alanında ve özel hukukun alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri hukuk kuramı ve uygulamasına ilişkin konu ve sorunların analizinde kullanma | ||||||||
3) Özel hukuk alanında ve özel hukukun alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme | ||||||||
4) Özel hukuk alanlarında ve özel hukukun alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma | ||||||||
5) Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme | ||||||||
6) Kaynak tarama ve düzenleme, bilgi aktarımı/sunumu gibi araştırma becerilerini teknolojiden yararlanarak kullanma | ||||||||
7) Araştırmanın bulgularını akademik bir dilde sözlü ve yazılı olarak uzmanlık düzeyinde ifade etme | ||||||||
8) Tek başına veya grup içinde özel hukuk alanındaki bir araştırmayı uygun yöntemleri kullanarak yürütme | ||||||||
9) Özel hukuka ilişkin kavramları uluslararası boyuta analitik olarak inceleyip yorumlama |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Özel hukuk alanında ve özel hukukunun alt disiplinlerine ait kavram ve kurumlara ya da yöntemlere ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme | |
2) | Özel hukuk alanında ve özel hukukun alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri hukuk kuramı ve uygulamasına ilişkin konu ve sorunların analizinde kullanma | |
3) | Özel hukuk alanında ve özel hukukun alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme | |
4) | Özel hukuk alanlarında ve özel hukukun alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma | |
5) | Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme | |
6) | Kaynak tarama ve düzenleme, bilgi aktarımı/sunumu gibi araştırma becerilerini teknolojiden yararlanarak kullanma | |
7) | Araştırmanın bulgularını akademik bir dilde sözlü ve yazılı olarak uzmanlık düzeyinde ifade etme | |
8) | Tek başına veya grup içinde özel hukuk alanındaki bir araştırmayı uygun yöntemleri kullanarak yürütme | |
9) | Özel hukuka ilişkin kavramları uluslararası boyuta analitik olarak inceleyip yorumlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Toplam İş Yükü | 42 |