AYY113 Afetlerde Kimyasal, Biyolojik, Radyoaktif, Nükleer Tehlikelerİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Acil Durum ve Afet Yönetimi Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Acil Durum ve Afet Yönetimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: AYY113
Ders İsmi: Afetlerde Kimyasal, Biyolojik, Radyoaktif, Nükleer Tehlikeler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MUCİZE SARIHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi DİDEM ÖZKAN
Dr.Öğr.Üyesi MUCİZE SARIHAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: • Afetle ilgili temel kavramları tanımlar,
• Kimyasal tehlikeleri tanımlar, afetlerde korunma yöntemlerini öğrenir.
• Biyolojik tehlikeleri tanımlar, afetlerde korunma yöntemlerini öğrenir.
• Radyoaktif tehlikeleri tanımlar, afetlerde korunma yöntemlerini öğrenir.
• Nükleer tehlikeleri tanımlar, afetlerde korunma yöntemlerini öğrenir.
Dersin İçeriği: Kimyasal, biyolojik, nükleer silahların tanımı, tarihçesi, sınıflandırılması, kullanım
biçimleri, insan üzerindeki etkileri, özgün savunma sistemleri ve tedavi yöntemleri,
savunucu personelin sahip olması gereken teçhizat özellikleri ve kullanımı, alan
izolasyonu ve dekontaminasyon yöntemleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Afetle ilgili temel kavramları tanımlar,
2) Kimyasal tehlikeleri tanımlar, afetlerde korunma yöntemlerini öğrenir.
3) • Biyolojik tehlikeleri tanımlar, afetlerde korunma yöntemlerini öğrenir.
4) • Radyoaktif tehlikeleri tanımlar, afetlerde korunma yöntemlerini öğrenir.
5) • Nükleer tehlikeleri tanımlar, afetlerde korunma yöntemlerini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders içeriği hakkında bilgi verme • Dersin amacını anlatma • Afetlerde KBRN Dersine Giriş KBRN Dersine Giriş
2) • Giriş (Afetle ilgili temel kavramlar sunum
3) • KBRN Riskleri sunum
4) • Afetlerde Kimyasal Tehlikeler • Kimyasal Tehlike Belirteçleri • Kimyasal Tehlikeden Korunma Yolları • Afetlerde Kimyasal Tehlikeler ve Korunma Yolları sunum
5) • Afetlerde Biyolojik Tehlikelerin Sınıflandırılması • Afetlerde Biyolojik Tehlikelerden Korunma Yolları • Afetlerde Biyolojik Tehlikeler ve Korunma Yolları sunum ve video
6) • Afetlerde Biyolojik Tehlikelerden Korunma Yolları • Sığınak Tipleri sunum ve veideo
7) • Kimyasal ve Biyolojik Tehlike Belirteçlerinin Açıklanması sunum
8) Ara sınavla öğrenci değerlendirme
9) Biyolojik Silahların Tipleri ve Korunma Yolları • Biyolojik Silahlar sunum ve videolar
10) • Radyoaktivite Birimleri ve Radyoaktiflik • Afetlerde Radyoaktif Tehlikeler • Afetlerde Radyoaktif Tehlikeler sunum ve video
11) • Nükleer Silahlar • Nükleer Silahların Çeşitleri sunum
12) • Afetlerde Nükleer Tehlikeler • Afetlerde Nükleer Tehlikelerden Korunma Yolları • Afetlerde Nükleer Tehlikelerden Korunma Yolları sunum
13) • Afetlerde Tehlikelerin Sınıflandırılması • Afetlerde KBRN Tehlikelerinden Korunma Yollarının Karşılaştırılması • Afetlerde Tehlikelerin Sınıflandırılması sunum
14) • KBRN Risklerinin Değerlendirilmesi sunum
15) • KBRN Tehlikelerinde Genel Tedavi Yaklaşımları sunum ve video
16) Final sınavı ile öğrenci değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eğitmenin notları
Diğer Kaynaklar: AFADEM, KBRN Temel Eğitimi Kitabı
Ocak 2011 / 2. Baskı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Uygulama 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 14 14
Final 14 14
Toplam İş Yükü 112