Beslenme ve Diyetetik (DR) (Lisans Dereceli) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | BDY564 | ||||||||
Ders İsmi: | Yeme Davranışı Bozuklukları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HANDE ÖNGÜN YILMAZ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Cemile İDİZ Dr.Öğr.Üyesi FUNDA ŞENSOY |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; yeme ve beslenme bozukluklarının tanı kriterlerini, tedavisi ve tıbbi beslenme tedavisi ile bu hastaların eğitiminde izlenecek adımları öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | Yeme ve beslenme bozukluklarının sınıflandırılması ve tanı kriterleri Pika, ruminasyon bozukluğu, kaçıngan/kısıtlayıcı besin alım bozukluğu, anoreksiya nervoza, bulimiya nervoza, tıkınırcasına yeme bozukluğu, başka şekilde sınıflandırılmayan (atipik) yeme veya beslenme bozukluğu ve tanımlanmamış yeme ve beslenme bozukluğu, gece yeme sendromu, ortoreksiya nervoza, duygusal yeme Yeme ve beslenme bozukluklarında tıbbi beslenme tedavisi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yeme ve beslenme bozukluklarının sınıflandırılması ve tanı kriterleri | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
2) | Yeme ve beslenme bozukluklarının epidemiyolojisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
3) | Yeme ve beslenme bozukluklarının fizyolojisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
4) | Pika: DSM 5 tanı kriterleri, tedavisi ve tıbbi beslenme tedavisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
5) | Ruminasyon bozukluğu: DSM 5 tanı kriterleri, tedavisi ve tıbbi beslenme tedavisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
6) | Kaçıngan/kısıtlayıcı besin alım bozukluğu: 5 tanı kriterleri, tedavisi ve tıbbi beslenme tedavisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
7) | Anoreksiya nervoza: DSM 5 tanı kriterleri, tedavisi ve tıbbi beslenme tedavisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
8) | Bulimiya nervoza: DSM 5 tanı kriterleri, tedavisi ve tıbbi beslenme tedavisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
9) | Tıkınırcasına yeme bozukluğu: DSM 5 tanı kriterleri, tedavisi ve tıbbi beslenme tedavisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
10) | Başka şekilde sınıflandırılmayan (atipik) yeme veya beslenme bozukluğu: DSM 5 tanı kriterleri, tedavisi ve tıbbi beslenme tedavisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
11) | Tanımlanmamış yeme ve beslenme bozukluğu: DSM 5 tanı kriterleri, tedavisi ve tıbbi beslenme tedavisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
12) | Gece yeme sendromu: Tedavisi ve tıbbi beslenme tedavisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
13) | Ortoreksiya nervoza: Tedavisi ve tıbbi beslenme tedavisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
14) | Duygusal yeme: Tedavisi ve tıbbi beslenme tedavisi | Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma |
15) | Final sınavı | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim elemanı ders notları |
Diğer Kaynaklar: | American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub. American Psychiatric Association. (2016). Feeding and eating disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub. Schebendach, J.E. ve Roth, J. (2019). Krause Besin ve Beslenme Bakım Süreci. (Çev. Gamze Akbulut). Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitapevleri |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme | |||||
1) Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır. | |||||
2) Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak. | |||||
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. | |||||
5) Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek. | |||||
7) alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme | |
1) | Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır. | |
2) | Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak. | |
3) | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. | |
5) | Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek. | |
7) | alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer | 1 | 20 | 20 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Rapor Teslimi | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 226 |