BDY568 Sporcu Beslenmesiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve Diyetetik (DR) (Lisans Dereceli) Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik (DR) (Lisans Dereceli)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BDY568
Ders İsmi: Sporcu Beslenmesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AHMET MURAT GÜNAL
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi FİTNAT ŞULE ŞAKAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1-Besin Öğeleri, Özellikleri Türleri, Sağlık Açısından Önemini öğrenmek.
2- Besin Öğeleri, Özellikleri Türleri, Sporcu Performansı Açısından Önemi anlamak.
3- Düzenli egzersiz, Sağlıklı beslenme ve Egzersizle vücut ağırlık kontrolünü öğrenmek.
Dersin İçeriği: Temel besin öğeleri; karbonhidratlar, yağlar, proteinler, vitaminler, mineraller ve suyun organizmadaki görevleri, fiziksel performansa etkileri, müsabaka öncesi, arası ve sonrası beslenme ilkeleri, yaş, cinsiyet ve hastalık durumlarına göre beslenme ve egzersizde ağırlık kontrolünün öğretimi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Besin Öğeleri, Özellikleri Türleri, Sağlık Açısından Önemini bilir ve açıklar.
2) Besin Öğeleri, Özellikleri Türleri, Sporcu Performansı Açısından Önemi bilir, açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Düzenli egzersiz, Sağlıklı beslenme ve Egzersizle vücut ağırlık kontrolünü bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) SPORCU BESLENMESİ GİRİŞ Slaytlar
2) KARBONHİDRATLAR ve PERFORMANS Slaytlar
3) PROTEİNLER Slaytlar
4) YAĞLAR (LİPİDLER) Slaytlar
5) VİTAMİNLER Slaytlar
6) MİNERALLER Slaytlar
7) Ara Sınav Sınav
8) ENERJİ Slaytlar
9) ELİT SPORCULARDA BESLENMENİN ÖNEMİ Slaytlar
10) VÜCUT KOMPOZİSYON ÖLÇÜMÜ, SINIFLAMALAR VE PERFORMANSLA İLİŞKİSİ Slaytlar
11) Sporcu Beslenmesi Konusunda Yapılmış Araştırmalar Slaytlar
12) Çocuk sporcularda beslenme ilkeleri Slaytlar
13) Ergojenik Besinler Slaytlar
14) Final Sınavı Sınav

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin Slaytları
Diğer Kaynaklar: 1- Exercise Physiology, Mcardle,W.D., KatchF.I., Katch,V.L.,Lea and Febiger, Philadelphia
2- Foods, Nutrition and Sports Performance,Williams, C and Devlin ,J.T.E., and FN Spon
3- Sporda Beslenme, H. Sündüs Paker ,Gen Matbaacılık
4- Spor ve Beslenme, Antrenör ve Sporcu El Kitabı, Güneş, Z., Bağırgan Yayınevi,Ankara
5- Sporcu beslenmesi konusunda yapılmış yurt içi ve dışı araştırmalar
6- Egzersiz ve Spor Yapanlar İçin Beslenme,Gülgün Ersoy,Nobel Yayınevi,2004

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme
1) Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır.
2) Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak.
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
5) Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek.
7) alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme
1) Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır.
2) Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak.
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
5) Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek.
7) alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 1 20 20
Ödevler 2 40 80
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 252