DHF325 Protetik Diş Tedavisi IIIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Diş HekimliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diş Hekimliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DHF325
Ders İsmi: Protetik Diş Tedavisi III
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 8 8 12
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: DHF217 - Protetik Diş Tedavisi II
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SERKAN SARIDAĞ
Dersi Veren(ler):





Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; hareketli ve sabit protezlerin endikasyon yelpazesinin, yapım aşamalarının, planlamadaki biyomekanik ve estetik esasların öğrenilmesi; ölçü, çene-ilişkilerinin kaydı ve artikülatöre aktarılması, ağız içi provalar ve protezlerin teslimi gibi klinik süreçlerin teorik düzeyde öğrenilmesi ve dental laboratuvarın bu süreçteki rolünün kavranması, aynı zamanda bu süreçte karşılaşılabilecek sorunlar, çözüm yöntemleri ve güncel restoratif materyaller hakkında bilgi sahibi olunmasıdır.
Dersin İçeriği: Sabit ve hareketli protezlerde sorunlar, çözüm yolları, sabit ve hareketli geçici protezler ve üretim teknikleri, çene ilişkilerinin incelenmesi, çene ilişkilerinin kayıt yöntemleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sabit ve hareketli protezlerin üretiminde kullanılabilecek ölçü tekniklerini açıklar.
2) Hareketli ve sabit protez hastasının tedavi aşamalarını açıklar.
3) Farklı protez tiplerinde çene hareketleri ve çene ilişkilerinin kayıt yöntemlerini analiz eder.
4) Sabit ve hareketli protezlerde karşılaşılabilecek sorunları ve çözüm yöntemlerini tartışır.
5) Protetik Diş Hekimliği'nde biyomekanik kavramlar ve planlamayı yorumlar.
6) Protetik Diş Hekimlği'nde Renk ve bağlantılı kavramları tanımlar.
7) Sabit protezlerin üretiminde kullanılabilecek materyalleri listeler ve karşılaştırır.
8) Sabit ve hareketli protezlerde uygulanması gereken hijyen prosedürlerini açıklar.
9) Simantasyon aşamaları sıralar ve Protetik Diş Hekimliği'nde kullanılan simanların farklarını ayırt eder.
10) Köprü söküm yöntemlerini açıklar ve farklarını ayırt eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tam ve bölümlü dişsiz ağızda makro ve mikro düzeyde yapılar Klinikte teorik derste öğrenilen yapıların hasta başında görülmesi
2) Protez hastasında muayene ve anamnez Klinik işlemlerin öğrencilere tanıtılması
3) Gerodontoloji ve geriatrik hasta Kaynaklardan okunarak tekrar gözden geçirme
4) Tam protezlerde 1. ölçü ve bireysel kaşık hazırlama Model inceleme ve bireysel kaşık hazırlanması
5) Tam protezlerde border moulding ve fonksiyonel ölçü Bireysel kaşıkların kenarlarının ağızda kontrolü, uyumlaması
6) Boxing ve ana model elde etme Ana modelin son haline getirilmesi
7) Tam Protezlerde dikey ve yatay kayıtlar Hasta kayıtlarının alınması, alt-üst çene ilişkilerinin belirlenmesi
8) 1. ARASINAV
9) Yüz Arkı Kullanımı ve Artikülatörler Yüz arkı kaydını artikülatöre taşıma
10) Tam Protezlerde Diş Dizimi ve Dişli Prova Modelajın önemi Provada estetik ve fonksiyon
11) Tam Protezlerde Polimerizasyon Restoratif malzeme seçenekleri üzerine okuma
12) Tam Protezlerde Tesviye ve Cila Ağıza takılacak protezin nihai haline getirilmesi
13) Protezlerin hastaya teslimi Protez teslimi sonrası hasta bilgilendirilmesinin gözden geçirilmesi
14) Yumuşak astarlar, protez adezivleri, protez temizleyiciler Yumuşak astar ile doku düzenleyici farkının öğrenilmesi
15) Protez teslimi sonrası sorunlar ve çözümleri Seminer hazırlığı
16) 2. ARASINAV
17) Tam Protezlerde Tamirler, Besleme ve Kaide Yenileme Diş ilavesi ve kroşe ilavesi yöntemleri
18) İmmedyat ve geçici protezler Laboratuvar izleme
19) TME ve çiğneme sistemi rahatsızlıklarına giriş TME ile ilgili doldurulacak formların öğrenilmesi
20) Alt çene hareketleri, çiğneme ve yutkunma Sunum ödevi
21) Bölümlü Dişsizliklerin Sınıflaması Dişsiz alanların sınıflarına göre incelenmesi
22) Paralellometre kullanımı, Model analizi ve Block-out Parallelometre ile model incelemesi
23) İskelet Protezlerin Parçaları ve Ana Bağlayıcılar İndirekt tutucular
24) 3. ARASINAV
25) Bölümlü Protezlerde Hareket Eksenleri ve Planlama Fulkrum kavramı
26) Bölümlü Dişsizliklerde Ölçü Uygun ve uygunsuz ölçü maddeleri
27) Direkt ve İndirekt Tutucular Tutucu seçimi
28) Klasik Bölümlü Protezler ve Bükme Kroşeler Kroşe tiplerini planlamaya uygun olarak seçmek
29) İskelet protezlerde mumlama, döküm, tesviye, cila, döküm hataları ve tamir Kaynak kitaptan ilgili bölümlerle ilgili ev ödevi
30) Bölümlü Protezlerde Mufla Tam protezden farkların araştırılması
31) Hassas Tutucular Dayanak dişlerin durumunun önemi
32) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: SABIT PROTEZLERDE ESTETIK TEDAVI, ESTETIK ANALIZLER, FRADEANI. CİLT 1. QUİNTESSENCE
SABIT PROTEZLERDE ESTETIK TEDAVI,PROTETIK TEDAVI, FRADEANI BARDUCCI CİLT 2. QUINTESSENCE
SABİT PROTEZİN TEMELLERİ. Herbert T. Schıllıngburg. ÇEV: .MK ÜNSAL, A ÜŞÜMEZ. QUİNTESSENCE
GÜNCEL SABİT PROTEZLER, ROSENSTIEL, LAND…ÇEV: SS ATSU, MA KILIÇARKSLAN, PALME YAYINEVI
FUNDAMENTALS OF FIXED PROSTHODONTICS. Herbert T. Schıllıngburg. 4th Edn. (Quintescence Publishing Co, 2012)
CONTEMPORARY FIXED PROSTHODONTICS. Stephen Rosenstiel, Martin Land. 5th Edn. (Mosby 2016)
TAM PROTEZLER, PROBLEMLER VE ÇÖZÜM YOLLARI ( 1. Ve 2. CİLT) Yasemin Kulak Özkan. (Quintescence Publishing Türkiye, 2017)
TOTAL PROTEZLERİN TEMEL İLKELERİ VE PRATİĞİ-PROBLMLER VE ÇÖZÜM YOLLARI , HAYAKAWA, ENDER KAZAZOĞLU, QUİNTESSENCE
COMPLETE DENTURE PROSTHODONTICS: Treatment and Problem Solving. YASEMİN K. ÖZKAN (Springer, 2018)
PRINCIPLES AND PRACTICES OF COMPLETE DENTURES, IWAN HAYAKAWA, QUİNTESSENCE PUBLİSHİNG
DİŞSİZ HASTALARIN PROTERİK TEDAVİSİ, KLASİK TAM PROTEZLER. SENIH ÇALIKKOCAOĞLU
DİŞ HEKİMLİĞİNDE HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLER, MUTAHHAR ULUSOY, KEVSER AYDIN,ANKARA ÜNİV. YAY.
HAREKETLİ B ÖLÜMLÜ PROTEZ PLANLAMA ATLASI, STRATON &WIEBELT, QUINTESSENCE
HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLER- PLANLAMA. Gülşen Can, Funda Akaltan. (Rota Tıp Kitabevi, 2015)
HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLERDE TEMEL İLKELER. PROF. DR. BÜLENT KESİM. QUİNTESSENCE
MC CRACKEN'S REMOVABLE PARTİAL PROSTHODONTİCS. 13th Edn Alan B. Carr, David T. Brown. (Elsevier Health Books, 2015)
STEWART'S CLINICAL REMOVABLE PARTIAL PROSTHODONTICS. RD PHOENIX, DR CAGNA, CF DEFREEST, QUİNTESSENCE
TAM PROTEZLER PROF.DR. SENİH ÇALIKKOCAOĞLU
Diğer Kaynaklar: SABIT PROTEZLERDE ESTETIK TEDAVI, ESTETIK ANALIZLER, FRADEANI. CİLT 1. QUİNTESSENCE
SABIT PROTEZLERDE ESTETIK TEDAVI,PROTETIK TEDAVI, FRADEANI BARDUCCI CİLT 2. QUINTESSENCE
SABİT PROTEZİN TEMELLERİ. Herbert T. Schıllıngburg. ÇEV: .MK ÜNSAL, A ÜŞÜMEZ. QUİNTESSENCE
GÜNCEL SABİT PROTEZLER, ROSENSTIEL, LAND…ÇEV: SS ATSU, MA KILIÇARKSLAN, PALME YAYINEVI
FUNDAMENTALS OF FIXED PROSTHODONTICS. Herbert T. Schıllıngburg. 4th Edn. (Quintescence Publishing Co, 2012)
CONTEMPORARY FIXED PROSTHODONTICS. Stephen Rosenstiel, Martin Land. 5th Edn. (Mosby 2016)
TAM PROTEZLER, PROBLEMLER VE ÇÖZÜM YOLLARI ( 1. Ve 2. CİLT) Yasemin Kulak Özkan. (Quintescence Publishing Türkiye, 2017)
TOTAL PROTEZLERİN TEMEL İLKELERİ VE PRATİĞİ-PROBLMLER VE ÇÖZÜM YOLLARI , HAYAKAWA, ENDER KAZAZOĞLU, QUİNTESSENCE
COMPLETE DENTURE PROSTHODONTICS: Treatment and Problem Solving. YASEMİN K. ÖZKAN (Springer, 2018)
PRINCIPLES AND PRACTICES OF COMPLETE DENTURES, IWAN HAYAKAWA, QUİNTESSENCE PUBLİSHİNG
DİŞSİZ HASTALARIN PROTERİK TEDAVİSİ, KLASİK TAM PROTEZLER. SENIH ÇALIKKOCAOĞLU
DİŞ HEKİMLİĞİNDE HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLER, MUTAHHAR ULUSOY, KEVSER AYDIN,ANKARA ÜNİV. YAY.
HAREKETLİ B ÖLÜMLÜ PROTEZ PLANLAMA ATLASI, STRATON &WIEBELT, QUINTESSENCE
HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLER- PLANLAMA. Gülşen Can, Funda Akaltan. (Rota Tıp Kitabevi, 2015)
HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLERDE TEMEL İLKELER. PROF. DR. BÜLENT KESİM. QUİNTESSENCE
MC CRACKEN'S REMOVABLE PARTİAL PROSTHODONTİCS. 13th Edn Alan B. Carr, David T. Brown. (Elsevier Health Books, 2015)
STEWART'S CLINICAL REMOVABLE PARTIAL PROSTHODONTICS. RD PHOENIX, DR CAGNA, CF DEFREEST, QUİNTESSENCE
TAM PROTEZLER PROF.DR. Senih Çalıkkocaoğlu

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Belirti ve bulguları uygun şekilde değerlendirip, hastalık ve durumlarla ilişkilendirerek klinik uygulamalara güncel tanı, tedavi ve sevk süreçlerine entegre edebilme yetkinliğine sahiptir.
2) Dental ve tıbbi acil durumlar ile riskli ve öncelikli durumları saptayabilecek bilgiye sahiptir.
3) Güncel ve kanıta dayalı bilimsel bilgiye uygun geleneksel ve modern tüm araç gereçler ve ekipman ile ilgili bilgiyi etkin ve analitik bakış açısı ile kullanabilir
4) Toplumun tüm sağlık birimleri ile mesleki fikir ve deneyimlerini ifade ederek, toplum sağlık düzeyinin iyileştirilmesine yönelik olarak iletişim ve iş birliği içinde sorumluluk ve inisiyatif alarak çalışır
5) Hasta tedavisinde temel tıp bilimleri bilgilerini de kullanarak semptomların, bulguların, sistemik hastalıkların ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve alınması gereken önlemleri uygular.
6) Tüm çalışanların ve hastaların sağlığı, güvenliği ve riskleri konusunda gerekli önlemleri alacak bilgi ve donanıma sahiptir
7) Mesleğiyle ilgili uygulama, araştırma, öğrenme ve yönetimsel süreçleri bilişim teknolojilerinden de yararlanarak yürütür
8) Bilgi ve becerilerini geliştirmeye sürekli olarak açıktır ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiştir.
9) Hastalar ve yakınları ile sosyal ve kültürel farkları gözeterek karşılıklı güven, anlayış ve saygı temelinde iletişim oluşturur
10) Meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile etkili ve doğru biçimde yazılı ve sözlü iletişim kurar.
11) Toplum sağlığını gözeterek önleyici ve koruyucu ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulması hakkında bilgi ve donanıma sahiptir, bu uygulamaları yapar
12) Görev ve sorumluluklarını bilir, etik ve insani değerleri gözeterek mesleğini yapar

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Belirti ve bulguları uygun şekilde değerlendirip, hastalık ve durumlarla ilişkilendirerek klinik uygulamalara güncel tanı, tedavi ve sevk süreçlerine entegre edebilme yetkinliğine sahiptir. 5
2) Dental ve tıbbi acil durumlar ile riskli ve öncelikli durumları saptayabilecek bilgiye sahiptir. 4
3) Güncel ve kanıta dayalı bilimsel bilgiye uygun geleneksel ve modern tüm araç gereçler ve ekipman ile ilgili bilgiyi etkin ve analitik bakış açısı ile kullanabilir 4
4) Toplumun tüm sağlık birimleri ile mesleki fikir ve deneyimlerini ifade ederek, toplum sağlık düzeyinin iyileştirilmesine yönelik olarak iletişim ve iş birliği içinde sorumluluk ve inisiyatif alarak çalışır 3
5) Hasta tedavisinde temel tıp bilimleri bilgilerini de kullanarak semptomların, bulguların, sistemik hastalıkların ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve alınması gereken önlemleri uygular. 3
6) Tüm çalışanların ve hastaların sağlığı, güvenliği ve riskleri konusunda gerekli önlemleri alacak bilgi ve donanıma sahiptir 2
7) Mesleğiyle ilgili uygulama, araştırma, öğrenme ve yönetimsel süreçleri bilişim teknolojilerinden de yararlanarak yürütür 3
8) Bilgi ve becerilerini geliştirmeye sürekli olarak açıktır ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiştir. 3
9) Hastalar ve yakınları ile sosyal ve kültürel farkları gözeterek karşılıklı güven, anlayış ve saygı temelinde iletişim oluşturur 3
10) Meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile etkili ve doğru biçimde yazılı ve sözlü iletişim kurar. 3
11) Toplum sağlığını gözeterek önleyici ve koruyucu ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulması hakkında bilgi ve donanıma sahiptir, bu uygulamaları yapar 4
12) Görev ve sorumluluklarını bilir, etik ve insani değerleri gözeterek mesleğini yapar 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Derse Özgü Staj 16 % 20
Ara Sınavlar 3 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 31 62
Uygulama 32 128
Küçük Sınavlar 20 20
Ara Sınavlar 3 3
Toplam İş Yükü 213