Diş Hekimliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DHF325 | ||||||||
Ders İsmi: | Protetik Diş Tedavisi III | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: |
DHF217 - Protetik Diş Tedavisi II |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SERKAN SARIDAĞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; hareketli ve sabit protezlerin endikasyon yelpazesinin, yapım aşamalarının, planlamadaki biyomekanik ve estetik esasların öğrenilmesi; ölçü, çene-ilişkilerinin kaydı ve artikülatöre aktarılması, ağız içi provalar ve protezlerin teslimi gibi klinik süreçlerin teorik düzeyde öğrenilmesi ve dental laboratuvarın bu süreçteki rolünün kavranması, aynı zamanda bu süreçte karşılaşılabilecek sorunlar, çözüm yöntemleri ve güncel restoratif materyaller hakkında bilgi sahibi olunmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Sabit ve hareketli protezlerde sorunlar, çözüm yolları, sabit ve hareketli geçici protezler ve üretim teknikleri, çene ilişkilerinin incelenmesi, çene ilişkilerinin kayıt yöntemleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tam ve bölümlü dişsiz ağızda makro ve mikro düzeyde yapılar | Klinikte teorik derste öğrenilen yapıların hasta başında görülmesi |
2) | Protez hastasında muayene ve anamnez | Klinik işlemlerin öğrencilere tanıtılması |
3) | Gerodontoloji ve geriatrik hasta | Kaynaklardan okunarak tekrar gözden geçirme |
4) | Tam protezlerde 1. ölçü ve bireysel kaşık hazırlama | Model inceleme ve bireysel kaşık hazırlanması |
5) | Tam protezlerde border moulding ve fonksiyonel ölçü | Bireysel kaşıkların kenarlarının ağızda kontrolü, uyumlaması |
6) | Boxing ve ana model elde etme | Ana modelin son haline getirilmesi |
7) | Tam Protezlerde dikey ve yatay kayıtlar | Hasta kayıtlarının alınması, alt-üst çene ilişkilerinin belirlenmesi |
8) | 1. ARASINAV | |
9) | Yüz Arkı Kullanımı ve Artikülatörler | Yüz arkı kaydını artikülatöre taşıma |
10) | Tam Protezlerde Diş Dizimi ve Dişli Prova | Modelajın önemi Provada estetik ve fonksiyon |
11) | Tam Protezlerde Polimerizasyon | Restoratif malzeme seçenekleri üzerine okuma |
12) | Tam Protezlerde Tesviye ve Cila | Ağıza takılacak protezin nihai haline getirilmesi |
13) | Protezlerin hastaya teslimi | Protez teslimi sonrası hasta bilgilendirilmesinin gözden geçirilmesi |
14) | Yumuşak astarlar, protez adezivleri, protez temizleyiciler | Yumuşak astar ile doku düzenleyici farkının öğrenilmesi |
15) | Protez teslimi sonrası sorunlar ve çözümleri | Seminer hazırlığı |
16) | 2. ARASINAV | |
17) | Tam Protezlerde Tamirler, Besleme ve Kaide Yenileme | Diş ilavesi ve kroşe ilavesi yöntemleri |
18) | İmmedyat ve geçici protezler | Laboratuvar izleme |
19) | TME ve çiğneme sistemi rahatsızlıklarına giriş | TME ile ilgili doldurulacak formların öğrenilmesi |
20) | Alt çene hareketleri, çiğneme ve yutkunma | Sunum ödevi |
21) | Bölümlü Dişsizliklerin Sınıflaması | Dişsiz alanların sınıflarına göre incelenmesi |
22) | Paralellometre kullanımı, Model analizi ve Block-out | Parallelometre ile model incelemesi |
23) | İskelet Protezlerin Parçaları ve Ana Bağlayıcılar | İndirekt tutucular |
24) | 3. ARASINAV | |
25) | Bölümlü Protezlerde Hareket Eksenleri ve Planlama | Fulkrum kavramı |
26) | Bölümlü Dişsizliklerde Ölçü | Uygun ve uygunsuz ölçü maddeleri |
27) | Direkt ve İndirekt Tutucular | Tutucu seçimi |
28) | Klasik Bölümlü Protezler ve Bükme Kroşeler | Kroşe tiplerini planlamaya uygun olarak seçmek |
29) | İskelet protezlerde mumlama, döküm, tesviye, cila, döküm hataları ve tamir | Kaynak kitaptan ilgili bölümlerle ilgili ev ödevi |
30) | Bölümlü Protezlerde Mufla | Tam protezden farkların araştırılması |
31) | Hassas Tutucular | Dayanak dişlerin durumunun önemi |
32) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | SABIT PROTEZLERDE ESTETIK TEDAVI, ESTETIK ANALIZLER, FRADEANI. CİLT 1. QUİNTESSENCE SABIT PROTEZLERDE ESTETIK TEDAVI,PROTETIK TEDAVI, FRADEANI BARDUCCI CİLT 2. QUINTESSENCE SABİT PROTEZİN TEMELLERİ. Herbert T. Schıllıngburg. ÇEV: .MK ÜNSAL, A ÜŞÜMEZ. QUİNTESSENCE GÜNCEL SABİT PROTEZLER, ROSENSTIEL, LAND…ÇEV: SS ATSU, MA KILIÇARKSLAN, PALME YAYINEVI FUNDAMENTALS OF FIXED PROSTHODONTICS. Herbert T. Schıllıngburg. 4th Edn. (Quintescence Publishing Co, 2012) CONTEMPORARY FIXED PROSTHODONTICS. Stephen Rosenstiel, Martin Land. 5th Edn. (Mosby 2016) TAM PROTEZLER, PROBLEMLER VE ÇÖZÜM YOLLARI ( 1. Ve 2. CİLT) Yasemin Kulak Özkan. (Quintescence Publishing Türkiye, 2017) TOTAL PROTEZLERİN TEMEL İLKELERİ VE PRATİĞİ-PROBLMLER VE ÇÖZÜM YOLLARI , HAYAKAWA, ENDER KAZAZOĞLU, QUİNTESSENCE COMPLETE DENTURE PROSTHODONTICS: Treatment and Problem Solving. YASEMİN K. ÖZKAN (Springer, 2018) PRINCIPLES AND PRACTICES OF COMPLETE DENTURES, IWAN HAYAKAWA, QUİNTESSENCE PUBLİSHİNG DİŞSİZ HASTALARIN PROTERİK TEDAVİSİ, KLASİK TAM PROTEZLER. SENIH ÇALIKKOCAOĞLU DİŞ HEKİMLİĞİNDE HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLER, MUTAHHAR ULUSOY, KEVSER AYDIN,ANKARA ÜNİV. YAY. HAREKETLİ B ÖLÜMLÜ PROTEZ PLANLAMA ATLASI, STRATON &WIEBELT, QUINTESSENCE HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLER- PLANLAMA. Gülşen Can, Funda Akaltan. (Rota Tıp Kitabevi, 2015) HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLERDE TEMEL İLKELER. PROF. DR. BÜLENT KESİM. QUİNTESSENCE MC CRACKEN'S REMOVABLE PARTİAL PROSTHODONTİCS. 13th Edn Alan B. Carr, David T. Brown. (Elsevier Health Books, 2015) STEWART'S CLINICAL REMOVABLE PARTIAL PROSTHODONTICS. RD PHOENIX, DR CAGNA, CF DEFREEST, QUİNTESSENCE TAM PROTEZLER PROF.DR. SENİH ÇALIKKOCAOĞLU |
Diğer Kaynaklar: | SABIT PROTEZLERDE ESTETIK TEDAVI, ESTETIK ANALIZLER, FRADEANI. CİLT 1. QUİNTESSENCE SABIT PROTEZLERDE ESTETIK TEDAVI,PROTETIK TEDAVI, FRADEANI BARDUCCI CİLT 2. QUINTESSENCE SABİT PROTEZİN TEMELLERİ. Herbert T. Schıllıngburg. ÇEV: .MK ÜNSAL, A ÜŞÜMEZ. QUİNTESSENCE GÜNCEL SABİT PROTEZLER, ROSENSTIEL, LAND…ÇEV: SS ATSU, MA KILIÇARKSLAN, PALME YAYINEVI FUNDAMENTALS OF FIXED PROSTHODONTICS. Herbert T. Schıllıngburg. 4th Edn. (Quintescence Publishing Co, 2012) CONTEMPORARY FIXED PROSTHODONTICS. Stephen Rosenstiel, Martin Land. 5th Edn. (Mosby 2016) TAM PROTEZLER, PROBLEMLER VE ÇÖZÜM YOLLARI ( 1. Ve 2. CİLT) Yasemin Kulak Özkan. (Quintescence Publishing Türkiye, 2017) TOTAL PROTEZLERİN TEMEL İLKELERİ VE PRATİĞİ-PROBLMLER VE ÇÖZÜM YOLLARI , HAYAKAWA, ENDER KAZAZOĞLU, QUİNTESSENCE COMPLETE DENTURE PROSTHODONTICS: Treatment and Problem Solving. YASEMİN K. ÖZKAN (Springer, 2018) PRINCIPLES AND PRACTICES OF COMPLETE DENTURES, IWAN HAYAKAWA, QUİNTESSENCE PUBLİSHİNG DİŞSİZ HASTALARIN PROTERİK TEDAVİSİ, KLASİK TAM PROTEZLER. SENIH ÇALIKKOCAOĞLU DİŞ HEKİMLİĞİNDE HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLER, MUTAHHAR ULUSOY, KEVSER AYDIN,ANKARA ÜNİV. YAY. HAREKETLİ B ÖLÜMLÜ PROTEZ PLANLAMA ATLASI, STRATON &WIEBELT, QUINTESSENCE HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLER- PLANLAMA. Gülşen Can, Funda Akaltan. (Rota Tıp Kitabevi, 2015) HAREKETLİ BÖLÜMLÜ PROTEZLERDE TEMEL İLKELER. PROF. DR. BÜLENT KESİM. QUİNTESSENCE MC CRACKEN'S REMOVABLE PARTİAL PROSTHODONTİCS. 13th Edn Alan B. Carr, David T. Brown. (Elsevier Health Books, 2015) STEWART'S CLINICAL REMOVABLE PARTIAL PROSTHODONTICS. RD PHOENIX, DR CAGNA, CF DEFREEST, QUİNTESSENCE TAM PROTEZLER PROF.DR. Senih Çalıkkocaoğlu |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Belirti ve bulguları uygun şekilde değerlendirip, hastalık ve durumlarla ilişkilendirerek klinik uygulamalara güncel tanı, tedavi ve sevk süreçlerine entegre edebilme yetkinliğine sahiptir. | |||||||||||
2) Dental ve tıbbi acil durumlar ile riskli ve öncelikli durumları saptayabilecek bilgiye sahiptir. | |||||||||||
3) Güncel ve kanıta dayalı bilimsel bilgiye uygun geleneksel ve modern tüm araç gereçler ve ekipman ile ilgili bilgiyi etkin ve analitik bakış açısı ile kullanabilir | |||||||||||
4) Toplumun tüm sağlık birimleri ile mesleki fikir ve deneyimlerini ifade ederek, toplum sağlık düzeyinin iyileştirilmesine yönelik olarak iletişim ve iş birliği içinde sorumluluk ve inisiyatif alarak çalışır | |||||||||||
5) Hasta tedavisinde temel tıp bilimleri bilgilerini de kullanarak semptomların, bulguların, sistemik hastalıkların ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve alınması gereken önlemleri uygular. | |||||||||||
6) Tüm çalışanların ve hastaların sağlığı, güvenliği ve riskleri konusunda gerekli önlemleri alacak bilgi ve donanıma sahiptir | |||||||||||
7) Mesleğiyle ilgili uygulama, araştırma, öğrenme ve yönetimsel süreçleri bilişim teknolojilerinden de yararlanarak yürütür | |||||||||||
8) Bilgi ve becerilerini geliştirmeye sürekli olarak açıktır ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiştir. | |||||||||||
9) Hastalar ve yakınları ile sosyal ve kültürel farkları gözeterek karşılıklı güven, anlayış ve saygı temelinde iletişim oluşturur | |||||||||||
10) Meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile etkili ve doğru biçimde yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |||||||||||
11) Toplum sağlığını gözeterek önleyici ve koruyucu ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulması hakkında bilgi ve donanıma sahiptir, bu uygulamaları yapar | |||||||||||
12) Görev ve sorumluluklarını bilir, etik ve insani değerleri gözeterek mesleğini yapar |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Belirti ve bulguları uygun şekilde değerlendirip, hastalık ve durumlarla ilişkilendirerek klinik uygulamalara güncel tanı, tedavi ve sevk süreçlerine entegre edebilme yetkinliğine sahiptir. | 5 |
2) | Dental ve tıbbi acil durumlar ile riskli ve öncelikli durumları saptayabilecek bilgiye sahiptir. | 4 |
3) | Güncel ve kanıta dayalı bilimsel bilgiye uygun geleneksel ve modern tüm araç gereçler ve ekipman ile ilgili bilgiyi etkin ve analitik bakış açısı ile kullanabilir | 4 |
4) | Toplumun tüm sağlık birimleri ile mesleki fikir ve deneyimlerini ifade ederek, toplum sağlık düzeyinin iyileştirilmesine yönelik olarak iletişim ve iş birliği içinde sorumluluk ve inisiyatif alarak çalışır | 3 |
5) | Hasta tedavisinde temel tıp bilimleri bilgilerini de kullanarak semptomların, bulguların, sistemik hastalıkların ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve alınması gereken önlemleri uygular. | 3 |
6) | Tüm çalışanların ve hastaların sağlığı, güvenliği ve riskleri konusunda gerekli önlemleri alacak bilgi ve donanıma sahiptir | 2 |
7) | Mesleğiyle ilgili uygulama, araştırma, öğrenme ve yönetimsel süreçleri bilişim teknolojilerinden de yararlanarak yürütür | 3 |
8) | Bilgi ve becerilerini geliştirmeye sürekli olarak açıktır ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiştir. | 3 |
9) | Hastalar ve yakınları ile sosyal ve kültürel farkları gözeterek karşılıklı güven, anlayış ve saygı temelinde iletişim oluşturur | 3 |
10) | Meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile etkili ve doğru biçimde yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
11) | Toplum sağlığını gözeterek önleyici ve koruyucu ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulması hakkında bilgi ve donanıma sahiptir, bu uygulamaları yapar | 4 |
12) | Görev ve sorumluluklarını bilir, etik ve insani değerleri gözeterek mesleğini yapar | 4 |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Derse Özgü Staj | 16 | % 20 |
Ara Sınavlar | 3 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 31 | 62 |
Uygulama | 32 | 128 |
Küçük Sınavlar | 20 | 20 |
Ara Sınavlar | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 213 |