FNCE422 Energy Economicsİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İşletme (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FNCE422
Ders İsmi: Energy Economics
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FATMA ÇİĞDEM ÇELİK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Enerjinin ekonomik kalkınmadaki önemi tartışılmaz. Küreselleşme ve serbestleşme, serbestleşme ve özelleştirme eğilimi enerji piyasalarını da ilgi odağı haline getirmektedir.
Enerji ekonomisi, enerji kaynaklarını ve enerji ürünlerini inceler ve firmaları ve tüketicileri tedarik etmek, dönüştürmek, taşımak, enerji kaynaklarını kullanmak ve artıkları elden çıkarmak için motive eden güçleri içerir; piyasa yapıları ve düzenleyici yapılar; dağıtım ve çevresel sonuçlar.
Enerji ekonomisi kursu dünyadaki enerji piyasası modellerini de kapsamaktadır. Elektrik piyasaları derinlemesine analiz edilecektir. Asıl vurgu, ülkelerin ve ilçelerin elektrik piyasalarındaki farklı deneyimler üzerinde olacaktır.
Dersin İçeriği: Enerji piyasalarına giriş; birincil ve ikincil enerji arasındaki ayrım; iç ve dış enerji piyasaları, kömür piyasaları, petrol piyasaları, doğal gaz piyasaları, elektrik piyasaları arasındaki ayrım ve ilişki; enerji piyasalarının yapıları; fiyat dinamikleri; pazar düzenlemesi; enerji piyasalarına yatırım; enerji piyasalarında rekabet; enerji ticareti; enerji bağımlılığı ve enerji güvenliği sorunları; enerji politikaları ve piyasa yapısı ve fiyat dinamikleri üzerindeki etkileri küresel ısınma, enerji-iklim tartışmaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Enerji kaynakları ve politikalarını anlamak ve fikir yürütebilmek için gerekli temel bilgilere sahip olacaktır
2) Küresel ısınma tartışmalarını anlayabiliecek ve fikir üretebilecektir.
3) Yenilenebilir enerji kaynaklarını analiz edebilme
4) Politika tartışmalarında kullanılan temel ölçütleri (etkinlik, enerji güvenliği ve sürdürülebilirlik gibi) açıklayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dünya Enerjisinin Boyutları yok
2) Ekonomik Teori ve Dünya Petrolü okuma
3) Doğal Gaz Ekonomisi okuma
4) Kömür ve Hoşnutsuzluklar okuma
5) Nükleer enerji okuma
6) Yenilenebilir enerji okuma
7) Ekonomi ve Elektrik okuma
8) Elektrik (Derinlikte analiz, modeller, ülkeler, bölgeler .....) okuma
9) Enerji ve Para okuma
10) Küresel ısınma okuma
11) Türkiye (enerji sorunları) okuma
12) Su Enerjsi okuma
13) Su Tarımı okuma
14) Hidro Olmayan Yenilenebilir okuma
15) Final Sınavı yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ferdinand E Banks (2007), The Political Economy of World Energy, World Scientific Publishing Co.
Steven Stoft(2002),Power System Economies, IEEE Press.
Colin Robinson (2003), Competition and Regulation in Utility Markets.
Geoffrey Rothwell and Thomas Gomez (2003), Electricity Economics.
Lester C.Hunt (2003),Energy in a Competitive Market.
Jean-Michel Glanchant and Dominique Finon(2003), Competition in European Electricity Markets.
Ahmad Farquei and Kelly Eakin(2003), Pricing in Competitive Electricity Markets.
Venkataraman Krishnaswamy, and Gary Stuggins(2003),Private sector participation in the power sector in Europe and Central Asia : lessons from the last decade.World Bank.
Joanne Evans and Lester C. Hunt(2009), International handbook on the economics of energy, Northampton : Edward Elgar Publishing
Chick Martin(2009), Electricity and energy policy in Britain, France and the United States since 1945, Northampton : Edward Elgar Publishing.
Jean-Michel Glachant, Francois Lâevãeque(2009),Electricity reform in Europe : towards a single energy market, Cheltenham, UK ; Northampton, MA : Edward Elgar, c2009
Diğer Kaynaklar: Ferdinand E Banks (2007), The Political Economy of World Energy, World Scientific Publishing Co.
Steven Stoft(2002),Power System Economies, IEEE Press.
Colin Robinson (2003), Competition and Regulation in Utility Markets.
Geoffrey Rothwell and Thomas Gomez (2003), Electricity Economics.
Lester C.Hunt (2003),Energy in a Competitive Market.
Jean-Michel Glanchant and Dominique Finon(2003), Competition in European Electricity Markets.
Ahmad Farquei and Kelly Eakin(2003), Pricing in Competitive Electricity Markets.
Venkataraman Krishnaswamy, and Gary Stuggins(2003),Private sector participation in the power sector in Europe and Central Asia : lessons from the last decade.World Bank.
Joanne Evans and Lester C. Hunt(2009), International handbook on the economics of energy, Northampton : Edward Elgar Publishing
Chick Martin(2009), Electricity and energy policy in Britain, France and the United States since 1945, Northampton : Edward Elgar Publishing.
Jean-Michel Glachant, Francois Lâevãeque(2009),Electricity reform in Europe : towards a single energy market, Cheltenham, UK ; Northampton, MA : Edward Elgar, c2009

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Bireysel çalışma ve ödevi
Rapor Yazma
Teknik gezi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Uygulama
Bireysel Proje
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 64
Proje 1 12
Ödevler 16 32
Ara Sınavlar 2 16
Final 1 22
Toplam İş Yükü 194