Diş Hekimliği ( İngilizce ) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DENT109 | ||||||||
Ders İsmi: | Medical Organic Chemistry | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi HADI KARIMKHAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi HADI KARIMKHAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Canlı organizmada ve laboratuvar ortamında meydana gelen kimyasal tepkimeleri ve organik bileşiklerin özelliklerini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; 1. Organik kimyaya giriş, C-C bağları 2. Karbon-heteroatom bağlarının oluşumu ve özellikleri 3. Alkanlar ve radikalik yer değiştirme reaksiyonları 4. Alkenler 5. Eliminasyon ve katılma reaksiyonları 6. Alkinler, sikloalkanlar 7. Aromatiklik ve aromatik sübtitüsyon reaksiyonları 8. Stereokimya 9. Alkil halojenürler, nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonları 10. Asitlik-bazlık, alkoller ve fenoller 11. Karbonil bileşikleri, aldehit ve ketonlar 12. Karbonil gruplarına nükleofilik katılma reaksiyonları, 13. karbonil grubunun α–konumuna katılma reaksiyonları 14. Karboksilli asitler ve türevleri, aminler ve reaksiyonları 15. Aminoasitler ve proteinler, karbohidratlar, Nükleik asitler: DNA ve RNA ; konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tıpta Organik Kimyaya Giriş | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
2) | Aromatik Bileşikler | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
3) | Alkanlar, Alkenler, Alkinler, sikloalkanlar, Aromatiklik reaksiyonlar | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
4) | Stereoizomerizm | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
5) | Fonksiyonel gruplar | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
6) | Reaksiyonlar | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
7) | Amino Asitler | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
8) | Ara Sınav | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
9) | Proteinler | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
10) | DNA Structure and Replacement | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
11) | DNA'nın yapısı ve işlevi | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
12) | Karbonhidratlar | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
13) | Lipidler | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
14) | Enzimler I | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
15) | Enzimler II | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
16) | Final Sınavı | 1. Organik Kimya 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Organik Kimya Yazarlar: Graham Solomons Yayınevi: Literatür Yayıncılık - 11.Baskı (2016) ISBN: 9789750407390 2. Organic Chemistry Yazarlar: T. W. Graham Solomons , Craig B. Fryhle , Scott A. Snyder Yayınevi: Wiley - 2017 ISBN: 9781119248972 3. Harper Biyokimya Yazarlar: Murray, Bender, Weil, Botham, Kennely, Rodwell Yayınevi: Nobel Tıp Kitabevi - 2015 ISBN: 9786053351542 4. Harper's Illustrated Biochemistry Yazarlar: Robert K. Murray, David A Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, Victor W. Rodwell and P. Anthony Weil Yayınevi: McGraw –Hill; 29th Edition (2015) ISBN: 978 - 0- 07-176576-3 5. Lehninger Principles of Biochemistry Yazarlar: David L. Nelson and Michael M. Cox Yayınevi: W. H. Freeman; 6th Edition (2012) ISBN: 10: 071677108X 6. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri Yazarlar:Y. Murat Elçin, David Nelson , Michael M. Cox Yayınevi: Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar - 2018 ISBN: 9786053551393 |
Diğer Kaynaklar: | 1. Organik Kimya Yazarlar: Graham Solomons Yayınevi: Literatür Yayıncılık - 11.Baskı (2016) ISBN: 9789750407390 2. Organic Chemistry Yazarlar: T. W. Graham Solomons , Craig B. Fryhle , Scott A. Snyder Yayınevi: Wiley - 2017 ISBN: 9781119248972 3. Harper Biyokimya Yazarlar: Murray, Bender, Weil, Botham, Kennely, Rodwell Yayınevi: Nobel Tıp Kitabevi - 2015 ISBN: 9786053351542 4. Harper's Illustrated Biochemistry Yazarlar: Robert K. Murray, David A Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, Victor W. Rodwell and P. Anthony Weil Yayınevi: McGraw –Hill; 29th Edition (2015) ISBN: 978 - 0- 07-176576-3 5. Lehninger Principles of Biochemistry Yazarlar: David L. Nelson and Michael M. Cox Yayınevi: W. H. Freeman; 6th Edition (2012) ISBN: 10: 071677108X 6. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri Yazarlar:Y. Murat Elçin, David Nelson , Michael M. Cox Yayınevi: Palme Yayınevi - Akademik Kitaplar - 2018 ISBN: 9786053551393 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | |||||||||||||||||
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |||||||||||||||||
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | |||||||||||||||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | |||||||||||||||||
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | |||||||||||||||||
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | |
2) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
3) | Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | |
5) | Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Ödevler | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 81 |