SKY586 Sağlıkta Akreditasyon ve Hasta Güvenliği İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sağlıkta Kalite Yönetimi (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sağlıkta Kalite Yönetimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SKY586
Ders İsmi: Sağlıkta Akreditasyon ve Hasta Güvenliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi YILDIRIM BEYAZIT GÜLHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi HATİCE SEMRİN TİMLİOĞLU İPER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; akreditasyon kavramının sağlık hizmetlerine yansıması ve amaçları ile birlikte uluslararası bir akreditasyon standardını temel alarak standardın gereklilikleri doğrultusunda hizmet süreçlerine ne şekilde entegre edildiği konusunda öğrencilere vizyon kazandırmaktır. Akreditasyon standartları ile birlikte “hasta güvenliği” açısından riskli olan süreçlerdeki risk noktaları ve bu risklerin önlenmesine yönelik önlemler insan faktörü mühendisliği prensipleri gözönünde bulundurularak Dünya Sağlık Örgütü ve akreditasyon gereklilikleri de yorumlanarak sunulacak ve her iki konu ile ilgili ulusal yasa ve yönetmelikler konusunda öğrencilerin bilgi edinmeleri ve bunları güncel olarak izlemeleri ve yorum katmaları sağlanacaktır.
Dersin İçeriği: Akreditasyonun tanımı, getirileri, Joint Commission Uluslararası Hastane Akreditasyon Standartları, sağlık kuruluşlarında yüksek riskli süreçler, hasta güvenliği hedefleri ve kuruluş politikalarına yansımaları, ulusal hasta ve çalışan güvenliği tebliği, hata kavramı sağlık kuruluşlarına yansıması ve hataların önlenerek riskin azaltılması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Akreditasyon standartlarının gereklilikleri doğrultusunda kuruluş prosedürü oluşturabilir ve oluşturulan prosedürün sahadaki performansının izlenmesi ile ilgili ölçüm yöntemlerini tanımlayabilir (ödev) Sağlık kuruluşlarında risk yönetimi ve hasta güvenliği ilişkisini standardın ve ulusal tebliğin gereklilikleri doğrultusunda açıklayabilir (ders sunumu sırasında sorulan sorulara katılım + final sınavı - ilgili sorular)
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Risk yönetimi konusunda düzeltici ve önleyici yöntemlerin kullanıldığı durumlar ile ilgili olayları ayırt edebilir ve ilgili kalite tekniklerini tanımlayabilir (final sınavı - ilgili sorular). Hasta güvenliği ve hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili gereklilikleri yerine getirir ve sağlık kuruluşlarında uygulanması açısından farklılıkları tartışabilir (ara sınav). Akreditasyon standartlarının gerekliliklerini tartışabilir ve sağlık kuruluşlarındaki süreçlerle ilişkilendirebilir (final sınavı – ilgili sorular)
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Akreditasyon Nedir Akreditasyon Neyi Başarmayı Hedeflemektedir JCI Akreditasyonu JCI Akreditasyonunun Yararları JCI Standartları • Ders notları • Joint Commission Akreditasyon Standartları El Kitabı
2) Bakıma Ulaşım ve Bakımın Sürekliliği Hasta ve Yakınlarının Hakları • Ders notları • Joint Commission Akreditasyon Standartları El Kitabı • Resmi gazete – hasta hakları yönetmeliği
3) Hasta Değerlendirme Laboratuvar Hizmetleri Görüntüleme Hizmetleri • Ders notları • Joint Commission Akreditasyon Standartları El Kitabı • Resmi gazete – radyasyon güvenliği yönetmeliği
4) Hasta Bakımı İnfeksiyon Kontrol ve Önleme • Ders notları • Joint Commission Akreditasyon Standartları El Kitabı • Resmi gazete – tıbbi atıkların kontrolü yönetmeliği • Resmi gazete – Hasta ve Çalışan Güvenliği Tebliği
5) Anestezi ve Cerrahi Bakım Cerrahi İşlemler, Hata Kavramı ve Hasta Güvenliği İlişkisi • Beecher, H.K., The First Anesthesia Death and Some Remarks Suggested By It on the Fields of the Laboratory and the Clinic in the Appraisal of New Anesthetic Agents” Anezthesiology, Vol.2, 1941 • UCLA (Center for Patient Safety and Quality), Volume 1, Issue 1, January 2002 ) • The Joint Commission, WHO Collaborating Centre for Patient Safety Solutions. (2007). Performance of correct procedure at correct body site. Patient Safety Solutions, 1(4) • Örnek posterler
6) İlaç Yönetimi ve Kullanımı İlaç Yönetimi ve Kullanımı, Hata Kavramı ve Hasta Güvenliği İlişkisi • Ders notları • Joint Commission Akreditasyon Standartları El Kitabı • Joint Commission Akreditasyon Standartları Denetim El Kitabı
7) Hasta ve Yakınlarının Eğitimi Yönetim, Liderlik ve Yönlendirme Çalışan Nitelikleri ve Eğitim • Ders notları • Joint Commission Akreditasyon Standartları El Kitabı • Joint Commission Akreditasyon Standartları Denetim El Kitabı
8) Tesis Yönetimi ve Güvenlik • Ders notları • Joint Commission Akreditasyon Standartları El Kitabı • Joint Commission Akreditasyon Standartları Denetim El Kitabı • Resmi gazete – tehlikeli kimyasalların yönetimi ile ilgili yönetmelikler
9) Bilgi Yönetimi ve İletişim • Ders notları • Joint Commission Akreditasyon Standartları El Kitabı • Joint Commission Akreditasyon Standartları Denetim El Kitabı • Resmi gazete – tehlikeli kimyasalların yönetimi ile ilgili yönetmelikler
10) Kalite Geliştirme ve Hasta Güvenliği • Ders notları • Joint Commission Akreditasyon Standartları El Kitabı • Joint Commission Akreditasyon Standartları Denetim El Kitabı
11) Uluslararası Hasta Güvenliği Hedefleri • Ders notları • Joint Commission Akreditasyon Standartları El Kitabı • Dünya Sağlık Örgütü (WHO) ve Güvenli İlaç Uygulamaları Enstitüsü (ISMP) kuruluşları kaynakları
12) Akreditasyon Denetimi Türleri Denetim Süreci İz Sürme Yöntemi • Ders notları • Joint Commission Akreditasyon Standartları El Kitabı • Joint Commission Akreditasyon Standartları Denetim El Kitabı
13) Hasta Güvenliği Tanımı Kurum Kültürü ve Güvenlik Kültürünün Oluşturulmasu Stratejik Hedef : Hasta Güvenliği Hasta Güvenliği ile İlgili Kuruluşlar ve Amaçları Hasta Güvenliğinde Yaklaşımlar İnsan Faktörü ve Hata Kavramı • Ders notları • Joint Commission Akreditasyon Standartları El Kitabı • Sağlık Kuruluşlarında İnsan Faktörü Mühendisliğinin Önemi ve Hasta Güvenliği Alanında Uygulama Örnekleri
14) Hasta Kimliği Tanımlama, Hata Kavramı ve Hasta Güvenliği İlişkisi Bakım Ortamının Yönetimindeki Hatalar ve Hasta Güvenliği ile İlişkisi Hasta Düşmeleri, Hata Kavramı ve Hasta Güvenliği İlişkisi • Ders notları • Sağlık Kuruluşlarında İnsan Faktörü Mühendisliğinin Önemi ve Hasta Güvenliği Alanında Uygulama Örnekleri • The Joint Commission, WHO Collaborating Centre for Patient Safety Solutions. (2007). Patient identification, Patient Safety Solutions, 1(2) • The Joint Commission, WHO Collaborating Centre for Patient Safety Solutions. (2007). Communication during patient hand-overs. Patient Safety Solutions, 1(3). • Resmi gazete – Hasta ve Çalışan Güvenliği Tebliği

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Joint Commission Uluslararası Standartları El Kitabı
Joint Commission Uluslararası Standartları Denetim El Kitabı
Sağlık Kuruluşlarında İnsan Faktörü Mühendisliğinin Önemi ve Hasta Güvenliği Alanında Uygulama Örnekleri, Dr. Özlem Yıldırım
Diğer Kaynaklar: http://www.who.int/en/
www.ismp.org
• Beecher, H.K., The First Anesthesia Death and Some Remarks Suggested By It on the Fields of the Laboratory and the Clinic in the Appraisal of New Anesthetic Agents” Anezthesiology,Vol.2, 1941
• Bliss JP, Dunn MC. (2000). Behavioural implications of alarm mistrust as a function of task workload. Ergonomics, 43:1283–1300.
• Bliss JP, Gilson RD, Deaton JE. (November 1995). Human probability matching behaviour in response to alarms of varying reliability. Ergonomics, 2300–12.
• Edworthy J, Hellier E. (2005). Fewer but better auditory alarms will improve patient safety. Quality and Safety in Health Care,14:212-215
• Fairbanks RJ, Caplan S. (2004). Poor interface design and lack of usability testing facilitate medical error. JC Journal on Quality and Safety, 30(10):579-584.
• Joint Commission Resources. (2006). Sentinel event alert: Tubing misconnections – a persistent and potentially deadly occurrence. Environment of Care News, Volume 9, Number 8, p. 4-5(2)
• Joint Commission Resources. (2008). Medication Use: A Systems Approach to Reducing Errors. 2nd ed, Oakbrook Terrace, Illinois.
• Kaye R, Crowley J. (2000). Medical Device Use-Safety: Incorporating Human Factors Engineering into Risk Management. US Department of Health and Human Services, Food and Drug Administration, Center for Devices and Radiological Health, Washington, DC, USA.
• Koutantji M, Davis R, Vincent C, et al. The patient’s role in patient safety: engaging patients, their representatives, and health professionals. Clin Risk;11:99–104; 2005.
• Kroemer K.H.E, Grandjean E. Fitting the task to the human, A textbook of occupational ergonomics, Fifth edition, Taylor and Francis Group, p. 319-346
• Leape L. Error in medicine. JAMA 1994;272:1851–7.
• Levien TL. (2006). International drug name confusion. Hospital Pharmacy, 41(7):697-709
• Look-Alike Sound-Alike Medication Names, Patient Safety Solutions, Volume 1, Solution 1, May 2007, WHO Collaborating Center for Patient Safety Solutions
• McEvoy G.K., ed.: Peginterferon alfa. In: AHFS Drug Information 2004. Bethesda, MD: American Society of Health-System Pharmacists, 2004, pp 755–759.
• Medication Errors Related to Product Names, Santell, John P.; Cousins, Diane D., Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety, Volume 31, Number 11, November 2005 , pp. 649-654(6), Joint Commission Resources
• Murthy VSSN, Malhotra SK, Bala I, et al. Detrimental effects of noise on anaesthetists. Canadian J Anaesth 1995;42:608–11.
• National Coordinating Council for Medication Error Reporting and Prevention (NCC MERP). (2006). Recommendations to Reduce Medication Errors Associated with Verbal Medication Orders and Prescriptions. Oakbrook Terrace, IL.
• Norman D. The psychology of everyday things. New York: Basic Books, 1988:42.
• Park K. Human error. In: Salvendy G, ed. Handbook of human factors and ergonomics, 2nd ed. New York: John Wiley & Sons, :150–71, 1997.
• Patel VL, Kushniruk AW, Yang S, et al. Impact of a computer-based patient record system on data collection, knowledge organization, and reasoning. J Am Med Inform Assoc 2000;7:569–85.
• Reason J. Human error. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
• Reason J. Human error: models and management. BMJ; 320:768–70; 2000.
• Reason J. Managing the risks of organizational accidents. Aldershot, UK: Ashgate Publishing, 1997:1–126.
• Richardson WC, Briere R, eds. Crossing the quality chasm: a new health system for the 21st century. Washington, DC: National Academy Press, 2001.
• Safe Design of Health Care Facilities, Safe design of healthcare facilities, J Reiling, Qual Saf Health Care 2006;15(Suppl I):i34–i40. doi: 10.1136/qshc.2006.019422
• Santell JP, Cousins DD. (2005). Medication errors related to product names. Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety, 31(11):649-654.
• Spath PL. Partnering with patients to reduce medical errors. Chicago: AHA Press, 2004
• Ternov S. The human side of mistakes. In: Spath PL, eds. Error reduction in health care. San Francisco: Jossey Bass, 2000:97–138.
• The Joint Commission, WHO Collaborating Centre for Patient Safety Solutions. (2007). Performance of correct procedure at correct body site. Patient Safety Solutions, 1(4)
• To Err is Human, Building a Safer Health System, Institute of Medicine
• UCLA (Center for Patient Safety and Quality), Volume 1, Issue 1, January 2002 )
• Ulrich R, Zimring C. The role of the physical environment in the hospital of the 21st century: a once-in-a-lifetime opportunity, Report to The Center for Health Design, for the Designing for the 21st Century Hospital Project, 2004:3.
• Van Cott H: Human errors: Their causes and reduction. In Bogner MS (ed): Human Error in Medicine. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, pp 53–66, 1994.
• Veasey S, Rosen R, Barzansky B, et al. Sleep loss and fatigue in residency training: a reappraisal. JAMA 2002;288:1116–23.
• Warltier DC, Howard SK, Rosekind MR, et al. Fatigue in anesthesia, Anesthesiology 2002;97:1281–94.
• Welch DL. Human error and human factors engineering in health care. Biomed Instrum Technol ;31:627–31; 1997.
• Woods DD, et al: Behind Human Error: Cognitive Systems, Computers and Hindsight. Crew Systems Ergonomic Information and Analysis Center, Wright-Patterson U.S. Air Force Base, Dayton, OH, 1994.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Sağlık Hizmetleri sunumunda problemleri tanımlar ve analiz eder Sağlık sektöründe kalite yönetimi ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapabilir, stratejik yaklaşımlar geliştirebilir, sorunlarla ilgili çözümler üretebilir. Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili bilimsel ve yasal gelişmeleri takip eder, bunu farklı disiplinlerden gelen bilgilerle birleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. Ekip çalışmasına önem verir, bilgiyi paylaşır.
2) Araştırma ve geliştirme yöntemlerini kullanarak durum tespiti yaparak, elde edilen veriler ışığında yeni düzenlemeler ve iyileştirmeler yapar, bu yöntemleri kullanarak ortaya çıkan sorunları çözer. Hasta, çalışan ve tesis güvenliğine önem verir, tıp etiği ilkeleri çerçevesinde hareket eder, hasta-hasta yakını-sağlık çalışanı ilişkilerinin gelişmesine katkı sağlar. Sağlık sektörünün her alanında, sağlıkta kalite yönetim- Akreditasyon sistemlerini kurar, bu sistemleri denetler, sürekli iyileştirir ve geliştirebilir . Verimliliği arttırır. Sağlıkta Kalite ile ilgili bilimsel çalışmaları bağımsız olarak yönetebilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık Hizmetleri sunumunda problemleri tanımlar ve analiz eder Sağlık sektöründe kalite yönetimi ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapabilir, stratejik yaklaşımlar geliştirebilir, sorunlarla ilgili çözümler üretebilir. Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili bilimsel ve yasal gelişmeleri takip eder, bunu farklı disiplinlerden gelen bilgilerle birleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. Ekip çalışmasına önem verir, bilgiyi paylaşır.
2) Araştırma ve geliştirme yöntemlerini kullanarak durum tespiti yaparak, elde edilen veriler ışığında yeni düzenlemeler ve iyileştirmeler yapar, bu yöntemleri kullanarak ortaya çıkan sorunları çözer. Hasta, çalışan ve tesis güvenliğine önem verir, tıp etiği ilkeleri çerçevesinde hareket eder, hasta-hasta yakını-sağlık çalışanı ilişkilerinin gelişmesine katkı sağlar. Sağlık sektörünün her alanında, sağlıkta kalite yönetim- Akreditasyon sistemlerini kurar, bu sistemleri denetler, sürekli iyileştirir ve geliştirebilir . Verimliliği arttırır. Sağlıkta Kalite ile ilgili bilimsel çalışmaları bağımsız olarak yönetebilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 5 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14 196
Ödevler 5 10 50
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 291