BBA182 Applied Statisticsİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Lojistik Yönetimi (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Lojistik Yönetimi (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BBA182
Ders İsmi: Applied Statistics
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. OYA KENT BIRIK
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SEDA KEKLİK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı istatistiki bir olaya ait verileri toplama, düzenleme, sunma, verileri karakterize eden değerleri hesaplayabilme ve bunlar için gereken terimleri açıklayabilme; olasılık kuramından yararlanarak verileri analiz edebilme, örneklem seçebilme ve örneklem yoluyla tahmin yapabilme, istatistiksel çıkarsama yapabilme ve istatistiksel hipotezleri test edebilmeyi kapsamaktadır.

Dersin İçeriği: • Örnekleme, karar verme, ilişkilerin tanımlanması, belirsizlik
• Belirsizlik altında olasılık kurallarını uygulama
• Kesikli rassal değişkenleri tanımlamak ve olasılık dağılımlarını hesaplamak
• Örnekleme yapabilmek
• Güven aralığı oluşturmak
• Hipotez kurabilmek
• İki değişkenli doğrusal ilişkilerin tanımlanması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Bir istatistikî olaya ait veri ve değişkenleri tanımlayabilmek ve yorumlayabilmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Olasılık kavramlarını ve dağılımlarını tanıyabilmek ve çeşitli problemlere uygulayabilmek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) • Örneklem bilgisini kullanarak anakütleye ilişkin istatistikî çıkarsamada bulunabilmek
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Örnekleme, karar verme, ilişkilerin tanımlanması, belirsizlik yok
2) • Ortalama • Ortanca • Mod • Değişken aralığı • Ortalama mutlak sapma Bir sonraki ders için okumalar AÖF İstatistik Dersi Ders 1:
3) • Varyans • Standart sapma • Histogram • Serpilme grafiği • Zaman serisi AÖF İstatistik Dersi Ders 1 Ünite 2: Videolarını izleyin
4) • Deney • Sonuç • Olay • Önerme • Permütasyon • Kombinasyon • Olasılık kuralları Watch the videos:
5) • İki değişkenli olasılık • Bayes kuramı videoları izleyin
6) • Rassal değişken • Kesikli değişkenler için olasılık dağılımları • Beklenen değer • Ortak dağılım • Binom dağılımı • Hipergeometrik dağılım • Poisson dağılımı Videoları izleyin
7) • Sürekli rassal değişkenler • Olasılık dağılımları • Beklenen değer • Ortak dağılım • Normal dağılım • Merkezi Limit Kuramı videoları izleyin
8) • Anakütleden örnekleme • Örneklem ortalamasının örnekleme dağılımı • Örneklem oranının örnekleme dağılımı • Örneklem varyansının örnekleme dağılımı videoları izleyin
9) • Anakütle varyansı biliniyor iken normal dağılımın ortalamasının güven aralığı • Student t dağılımı • Anakütle varyansı bilinmiyor iken normal dağılımın ortalamasının güven aralığı • Anakütle oranının güven aralığı videoları izleyin
10) • Normal dağılan bir anakütle varyansının güven aralığı • Ki-kare dağılımı • Normal dağılan iki anakütle ortalaması farkının güven aralığı • İki anakütle oranı farkının güven aralığı
11) • Sıfır hipotezi, alternatif hipotez, Tip-1 Hata, Tip-2 hata, test gücü • Anakütle varyansı biliniyor iken normal dağılımın ortalamasının testi • Anakütle varyansı bilinmiyor iken normal dağılımın ortalamasının testi
12) • Anakütle oranı testi • Normal dağılımın varyansının testi • Ki-kare dağılımı • İki ortalama farkı testi • İki anakütle oranı farkı testi • İki normal anakütle varyansının eşitliğinin test edilmesi
13) • kolerasyon • hipotez testi
14) Dönem sonu sınavına yönelik tüm konuları kapsayan genel tekrar
15) final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Statistics for Business and Economics, Eighth Edition
Authors: Paul Newbold, William L. Carlson, Betty M. Thorne

Diğer Kaynaklar:
İşletme ve İktisat için İstatistik, Paul Newbold, William L.Carlson, Betty M. Thorne (çeviri: Ümit Şenesen), 8. Baskı Literatür Yayıncılık, 14.12. 2009
ISBN: 9758431557

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Lojistik disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, uluslararası lojistik alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklar.
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanır, sonuçları yorumlar ve çözüm önerir.
3) İşletme misyon ve amaçlarını destekleyecek bir lojistik sistemi dizayn eder.
4) Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerindeki belirsizlikleri tespit eder ve riskleri gidermek için önlemler alır.
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilir ve yaratır.
6) Karmaşık ve hızla değişen koşulları, ulusal/uluslararası işletme dünyasının dinamiklerini, ilgili uluslararası lojistik ve tedarik zinciri çevresini analiz eder
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilir.
8) Farklı sosyal çevreden insanlarla İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurar, lojistik ve tedarik zinciri alanlarında küresel dinamikleri takip etmek ve yorumlamada İngilizce yeterliliğe sahiptir.
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilir, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirir ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lojistik disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, uluslararası lojistik alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklar.
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanır, sonuçları yorumlar ve çözüm önerir.
3) İşletme misyon ve amaçlarını destekleyecek bir lojistik sistemi dizayn eder.
4) Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerindeki belirsizlikleri tespit eder ve riskleri gidermek için önlemler alır.
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilir ve yaratır.
6) Karmaşık ve hızla değişen koşulları, ulusal/uluslararası işletme dünyasının dinamiklerini, ilgili uluslararası lojistik ve tedarik zinciri çevresini analiz eder
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilir.
8) Farklı sosyal çevreden insanlarla İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurar, lojistik ve tedarik zinciri alanlarında küresel dinamikleri takip etmek ve yorumlamada İngilizce yeterliliğe sahiptir.
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilir, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirir ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Grup Projesi
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Uygulama 15 45
Ödevler 15 30
Küçük Sınavlar 15 30
Ara Sınavlar 15 39
Final 15 37
Toplam İş Yükü 226